The aim of this study is to examine the
aggression levels of adolescents according to sex, age, perceived environmental
safety, personality traits, perceived parental attitudes and peer relationships.
The research was performed in by using the relational survey method. 461 high
school students participated in the study; 202 of the participants were female
(43.8%), 259 (56.2%) were male; the mean age was 15.69 (SD=1.20). The research
data were collected by using "Personal Information Form",
"Aggression Questionnaire", "Sense of Safety Scale",
"Adjective Based Personality Test", "Parental
Attitude Scale" and "Peer Relationship Scale".
Correlation, t-test and multiple linear regression analyzes were performed to
determine the relationships between the variables in the study. As a result of
the analyzes, it was found that the subscales of aggression were related to
sex, age, perceived environmental security, personality traits, perceived
parental attitudes and peer relationships at different levels. As a result of
the regression analysis, it was determined that personality traits of
agreeableness, neuroticism, extroversion and openness dimensions, peer
relations' loyalty and self-disclosure dimensions, and parental attitudes of
acceptance/interest and psychological autonomy were significant predictors of
aggression. The mentioned variables together explain for 31% of the total
variance.
Bu çalışmanın amacı, ergenlerin saldırganlık
düzeylerini cinsiyet, yaş, algılanan çevre güvenliği, kişilik özellikleri,
algılanan ana-baba tutumu ve akran ilişkileri değişkenlerine göre incelemektir.
Araştırmada ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada amaçlı örnekleme tekniği
kullanılmış, çalışmaya 461 lise öğrencisi katılmıştır. Katılımcıların 202’si
kız (%43.8), 259’u (%56.2) erkektir; yaş ortalamaları 15.69’dur (SD= 1.20). Araştırma verileri “Kişisel Bilgi Formu”,
“Saldırganlık Ölçeği”, “Çevre Güvenlik Ölçeği”, “Sıfatlara Dayalı Kişilik
Testi”, “Ana Baba Tutum Ölçeği” ve “Akran İlişkileri Ölçeği” kullanılarak
toplanmıştır. Araştırmada değişkenler arasındaki ilişkileri tespit edebilmek
için korelasyon, t-testi ve çoklu doğrusal regresyon analizleri yapılmıştır.
Analizler sonucunda saldırganlığın alt boyutları ile cinsiyet, yaş, algılanan
çevre güvenliği, kişilik özellikleri, algılanan ana baba tutumları ve akran
ilişkileri arasında farklı düzeylerde ilişkiler olduğu ortaya çıkmıştır. Yapılan
regresyon analizi sonucunda kişilik özelliklerinin uyumluluk, nevrotiklik ve
deneyime açıklık boyutları, akran ilişkilerinin sadakat ve kendini açma
boyutları ile ana algılanan ana baba tutumlarının kabul/ilgi ve psikolojik
özerklik boyutlarının birlikte saldırganlığın anlamlı birer yordayıcısı
oldukları tespit edilmiştir. Adı geçen değişkenler birlikte toplam varyansın
%31’ini açıklamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Submission Date | May 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 3 |