Research Article
BibTex RIS Cite

İlahi Dinlerde Yaratılış- Evrim Tartışmaları

Year 2018, Volume: 6 Issue: 14, 59 - 89, 01.01.2018
https://doi.org/10.31126/akrajournal.370483

Abstract

Özet

Yahudilik,
Hıristiyanlık ve İslam gibi İlahi dinler, ruhani yaratılışa vurgu yapan ve
maddi alemin yaratılışını ihmal eden Hint geleneklerinin aksine, ruhun yanında maddi
evrenin yaratılışına da özel vurgu yapan geleneklerdir.

Yahudi
kutsal kitap külliyatı içinde Yaratılış Kitabı, genel anlamda evrenin yaratılışı
özel anlamda ilk insan Hz. Adem’in yaratılışı konusunda teolojik bilgiler
vermektedir. Yeni Ahit Külliyatı içinde ise Yuhanna kitabı yaratılış konusunda
önemli ipuçlarına sahiptir. Ancak söz konusu referansların genel olarak modern
dönemdeki evrimci seküler görüşlerin gelişmesine ve revaç bulmasına meydan
verdiğini söylemek de mümkündür.

İslam
geleneği içindeki güncel evrim tartışmaları modern Kelam ilminin temel
meseleleri arasında yer alır. Yaratılışı merhale merhale anlatan Kur’an-ı
Kerim, din ile bilimin, akıl ile vahyin uzlaşısını öne çıkarmakta bir anlamda
ortayol izlemektedir. Bu bağlamda Kur’an, yaratma eylemindeki teferrruat ve
karmaşıklığa vurgu yaparken aynı zamanda modern biyolojik evrimcilerin
görüşlerini değerlendirecek ipuçlarını da sunmaktadır.

Bu
çalışmamızda Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam geleneklerindeki evrim ve
yaratılış hakkındaki güncel tartışmalara değinilecek ve tarihsel fenomenolojik
yöntemle mukayese yapılacak aynı zamanda modern teorisyenlerin bu konudaki
görüşleri değerlendirilecektir. 











