The aim of this study is to investigate effects of social emotional learning skills on multidimensional
life satisfaction and hope, and to examine whether all differ on gender and grade level. Data were collected through
the Social-Emotional Learning Skills Scale, a demographic data sheet, the Turkish version of Multidimensional
Students’ Life Satisfaction Scale, and Children’s Hope Scale. For this study, 368 6-8th graders attending a primary
school in Güngören, İstanbul, in the 2009-10 academic year were selected by convenience. Data were analyzed by
means of independent-samples t-tests, one-way ANOVAs, Mann-Whitney U and Kruskall-Wallis H tests, and
multiple linear regressions. Social emotional learning skills and multidimensional life satisfaction were found to
differ on gender and grade level while hope only on grade level. Besides, social and emotional learning skills and
self-esteem enhancing skills were found to positively predict life satisfaction while hope was predicted by social and
emotional learning skills.
Bu araştırmanın amacı, sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin çok boyutlu yaşam doyumuna ve umuda etkisini incelemek ve sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin, çok boyutlu yaşam doyumunun ve umudun cinsiyete ve sınıf düzeyine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Bu amaçla, Sosyal ve Duygusal Öğrenme Ölçeği, Çok Boyutlu Yaşam Doyumu Ölçeği, Çocuklarda Umut Ölçeği ile kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmaya 2009-2010 eğitim-öğretim yılında İstanbul Güngören ilçesindeki bir ilköğretim okulunun ikinci kademesinde eğitim gören toplam 368 öğrenci katılmıştır. Veriler, bağımsız örneklemler için t-testi, tek yönlü varyans analizi, Mann-Whitney U, Kruskall Wallis H testleri ve çoklu doğrusal regresyon ile çözümlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre sosyal ve duygusal öğrenme becerileri ile çok boyutlu yaşam doyumunun alt alanlarının bazılarının cinsiyete ve sınıf düzeyine göre farklılaştığı, umudun yalnızca sınıf düzeyine göre farklılaştığı tespit edilmiştir. Çoklu regresyon analizi sonucunda, sosyal ve duygusal öğrenme becerileri ile özgüvenin yaşam doyumunu, sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin ise umudu pozitif yönde yordadığı belirlenmiştir.
Other ID | JA79VB69GB |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2013 |
Submission Date | March 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 6 Issue: 1 |