Ecomedia literacy constitutes a critical form of literacy that interrogates the environmental impacts of media technologies and aims to cultivate individuals’ awareness of environmental sustainability through mediated communication. This conceptual approach emphasizes the critical evaluation of media content to understand how environmental issues are constructed, represented, and perceived through various media channels. The primary objective of this study is to conduct an in-depth theoretical examination of ecomedia literacy and to operationalize this theoretical framework by analyzing a selected media artifact using the "Ecomedia Wheel" model, which is proposed as an educational tool within the domain of ecomedia literacy. In this regard, the documentary Before the Flood was purposefully selected due to its comprehensive treatment of climate change, sustainability, and ecological consciousness on a global scale, as well as its alignment with the core concepts of ecomedia literacy and suitability for analysis within the Ecomedia Wheel framework. The Ecomedia Wheel model facilitates a multi-dimensional analysis of media artifacts through four principal lenses: worldview, ecology, political economy, and culture. This model reconceptualizes media not merely as conduits of information, but as complex structures that reflect and reproduce dominant ecological attitudes within ideological, phenomenological, sociological, and economic contexts. Within the framework of the Ecomedia Wheel, the documentary was positioned as a central media text and analyzed across the model’s four core dimensions. The findings indicate that both the theory of ecomedia literacy and the Ecomedia Wheel model offer effective theoretical and methodological tools for fostering environmental consciousness and promoting ecological sustainability. In conclusion, this study demonstrates that media and its content function as both contributors to environmental challenges and as potential instruments for ecological solutions. Furthermore, it underscores the necessity of subjecting the media itself to eco-critical scrutiny as part of a broader strategy for environmental education and awareness.
Ekomedya okuryazarlığı, medya araçlarının çevresel etkilerini sorgulayan ve bireylerin medya aracılığıyla çevresel sürdürülebilirlik bilincini geliştirmeyi amaçlayan bir okuryazarlık biçimidir. Bu yaklaşım, medya içeriklerini eleştirel bir gözle değerlendirerek çevresel sorunların medya üzerinden nasıl yansıtıldığını ve algılandığını inceler. Bu araştırmanın amacı, ekomedya okuryazarlığı teorisini kuramsal açıdan derinlemesine incelemek ve bu teoriyi somutlaştırmak amacıyla ekomedya okuryazarlığı eğitiminde önerilen ‘Ekomedya Çarkı’ modelini kullanarak bir medya nesnesinin analizini gerçekleştirmektir. Bu doğrultuda Before the Flood (Tufandan Önce) belgeseli; iklim değişikliği, sürdürülebilirlik ve ekolojik farkındalık konularını küresel çerçevede ele alan bir medya nesnesi olmasının yanı sıra ekomedya okuryazarlığı kuramının temel kavramlarını içermesi ve Ekomedya Çarkı analiz modeline uygunluğu nedeniyle amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Ekomedya Çarkı modeli, dört temel analiz alanı olan dünya görüşü, ekoloji, politik ekonomi ve kültür perspektifleri üzerinden bir medya nesnesini incelemeyi mümkün kılar. Böylece medya, yalnızca bilgi aktaran bir araç olarak görülmez; aynı zamanda ideolojik, fenomenolojik, sosyolojik ve ekonomik yapılarda egemen olan ekolojik tutumları bütüncül bir biçimde yansıtan bir analiz nesnesine dönüşür. Belgesel, Ekomedya Çarkı modeli çerçevesinde merkezî bir medya nesnesi olarak kabul edilmiş ve çarkın dört ana dişlisi açısından analiz edilmiştir. Ulaşılan bulgular, ekomedya okuryazarlığının ve Ekomedya Çarkı’nın çevre bilinci oluşturma ve ekolojik sürdürülebilirliği destekleme açısından etkili bir kuram ve yöntem olduğunu ortaya koymaktadır. Sonuç olarak bu çalışmada medya ve medya içeriklerinin hem çevresel sorunların bir parçası hem de çözümün bir aracı olduğu gösterilmekte ve bizzat medyanın da ekoeleştirel bir yaklaşımla incelenmesinin gerekliliği vurgulanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | April 30, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | January 30, 2025 |
Acceptance Date | April 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 49 |
Journal of Akdeniz University Faculty of Communication is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC-BY-NC).