Anahtar Kelimeler: Yaratışcılık, Evrimcilik, İlahi Dinler

References

  • Barclay, O. R. (2005), “Creation”, New Dictionary of Theology, ed. Sinclair B. Ferguson- David F. Wright, Leicester: Intervarsity Press, 177-179. Barnes, M. (2003), “Creationism”, New Catholic Encyclopedia, ed. Berard L. Marthaler, Washington D.C.: Gale, 346- 347. Behe, J. Michael (1996), Darwin’s Black Box: The Biochemical Challenge to Evolution, Newyork: Cherry, Shai (2003), “Three Twentieth –Century Jewish Responses to Evolutionary Theory”, Aleph, no. 3, 247- 290. Cook, E.D. (1995), New Dictionary Christian Ethics and Pastoral Theology, ed. David Atkinson- David H. Field, Leicester: Intervarsity Press, 363- 364. Dobzhansky, T. G. (1973), “Nothing in biology makes sense except in the light of evolution”, The American Biology Teacher, 35/3 (March), 125-129. Denzinger, H. (1963, Enchiridion Symbolorum, ed. A. Schönmetzer, Freiburg: 32.nd Publication. Dembski, William A. (1999), Intelligent Design, Illinois: Downer’s Grove. Ehr, D. J. (2003), “Creation”, New Catholic Encyclopedia, ed. Berard L. Marthaler, Washington D.C.: Gale, 336-345. Feliks, Yahuda (2007), “ Evolution”, Encyclopeadia of Judaica (Second Edition), ed. Fred Skolnik, USA: Macmillan, 585- 588. Haught, F. John, God After Darwin- A Theology of Evolution, Boulder: Colo. Garrigan, O. W. (2003), “Catholic Teaching( Evolution)”, New Catholic Encyclopedia, ed. Berard L. Marthaler, Washington D.C.: Gale, 495-496. Idel, Moshe (2000), Absorbing Perfections:Kabbalah and Interpretation, New Haven. Klapwijk, Jacop (2011), “Creation Belief and Paradigm of Emergent Evolution”, Philosophia Riformata, 76/1, 11-31. Loike, John D. – Tendler, Moshe D. (2006-2007), “Moleculer Genetics, Evolution and Torah Principles”, The Torah U- Madda Journal, vol. 14, 173- 192. Miller, Kenneth (1999), Finding Darwin’s God:A Scientist’s Search for Common Ground between God and Evolution, Newyork: Myer, Stephen C. (2001), “Not By Chance”, National Post (Toronto), December 1, 18-19. Numbers, Ronald, L. (2011), “ Clarfiying Creation: Five Common Myths”, History and Philosophy of the Life Sciences, 33/1, 129- 139. Robinson, Ira (2007), “American Jewish Views of Evolution and Intelligent Design”, Modern Judaism, 27 /2 (May, 2007), 173- 192. Ross, H. (1994), Creation and Time, Colorado: Navpress. Ruse, Michael ( 2001), Can Darwinian Be a Christian?: The Relationship between Science and Religion, Cambridge: U.K. Okçu, Abdulmecit ( 2013), “Kur’ân ve Evrim Açısından Canlıların Oluşumu”, EKEV Akademi Dergisi, 17/56, 151- 177. Scott, Eugenie C. (2000), “The Creation-Evolution Continiuum”, (www.ncse.com/creation/general/creation-continiuum). Sterman, Baruch (1994), Judaism and Darwinian Evolution”, A Journal of Orthodox Jewish Thought, 29/1, (Fall), 48-75. Spanner, D. C. (1995), “Darwin, Charles”, New Dictionary Christian Ethics and Pastoral Theology, ed. David Atkinson- David H. Field, Leicester: Intervarsity Press, 279. Tatlı, A. (2008), Evrim ve Yaratılış, İstanbul: Nesil Yayınları. Tokat, Latif (2009), “ Dünya Görüşü- Din İlişkisi”, Hitit İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5/9, 41-63. Yakıt, İsmail (1979), L’Attitude du Christianisme et de l’Islam en Face du Darwinisme, Paris. Yakıt, İsmail (1998), “Kur’an’da İnsanın Yaratılışı ve Evrimi”, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5, (1- 16). http://www.independent.co.uk/news/world/europe/pope-francis-declares-evolution-and-big-bang-theory-are-right-and-god-isnt-a-magician-with-a-magic-9822514.html (1.11.2017) http://www.hakveadalet.com/wp-content/uploads/Evrim-Tarihi.pdf (22.11.2017) Hüseyin Atay, Bilim, Evrim ve Kur’an, 11-12, 14-16, http://huseyinatay.com/images/dosya/998614.pdf (22.11.2017)
Year 2018, Volume: 6 Issue: 14, 59 - 89, 01.01.2018
https://doi.org/10.31126/akrajournal.370483

