BibTex RIS Cite

Developing, Testing and Implementing the Scale of Teachers’ Professional Well-Being

Year 2015, Volume: 8 Issue: 4, 486 - 506, 01.12.2015

Abstract

The aim of this study was to develop and validate the Teachers’ Professional Well-being Scale. A total
of 301 subject teachers working in primary and lower secondary public schools located in Aksaray province
comprised the sample. In developing the scale we followed steps of scale development process and carried out EFA
and CFA, examined item-total correlations (.43 < r < .68), and tested reliability (α=.90) of the scale. Depending on the
data, we concluded that teachers have a good level of professional well-being ( x =5.74, Sd=.71) and they are eager
to perform better their profession, to follow new developments and to try new things in teaching profession. Besides,
the study displayed that teachers’ demographic characteristics are not meaningful variables in explaining variances of
their perceptions of professional well-being.

Öğretmenlerin Mesleki İyilik Algısı Ölçeğinin Geliştirilmesi, Test Edilmesi ve Kullanılması

Year 2015, Volume: 8 Issue: 4, 486 - 506, 01.12.2015

Abstract

Bu çalışma, Öğretmenlerin Mesleki İyilik Algısı Ölçeğinin geliştirilmesi, bu ölçeğin test edilmesi ve
kullanılmasını konu edinmektedir. Ölçek geliştirme süreçleri izlenerek AFA ve DFA analizleri yapılmış, madde-toplam
ilişki değerleri incelenmiş (.43 < r < .68), geçerlik ve güvenirliği (α=.90) sınanmış ölçek dört temel bileşen
altında yedili likert tipinde toplam 21 maddeden oluşmaktadır. Ölçek, Aksaray İlindeki resmi ilk ve ortaokullarda
görev yapan farklı alanlardan 301 öğretmene uygulanmıştır. Ölçeğin kullanılması ile elde edilen verilere göre
öğretmenlerin mesleki olarak kendilerini iyi düzeyde gördükleri ( x =5.74, Ss=.71), mesleklerinde yeni şeyleri
deneme, yenilikleri takip etme, görevlerini daha iyi yapabilme açısından büyük ölçüde istekli oldukları, demografik
değişkenlerin mesleki iyilik algılarında fark yaratmadığı saptanmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA65MA34NM
Journal Section Articles
Authors

Kamil Yıldırım This is me

Gökhan Arastaman This is me

Elif Daşcı

Publication Date December 1, 2015
Submission Date December 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 8 Issue: 4

Cite

APA Yıldırım, K., Arastaman, G., & Daşcı, E. (2015). Developing, Testing and Implementing the Scale of Teachers’ Professional Well-Being. Journal of Theoretical Educational Science, 8(4), 486-506.