Research Article
BibTex RIS Cite

NECİP FAZIL’IN “TOHUM” ADLI ESERİNDE DEĞERLER EĞİTİMİ

Year 2016, Volume: 4 Issue: 10, 153 - 164, 01.09.2016
https://doi.org/10.31126/akrajournal.328214

Abstract

Bu çalışmada Necip Fazıl’ın tiyatro eserlerinden "Tohum" değerler eğitimi açısından incelenmiştir. İnceleme sonucunda dördü bireysel yedisi sosyal olmak üzere toplamda on bir değer tespit edilmiştir. Tespit edilen değerler “Bireysel ve Sosyal Değerler” başlıkları altında sınıflandırılıp eserden seçilen örneklerle açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışmada edebi eserlerin değer aktarımındaki işlevlerine değinilmiştir. Araştırmaya konu olan eserin muhtevasında bulundurduğu zengin içerikten dolayı ortaokul, lise ve daha sonraki kademelerde eğitim alan öğrencilere, milli ve evrensel değerlerin kazandırılmasında faydalı olabileceği kanısına varılmıştır. 

References

  • Abdurrahman Şen; Bütün Yönleriyle Necip Fazıl, Türkiye Yazarlar Birliği Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Feryal Matbaası, Ankara 1994.
  • Ahmet Kabaklı; Türkiye’yi Yoğuranlar. (5. Baskı), Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları, İstanbul 2008.
  • Ahmet Koç; Necip Fazıl’da Değerler. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 1993. Ali Rıza Abay; “Necip Fazıl Kısakürek’in Tohum Adlı Eserinde Maraş ve Maraşlı Algısı. I. Kahramanmaraş Sempozyumu,” (Cilt II), Düzey Matbaası, İstanbul 2005.
  • Habil Şentürk; “Kişilik Gelişiminde Eğitim, Din ve Değerlerin Rolü”. Eğitime Bakış, Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırmaları Dergisi, 6 (18), (s. 50-55). Ankara 2010.
  • Harun Ünsal; Necip Fazıl Kısakürek’in İlk Dönem Oyunları Üzerine Bir İnceleme, Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Van 2007.
  • Hasan Çebi; Tiyatro Eserlerinde Madde ve Manada Necip Fazıl, Veli Yayınları, İstanbul 1981.
  • Hasan Şener; “Hayriyye-i Nâbî’de Aktarılan Değerler”. Turkish Studies, (s. 2501-2524), Ankara 2013.
  • İlyas Ersoy; Necip Fazıl Düşüncesinin Felsefi Yönü, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara 2007.
  • İnci Enginün; Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, (2.Baskı), Dergâh Yayınları, İstanbul 1991.
  • İsmail Parlatır; Osmanlı Türkçesi Sözlüğü, (4.Baskı), Yargı Yayınevi, Ankara 2011.
  • MEB, İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi (6-7.Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu, Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara 2005.
  • MEB, İlköğretim Türkçe Dersi (1-5.Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu, Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara 2005.
  • MEB, İlköğretim Türkçe Dersi (6,7,8.Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu, Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara 2006 . Mustafa Aydın; “Değerler, İşlevleri ve Ahlak”, Eğitime Bakış Eğitim, Öğretim ve Araştırma Dergisi, 7 (19), (s. 39-45), Ankara 2011
  • Mustafa Zülküf Altan; Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 4, Ankara 2011.
  • Necip Fazıl Kısakürek; Çile, (67.Basım), Büyük Doğu Yayınları, İstanbul 2009.
  • Necip Fazıl Kısakürek; Tohum, Büyük Doğu Yayınları, İstanbul 2010.
  • Selma Günaydın; Meyveli Ağaç, (Necip Fazıl’a ve Sanatına Yöneltilen Eleştiriler), Kurtuba Yayınları, Ankara 2010.
  • Şaban Sağlık; “Düşünce, Tarih ve Bir Coğrafya Tasarımı Olarak Büyük Doğu ve Necip Fazıl KISAKÜREK”, Hece Dergisi, Ankara 2005.
  • TDK. Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu, Ankara 2005.
  • TDK. Türkçe Sözlük. (9. Baskı, Türk Dil Kurumu Basım Evi, Ankara 1998.
  • Turan Karataş; (2004). Doğumunun 100. Yılında Necip Fazıl Kısakürek, Kültür ve Turizm Bakanlığı Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü, Ankara 2004.
  • Ülker Şen; Millî Eğitim Bakanlığı’nın 2005 Yılında Tavsiye Ettiği 100 Temel Eser Yoluyla Türkçe Eğitiminde Değerler Öğretimi Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara 2007.
  • Yunus Ayata; “Necip Fazıl’ın Püf Noktası Adlı Eseri Üzerine”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (XIII/1-115-132), Sivas 2009.

