BibTex RIS Cite

An Investigation of Pre-Service Classroom Teachers’ Science Process Skills in Terms of Some Variables

Year 2013, Volume: 6 Issue: 4, 520 - 534, 01.12.2013

Abstract

The purpose of this study is to determine levels of science process skills of pre-service classroom
teachers and to examine relationships between their science process skills and science achievement. The study had a
descriptive survey design. Data were collected through “Personal Information Form” and “Science Process Skills
Test” (SPST) which was developed by Aydoğdu (2006). The SPST consists of nine multiple–choice items with a
reliability coefficient of .70, which requires reasoning for responses and seven scenarios. The SPST was administered
to 143 pre-service classroom teachers in a public university and data were analyzed by t test, Pearson productmoment
correlations, and one way analysis of variance (ANOVA). Results indicated that science process skills of
students differed on their grade level, but not on gender. Besides, moderate positive correlation (r=.38) was found
between science process skills and science achievement.

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilimsel Süreç Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2013, Volume: 6 Issue: 4, 520 - 534, 01.12.2013

Abstract

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının bilimsel süreç beceri düzeylerini belirlemek, bu becerilerin sınıf düzeyine ve cinsiyete göre nasıl değiştiğini ve fen başarısı ile ilişkisini incelemektir. Çalışmanın deseni betimsel taramadır. Araştırma verileri, kişisel bilgi formu ve Aydoğdu (2006) tarafından geliştirilen Bilimsel Süreç Becerileri Testi aracılığıyla toplanmıştır. Bilimsel Süreç Becerileri Testi, cevaplarının nedenleriyle istendiği, güvenirliği 0.70 olan dokuz maddelik çoktan seçmeli soru ve yedi senaryodan oluşmaktadır. Araştırmaya, sınıf öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören 143 öğretmen adayı katılmıştır. Elde edilen veriler t testi, Pearson Momentler Çarpımı Korelâsyonu ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçları, öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin sınıf düzeylerine göre anlamlı farklılaştığını göstermiştir. Diğer yandan öğretmen adaylarının cinsiyetlerine göre bilimsel süreç becerilerinde anlamlı bir fark bulunmamıştır. Ayrıca, bu becerilerle fen başarısı arasında orta düzeyde pozitif bir ilişkinin (r=0.38) olduğu tespit edilmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA49MU87SU
Journal Section Articles
Authors

Bülent Aydoğdu This is me

Serkan Buldur This is me

Publication Date December 1, 2013
Submission Date December 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 6 Issue: 4

Cite

APA Aydoğdu, B., & Buldur, S. (2013). An Investigation of Pre-Service Classroom Teachers’ Science Process Skills in Terms of Some Variables. Journal of Theoretical Educational Science, 6(4), 520-534.