BibTex RIS Cite

The Analysis of Biology Students’ Studying Habits in Science and Education Faculties in Terms of Different Variables

Year 2010, Volume: 3 Issue: 2, 27 - 36, 01.12.2010

Abstract

This study was conducted to determine studying habits of students of Kazım Karabekir Education Faculty
and Science Faculty Biology Departments, accordding to various factors. “Study habits and Attitudes Inventory” was
applied to 321 students from Education Faculty, Department of Biology Teaching and Science Faculty Biology
Departments. Obtained data were analyzed for arithmetic mean, standard deviation and t scores. A meaningful
differentiation between motivation, pre-and post-lesson preparation, study methods and total sub-dimensions in
clusters of sex and grade, was found. In faculty level, however, no difference was found except pre- and post-lesson
preparation and time management abilities. Additionally, no differentiation in any dimensions between students of
different education forms. In light of our findings and literature, positive directioned meaningful relations are
probable, concerning dimensions and sub-dimensions of students’ study habits.

Eğitim Fakültesi ve Fen Fakültesi Biyoloji Öğrencilerinin Ders Çalışma Alışkanlıklarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2010, Volume: 3 Issue: 2, 27 - 36, 01.12.2010

Abstract

Bu araştırma, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi ve Fen Fakültesi Biyoloji Bölümü öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının belirli faktörlere göre belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma Alışkanlıkları ve Tutumları Envanteri” Eğitim Fakültesi Biyoloji Öğretmenliği ve Fen Fakültesi Biyoloji Anabilim Dallarında öğrenim gören toplam 321 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen veriler, aritmetik ortalama, standart sapması ve t değerleri ile analiz edilmiştir. Öğrencilerin ders çalışma alışkanlıkları arasında cinsiyet ve sınıf düzeyine göre isteklendirme, ders öncesi ve sonrası hazırlık, çalışma yöntemleri ve toplam alt boyutlarında anlamlı bir farklılaşma belirlenmiştir. Fakülte düzeyinde ise ders öncesi ve sonrası hazırlık, zaman yönetimi becerileri ve toplamda anlamlı bir farklılaşma belirlenirken, diğer boyutlarda anlamlı bir farklılaşma görülmemiştir. Ayrıca öğretim şekline göre de öğrencilerinin görüşleri arasında tüm boyutlarda bir farklılık belirlenmemiştir. Bulgularımız ve literatür bilgilerinin ışığında, öğrencilerin ders çalışma alışkanlıklarıyla ilgili boyutlar ve alt boyutlar arasında da pozitif yönde anlamlı ilişkiler bulunması olasıdır.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA46PG36KF
Journal Section Articles
Authors

Aysel Temelli This is me

Murat Kurt This is me

Publication Date December 1, 2010
Submission Date December 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Temelli, A., & Kurt, M. (2010). The Analysis of Biology Students’ Studying Habits in Science and Education Faculties in Terms of Different Variables. Journal of Theoretical Educational Science, 3(2), 27-36.