THE EDUCATION OF VALUES IN NECIP FAZIL'S BOOK NAMED '' SEED

Year 2016, Volume: 4 Issue: 10, 153 - 164, 01.09.2016
https://doi.org/10.31126/akrajournal.328214

Abstract

In this study, one of Necip Fazıl's theatre works '' seed '' has been reviewed in terms of the education of values. As a result of the review, four individual and seven social, in total of eleven values have been identified. The identified values have been sorted and classified under  the heading “Individual and Social Values '' , and discussed with selected examples from the work. In the study, it has been touched on  the functions of the value transfering by the literary works. Due to the rich meaning of this work's content, which is subject to this study,  it has been concluded that might be useful in promoting national and universal values to those who are studying at secondary school,  high school, and students at later levels.

References

  • Abdurrahman Şen; Bütün Yönleriyle Necip Fazıl, Türkiye Yazarlar Birliği Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Feryal Matbaası, Ankara 1994.
  • Ahmet Kabaklı; Türkiye’yi Yoğuranlar. (5. Baskı), Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları, İstanbul 2008.
  • Ahmet Koç; Necip Fazıl’da Değerler. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 1993. Ali Rıza Abay; “Necip Fazıl Kısakürek’in Tohum Adlı Eserinde Maraş ve Maraşlı Algısı. I. Kahramanmaraş Sempozyumu,” (Cilt II), Düzey Matbaası, İstanbul 2005.
  • Habil Şentürk; “Kişilik Gelişiminde Eğitim, Din ve Değerlerin Rolü”. Eğitime Bakış, Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırmaları Dergisi, 6 (18), (s. 50-55). Ankara 2010.
  • Harun Ünsal; Necip Fazıl Kısakürek’in İlk Dönem Oyunları Üzerine Bir İnceleme, Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Van 2007.
  • Hasan Çebi; Tiyatro Eserlerinde Madde ve Manada Necip Fazıl, Veli Yayınları, İstanbul 1981.
  • Hasan Şener; “Hayriyye-i Nâbî’de Aktarılan Değerler”. Turkish Studies, (s. 2501-2524), Ankara 2013.
  • İlyas Ersoy; Necip Fazıl Düşüncesinin Felsefi Yönü, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara 2007.
  • İnci Enginün; Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, (2.Baskı), Dergâh Yayınları, İstanbul 1991.
  • İsmail Parlatır; Osmanlı Türkçesi Sözlüğü, (4.Baskı), Yargı Yayınevi, Ankara 2011.
  • MEB, İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi (6-7.Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu, Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara 2005.
  • MEB, İlköğretim Türkçe Dersi (1-5.Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu, Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara 2005.
  • MEB, İlköğretim Türkçe Dersi (6,7,8.Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu, Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara 2006 . Mustafa Aydın; “Değerler, İşlevleri ve Ahlak”, Eğitime Bakış Eğitim, Öğretim ve Araştırma Dergisi, 7 (19), (s. 39-45), Ankara 2011
  • Mustafa Zülküf Altan; Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 4, Ankara 2011.
  • Necip Fazıl Kısakürek; Çile, (67.Basım), Büyük Doğu Yayınları, İstanbul 2009.
  • Necip Fazıl Kısakürek; Tohum, Büyük Doğu Yayınları, İstanbul 2010.
  • Selma Günaydın; Meyveli Ağaç, (Necip Fazıl’a ve Sanatına Yöneltilen Eleştiriler), Kurtuba Yayınları, Ankara 2010.
  • Şaban Sağlık; “Düşünce, Tarih ve Bir Coğrafya Tasarımı Olarak Büyük Doğu ve Necip Fazıl KISAKÜREK”, Hece Dergisi, Ankara 2005.
  • TDK. Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu, Ankara 2005.
  • TDK. Türkçe Sözlük. (9. Baskı, Türk Dil Kurumu Basım Evi, Ankara 1998.
  • Turan Karataş; (2004). Doğumunun 100. Yılında Necip Fazıl Kısakürek, Kültür ve Turizm Bakanlığı Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü, Ankara 2004.
  • Ülker Şen; Millî Eğitim Bakanlığı’nın 2005 Yılında Tavsiye Ettiği 100 Temel Eser Yoluyla Türkçe Eğitiminde Değerler Öğretimi Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara 2007.
  • Yunus Ayata; “Necip Fazıl’ın Püf Noktası Adlı Eseri Üzerine”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (XIII/1-115-132), Sivas 2009.
There are 23 citations in total.

Details

Journal Section Research Articles
Authors

Deniz Öztürk This is me

Publication Date September 1, 2016
Acceptance Date August 12, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 4 Issue: 10

Cite

APA Öztürk, D. (2016). NECİP FAZIL’IN “TOHUM” ADLI ESERİNDE DEĞERLER EĞİTİMİ. AKRA Kültür Sanat Ve Edebiyat Dergisi, 4(10), 153-164. https://doi.org/10.31126/akrajournal.328214

Evliya Çelebi Mahallesi Hatboyu Caddesi, No: 2/2 TUZLA / İSTANBUL Tel: +90 532 732 00 21 (Türkçe İletişim) Tel: +90 533 578 27 54 (For English)  Tel: +90 545 933 24 14 (Pour le Français), akrajournal@gmail.com 18436 18471


14035  14036  14037  14038  16497  1657116772  16827 18435 19333