Bu araştırmada lise öğrencilerinin rehberlik hizmetlerine ve metaforik
kavramlarla rehber öğretmene ilişkin bakış açıları incelenmiştir. Araştırma 2017 – 2018 eğitim – öğretim
yılında Adıyaman merkezde bulunan bir anadolu lisesinde gerçekleştirilmiştir.
Çalışma grubu çeşitli düzeyde sınıflarda öğrenim gören 99’u kadın 103’ü erkek
olmak üzere toplam 202 lise öğrencisinden oluşmaktadır. Tarama modelinin benimsendiği araştırmada
veriler; açık uçlu iki sorudan oluşan anketler aracılığıyla toplanmıştır.
Anketlerin analizi ise içerik analiziyle yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgu ve sonuçlara
göre; eğitsel, kişisel ve mesleki rehberlik hizmet alanlarından yararlanan lise
öğrencileri, rehberlik hizmetlerini gerekli görmektedirler. Rehber öğretmenin
rehberlik hizmetlerini sunma ve sorunlarının çözümüne destek sağlamada yetersiz
kaldığını, dolayısıyla rehberlik hizmetlerinden yeteri kadar faydalanamadığını
düşünen öğrenciler ise rehberlik hizmetlerini gereksiz olarak
algılamaktadırlar. Araştırmanın diğer
bir bulgusunda ise; rehber öğretmene ilişkin metaforik algıların, öğrencilerin
rehberlik hizmetlerini gerekli ya da gereksiz görme durumuna göre farklılaştığı
görülmüştür. Bu bağlamda rehberlik hizmetlerini gerekli gören lise öğrencileri
rehber öğretmeni “sır saklayan, çok çalışan, sorunlara çözüm bulan,
aydınlatan/yol gösteren, aileden biri gibi olan, kurtarıcı/yardım eden, dert
dinleyen, rahatlatan/huzur veren ve arkadaş olan” gibi olumlu metaforlarla
tanımlarlarken; rehberlik hizmetlerini gereksiz gören öğrenciler ise,
“verimsiz, umursamayan, çözüm üretmeyen, yardımcı olamayan ve çok oturan” gibi
olumsuz metaforlarla rehber öğretmeni tanımlamışlardır.
In this study, the perspectives
of high school students on counseling services and guidance teachers with metaphorical
concepts were examined. The research was carried out in 2017 - 2018 academic
year in an Anatolian high school located in the center of Adıyaman. The study
group consists of 202 high school students which are 99 female and 103 male
students at various levels. The survey model has been adopted in the research.
It was collected with questionnaires consisting of two open-ended questions. Questionnaires
were analyzed by content analysis. According to conclusion and results obtained
from the research; high school students who use education, personal and career counseling
services required to counseling services. Students thinking the guidance
teachers do not contribute to counseling service with respect to solving their
problems, perceive counseling services unnecessarily for the reason that they
cannot benefit from the opportunity of counseling services. The other conclusion
of the study; the metaphorical perceptions of the differed according to the
situation in which the students had to see the counseling services necessarily
or unnecessarily. Finally, high school students who consider counseling
services as required characterized guidance teachers with positive metaphors, whereas
others characterized guidance teachers with negative metaphors.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Submission Date | August 16, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 3 |