Avrupa devletlerinin kurdukları eğitim sistemi sayesinde, bilgi ve birikimlerini artırmaları ve askeri alanda
güçlü duruma gelmesi, savaş meydanlarında Osmanlı Devleti’nin mağlubiyet almasına sebep olmuştur.
Savaş meydanlarında üst üste aldığı yenilgiler Osmanlı Devleti’nin kurumlarında yenilik yapmasını
gündeme getirmiştir. Başlangıçta sadece aksayan yerlerde iyileştirme şeklinde yapılan ıslahat hareketleri
daha sonra modernleşme çizgisinde gelişecektir.
III. Selim döneminde Nizam-ı Cedit adı altında çok geniş kapsamlı bir ıslahat hareketine girişilmiştir. Bu
sebeple ordunun iyileştirilmesi amacıyla yeni okul açılması kararlaştırıldı. Yeniçeri ordusunun dışında yeni
bir ordunun kurulması için çaba sarf etmiştir.
II. Mahmut döneminde Harbiye ve Tıbbiye okulları açılmıştır. Bu okullar tam bir üniversite durumunda
olmasalar bile kendi dönemleri içerisinde değerlendirildiğinde önemli atılımlar sayılır. Osmanlı Devleti’nde
Tanzimat dönemine kadar klasik eğitim ile modern eğitim anlayışını birlikte yürütme düşüncesi hâkimken,
Tanzimat sonrasında tamamen Batılı anlayış ve düşünce hâkim olmuştur. II. Abdülhamit Dönemi’nde;
eğitim ve öğretim düzenlenmedikçe diğer alanlarda yapılacak yeniliklerin başarıya ulaşamayacağı kabul
edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Submission Date | March 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 3 |
Akdeniz University Journal of the Institute of Social Sciences (AKSOS)