Bu araştırmanın amacı, ilkokulda öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin okul ortamında arkadaşları ile ilgili yaşadıkları sorunları ve bu sorunların çözümüne ilişkin görüşlerini kendi bakış açılarıyla ortaya koymaktır. Temel yorumlamacı nitel araştırma desenine göre temellendirilen çalışmanın verileri İstanbul ili Ataşehir ilçesinde yer alan bir devlet ilkokulunda öğrenim gören 15 yabancı uyruklu öğrenci (Suriyeli, Kırgız, Filistinli, Türkmen, Özbek, Azeri, Ukraynalı ve Rus) ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşme formlarından elde edilmiştir. Veriler içerik analizi ve betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Elde edilen verilerin değerlendirilmesi sonucunda katılımcı öğrencilerin arkadaşları ile en çok “şiddet/itme/vurma”, sonra “dalga geçmek/kötü davranmak”, “rahatsız edilmek” ve az oranda da “bağırma/kızma” davranışları ile karşılaştıklarını belirlenmiştir. Öğrenciler bu sosyal sorunların çözümünü en çok öğretmenin en az oranda da ailesinin çözebileceğini düşünmektedir. Öğrencilerin çoğunluğu çözümü “öğretmen ile konuşarak” az bir kısmı o arkadaştan “uzak durarak” gerçekleştirebileceğini ifade etmiştir. Katılımcı öğrencilerin çoğu “arkadaşlarının kendilerine iyi davranmasını/dışlanmaması”, “saygı” ve “sevgi” göstermesini istemektedir. Bu sonuçlar ışığında göç ile gelen uluslararası ilkokul öğrencilerine arkadaşları ile sorunlarını çözebilmeleri için sosyal destek programları uygulanması önerilebilir.
Milli Eğitim Bakanlığı
MEB Ali Nihad Tarlan İlkokul müdürü, yabancı uyruklu öğrencilere öğrencilere, ailelerine ve öğretmenlerine teşekkür ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 2 |
An international peer-reviewed journal-EDUCATIONE-Uluslararası hakemli dergi