In this study, the influence of the tire inflation
pressure lower than the standard value to pitching force was examined
experimentally. Experimental studies were carried out in a laboratory
environment by using Brake-Suspension Test Device. That device is designed as a
half-vehicle model due to perform vehicle braking tests. Five different tire
inflation pressures, from 26 psi to 34 psi standard value, were considered when
testing was conducted. As a result of the experiments carried out separately
for each tire inflation press, a parabolic curve is obtained which
characterizes the effect of pressure variation on the vehicle during braking.
Two different equations for the parabolic curve obtained from the test results
are derived by nonlinear regression. Nonlinear regression is made by using a
hybrid iterative nonlinear regression algorithm, which is obtained by combining
the conventional regression algorithms and the Newton Raphson Iteration Method.
Two different mathematical models were obtained based on Fourier Series
expansion and third order polynomial. The obtained mathematical models were
provided high accuracy such as R2 = 0.9957 and R2 = 0.9104, respectively.
Bu çalışmada, standart değerinden düşük lastik
şişirme basıncının frenleme esnasında taşıta olan etkisi deneysel olarak
incelenmiştir. Deneysel çalışma laboratuvar ortamında taşıt fren testlerinin
yapılmasını sağlayan, yarım taşıt modeli olarak dizayn edilmiş Fren-Süspansiyon
Test Cihazında gerçekleştirilmiştir. Testler yapılırken 24 psi’dan 34 psi standart
değerine kadar toplam altı farklı lastik şişirme basıncı ele alınmıştır. Her
bir lastik şişirme basıncı için ayrı ayrı gerçekleştirilen deneyler neticesinde
basınç değişiminin frenleme esnasında taşıt süspansiyonun da oluşan yunuslama
kuvvetini karakterize eden parabolik bir eğri elde edilmiştir. Deney
sonuçlarında yola çıkılarak elde edilen eğriye uygun iki farklı matematik model
lineer olmayan regresyon ile türetilmiştir. Lineer olmayan regresyon işlemi
için klasik regresyon algoritması ile Newton-Raphson İterasyon metodu
birleştirilerek elde edilen Hibrit bir iteratif regresyon algoritması
kullanılmıştır. Fourier Seri
açılımı ve üçüncü derece polinom temel alınarak iki farklı matematik model elde
edilmiştir. Elde edilen matematik modellerin sırasıyla R2=0,9957 ve
R2=0,9104 mertebesinde hassasiyet sağladığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 17, 2019 |
Submission Date | April 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 2 |