Crises and their unforeseen consequences that may arise due to expected or unexpected reasons are the situations that societies and country governments must overcome by providing unity and solidarity. A global crisis can negatively affect individuals from all segments of society, public institutions and businesses in economic, political, and psychological terms. Policies followed in this process have vital importance for country governments. The coronavirus epidemic, which first appeared in Wuhan, China, in December 2019, has turned into a pandemic that has affected the whole world as a crisis that has grown like an avalanche and brought life-paralyzing measures. The precautions and communication strategies have taken by the country governments in the face of the pandemic have gained more importance today, notably when social media usage is more active. This research focuses on communication and social media strategies of the Presidency of the Republic of Turkey, President of Turkey, Presidential cabinet members and ministries during coronavirus pandemic outbreak, and their way of sharing precautions with the public through Twitter between the dates of March 1 - June 1, 2020. The result of the content analysis used in this study, which covers the first three months of the coronavirus pandemic, shows that the content produced in Twitter accounts of TR Presidency and its Ministries have focused on announcements and press releases aimed to inform the public. It draws attention that the least focused topic shared in the accounts is vaccine and treatment processes due to the early period of the pandemic, the predominant language used in the tweets is Turkish, and common hashtag usage in Twitter accounts is limited. Lastly, there was a significant increase in the number of tweets in April 2020, while the number of tweets posted in May decreased.
Beklenen ya da beklenmedik sebepler ile ortaya çıkabilen krizler ve beraberinde getirdikleri öngörülemeyen sonuçlar, toplumların ve ülke yönetimlerinin birlik ve beraberliği sağlayarak üstesinden gelmesi gereken durumlardır. Küresel çapta yaşanan bir kriz toplumun her kesiminden bireyleri, kamu kurumlarını ve işletmeleri ekonomik, siyasi ve psikolojik açıdan olumsuz etkileyebilmektedir. Bu süreçte izlenen politikalar ülke yönetimleri için hayati önem taşımaktadır. İlk olarak 2019 yılının Aralık ayında Çin’in Wuhan kentinde ortaya çıkan Koronavirüs salgını, küresel boyutta etkileri çığ gibi büyüyen ve hayatı felç eden önlemleri beraberinde getiren bir kriz olarak tüm dünyayı etkisi altına alan bir pandemiye dönüşmüştür. Ülke yönetimlerinin pandemi karşısında aldıkları önlemler ve izledikleri iletişim stratejileri, özellikle sosyal medyanın aktif olarak kullanıldığı günümüzde önem kazanmıştır. Bu araştırma, Koronavirüs pandemi salgını sürecinde Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı, Cumhurbaşkanı, Cumhurbaşkanlığı kabinesi üyeleri ve bağlı bulundukları bakanlıkların 1 Mart – 1 Haziran 2020 tarihleri arasında sosyal medyada nasıl bir iletişim stratejisi izlediklerine, sosyal medya yönetimini nasıl sağladıklarına ve alınan önlemleri nasıl bir strateji ile paylaştıklarına odaklanmaktadır. Araştırma yöntemi olarak içerik analizinin kullanıldığı ve koronavirüs pandemi sürecinin ilk üç ayını kapsayan bu çalışma sonucunda, T.C. Cumhurbaşkanlığı ve Bakanlıklarının Twitter hesapları üzerinden üretilen içeriklerde halkı bilgilendirmeye yönelik duyuruların ve basın açıklamalarının yoğunlukta olduğu belirlenmiştir. Aşı ve tedavi süreçleri hakkındaki paylaşımların ise pandeminin erken dönemi olması nedeniyle en az odaklanılan konu olduğu, paylaşılan içeriklerde ağırlıklı olarak Türkçe dilinin kullanıldığı ve ortak hashtag kullanımının kısıtlı olduğu dikkat çekmektedir. Son olarak, 2020 yılının Nisan ayında tweet sayılarında belirgin bir artış gözlenirken, Mayıs ayında atılan tweet sayılarında düşüş olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | August 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 36 |