BibTex RIS Cite

Developing an Attitude Scale for Discussion Ability of Pre-service Teachers

Year 2015, Volume: 8 Issue: 1, 50 - 69, 01.03.2015

Abstract

In this study, developing a scale to measure the attitudes towards the discussion ability of pre-service
teachers indented. The application scale of the discussion ability was developed in the direction of the pre-service
teachers. The scale is likert-type comprising of 57 items. The validity and reliability of the scale is done on the
data gained from 200 students elected by the method of coincidental exemplification amount of the sophomore
students. As a result of the factorial validity of the scale, items change between 0.59 and 0.76 and that the KMO
Kaiser-Meyer-Olkin value is 0.867 and the value of (Cronbach alpha) calculated for reliability study is 0.865.
Findings related to the studies of validity and reliability show that the scale has a valid and reliable form.

Öğretmen Adaylarının Tartışma Becerilerine İlişkin Tutum Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması

Year 2015, Volume: 8 Issue: 1, 50 - 69, 01.03.2015

Abstract

Bu çalışmada öğretmen adaylarının tartışma becerilerine yönelik tutumlarını ölçmek amacıyla bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. Tartışma becerisine yönelik tutum ölçeği öğretmen adaylarının görüşleri doğrultusunda geliştirilmiştir. Ölçek 57 maddeden oluşan likert tipi bir ölçektir. Ölçeğin geçerlik ve güvenilirlik çalışması 4.sınıf öğretmen adayları arasından tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 200 öğrenciden elde edilen veriler üzerinde yapılmıştır. Ölçeğin KMO Kaiser-Meyer-Olkin (Örneklem Oluşturma Uygunluğu Ölçümü) değerinin 0.867 olduğu, yapı geçerliliğini belirlemek amacıyla yapılan faktör analizi sonucunda ölçek maddeleri faktör yüklerinin 0.59 ile 0.76 arasında değiştiği, güvenirlik çalışması için hesaplanan, iç tutarlık katsayı (Cronbach alpha) değerinin 0.865 olduğu görülmüştür. Yapılan faktör analizi sonucuna göre ölçek üç boyutlu olarak yapılandırılmıştır, bu boyutlar; farkındalık, etki ve çekingenlik olarak belirlenmiştir. Geçerlik ve güvenirlik çalışmalarına ilişkin bulgular, ölçeğin geçerli ve güvenilir bir yapıya sahip olduğunu göstermektedir.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA59UJ99RV
Journal Section Articles
Authors

Gürbüz Ocak This is me

Gülçin Karakuş This is me

Publication Date March 1, 2015
Submission Date March 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Ocak, G., & Karakuş, G. (2015). Developing an Attitude Scale for Discussion Ability of Pre-service Teachers. Journal of Theoretical Educational Science, 8(1), 50-69.