Abstract

References

  • Barclay, O. R. (2005), “Creation”, New Dictionary of Theology, ed. Sinclair B. Ferguson- David F. Wright, Leicester: Intervarsity Press, 177-179. Barnes, M. (2003), “Creationism”, New Catholic Encyclopedia, ed. Berard L. Marthaler, Washington D.C.: Gale, 346- 347. Behe, J. Michael (1996), Darwin’s Black Box: The Biochemical Challenge to Evolution, Newyork: Cherry, Shai (2003), “Three Twentieth –Century Jewish Responses to Evolutionary Theory”, Aleph, no. 3, 247- 290. Cook, E.D. (1995), New Dictionary Christian Ethics and Pastoral Theology, ed. David Atkinson- David H. Field, Leicester: Intervarsity Press, 363- 364. Dobzhansky, T. G. (1973), “Nothing in biology makes sense except in the light of evolution”, The American Biology Teacher, 35/3 (March), 125-129. Denzinger, H. (1963, Enchiridion Symbolorum, ed. A. Schönmetzer, Freiburg: 32.nd Publication. Dembski, William A. (1999), Intelligent Design, Illinois: Downer’s Grove. Ehr, D. J. (2003), “Creation”, New Catholic Encyclopedia, ed. Berard L. Marthaler, Washington D.C.: Gale, 336-345. Feliks, Yahuda (2007), “ Evolution”, Encyclopeadia of Judaica (Second Edition), ed. Fred Skolnik, USA: Macmillan, 585- 588. Haught, F. John, God After Darwin- A Theology of Evolution, Boulder: Colo. Garrigan, O. W. (2003), “Catholic Teaching( Evolution)”, New Catholic Encyclopedia, ed. Berard L. Marthaler, Washington D.C.: Gale, 495-496. Idel, Moshe (2000), Absorbing Perfections:Kabbalah and Interpretation, New Haven. Klapwijk, Jacop (2011), “Creation Belief and Paradigm of Emergent Evolution”, Philosophia Riformata, 76/1, 11-31. Loike, John D. – Tendler, Moshe D. (2006-2007), “Moleculer Genetics, Evolution and Torah Principles”, The Torah U- Madda Journal, vol. 14, 173- 192. Miller, Kenneth (1999), Finding Darwin’s God:A Scientist’s Search for Common Ground between God and Evolution, Newyork: Myer, Stephen C. (2001), “Not By Chance”, National Post (Toronto), December 1, 18-19. Numbers, Ronald, L. (2011), “ Clarfiying Creation: Five Common Myths”, History and Philosophy of the Life Sciences, 33/1, 129- 139. Robinson, Ira (2007), “American Jewish Views of Evolution and Intelligent Design”, Modern Judaism, 27 /2 (May, 2007), 173- 192. Ross, H. (1994), Creation and Time, Colorado: Navpress. Ruse, Michael ( 2001), Can Darwinian Be a Christian?: The Relationship between Science and Religion, Cambridge: U.K. Okçu, Abdulmecit ( 2013), “Kur’ân ve Evrim Açısından Canlıların Oluşumu”, EKEV Akademi Dergisi, 17/56, 151- 177. Scott, Eugenie C. (2000), “The Creation-Evolution Continiuum”, (www.ncse.com/creation/general/creation-continiuum). Sterman, Baruch (1994), Judaism and Darwinian Evolution”, A Journal of Orthodox Jewish Thought, 29/1, (Fall), 48-75. Spanner, D. C. (1995), “Darwin, Charles”, New Dictionary Christian Ethics and Pastoral Theology, ed. David Atkinson- David H. Field, Leicester: Intervarsity Press, 279. Tatlı, A. (2008), Evrim ve Yaratılış, İstanbul: Nesil Yayınları. Tokat, Latif (2009), “ Dünya Görüşü- Din İlişkisi”, Hitit İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5/9, 41-63. Yakıt, İsmail (1979), L’Attitude du Christianisme et de l’Islam en Face du Darwinisme, Paris. Yakıt, İsmail (1998), “Kur’an’da İnsanın Yaratılışı ve Evrimi”, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5, (1- 16). http://www.independent.co.uk/news/world/europe/pope-francis-declares-evolution-and-big-bang-theory-are-right-and-god-isnt-a-magician-with-a-magic-9822514.html (1.11.2017) http://www.hakveadalet.com/wp-content/uploads/Evrim-Tarihi.pdf (22.11.2017) Hüseyin Atay, Bilim, Evrim ve Kur’an, 11-12, 14-16, http://huseyinatay.com/images/dosya/998614.pdf (22.11.2017)
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Mustafa Alici

Publication Date January 1, 2018
Acceptance Date February 17, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 6 Issue: 14

Cite

APA Alici, M. (2018). İlahi Dinlerde Yaratılış- Evrim Tartışmaları. AKRA Kültür Sanat Ve Edebiyat Dergisi, 6(14), 59-89. https://doi.org/10.31126/akrajournal.370483

Evliya Çelebi Mahallesi Hatboyu Caddesi, No: 2/2 TUZLA / İSTANBUL Tel: +90 532 732 00 21 (Türkçe İletişim) Tel: +90 533 578 27 54 (For English)  Tel: +90 545 933 24 14 (Pour le Français), akrajournal@gmail.com 18436 18471


14035  14036  14037  14038  16497  1657116772  16827 18435 19333