The
main purpose of this study was to investigate and interpret the effectiveness
of cooperative learning techniques in science and mathematics with comparision
to the traditional learning on students’ attitude towards the course at middle
school level meta-analytically in connection with educational policy so as to
bring new results for policy makers and teacher training administrators. 33
effect sizes were revealed from 33 primary studies that are selected to be
included in the meta-analysis based on the inclusion criteria. The effect sizes
calculated by using the data gathered from the cooperative learning classes
totally include 3033 students. Hedges g values used as the benchmark of effect
size measurement in this study. The results clearly show that, cooperative
learning is more effective on attitude when compared to traditional learning.
The results indicate an overall small mean effect size of g = 0.445 for the
effectiveness of cooperative learning on students’ attitude towards the course.
This means that cooperative learning compared to the traditional learning, has
increased the attitude of the students in positive manner by amount of 0.445
standard deviation. In the aspect of educational policy of teaching methods,
cooperative learning is positively effective on attitude, but its probable
effect on educational policy making is small.
Bu çalışmanın amacı,
eğitim politikası bağlamında ortaokul fen bilimleri ve matematik derslerinde
uygulanan işbirlikli öğrenme yöntemlerinin geleneksel öğrenmeye karşılık,
öğrencilerin derse karşı tutumları üzerindeki etkisini meta analitik biçimde
araştırmak suretiyle, eğitim politikası belirleyicilerine, öğretmen eğitim ve
yetiştirilmesinde rol oynayan eğitimcilere bilgi sunmaktır. Dâhil etme
ölçütlerine uygun 33 çalışmadan 33 etki büyüklüğü hesaplanmıştır. Bu etki
büyüklükleri
toplam 3033 öğrencinin katıldığı uygulamalardan elde edilen verilerle hesaplanmıştır. Bulgular açık biçimde geleneksel
öğrenmeye kıyasla işbirlikli öğrenmenin tutum üzerinde olumlu yönde daha etkili
olduğunu göstermiştir. İşbirlikli öğrenmenin tutum üzerindeki genel etki
büyüklüğü g = 0.445 olup, bu etki orta düzeye yakın fakat küçük düzey
sınıfındadır. Bu sonuç
geleneksel öğrenme yöntemlerine göre işbirlikli öğrenmenin, öğrencinin derse
karşı tutumunu olumlu yönde 0.445 standart sapma kadar yükselttiği anlamına
gelmektedir. Bu sonucun eğitim politikası bağlamında anlamı, işbirlikli öğrenme
yöntemlerinin tutum üzerinde olumlu yönde etkili olduğu fakat bu etkinin
öğretim yöntem ve tekniklerini belirlemede izlenen politikalara muhtemel etkisinin
küçük düzeyde olduğu biçimindedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Submission Date | August 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 3 |