Özet
Yazım,
bir dilin belli kurallarla yazıya geçirilmesi, imla anlamına gelmektedir. Yazım
terimi Türkçe Sözlük’te hem
kelimelerin yazılışını hem de noktalama işaretlerinin kullanımını ifade
etmektedir. İletişimin sağlıklı bir şekilde gerçekleşebilmesi, duygu ve
düşüncelerin eksiksiz ve doğru aktarılması ve yazıda birliğin sağlanabilmesi
için her yazı dilinde bu tür kurallar bulunmaktadır.
Yazım
eğitimi; eğitim kurumlarında, sözcüklerin doğru yazılışlarını öğretmek, doğru
yazım yoluyla sözcükleri doğru söylemeye alıştırmak, karşılaştığı yeni sözcüğü
ses ve harfleriyle tanımaya alıştırmak, doğru yazma sorumluluğu ve bilinci
kazandırmak amacıyla verilmektedir. Kendini amaca yönelik olarak ifade etme
şekli olan yazılı anlatım, pek çok alanda sıklıkla karşımıza çıkmaktadır. Yazım
bilgisine sahip olmayan bireylerin yazılarının başarılı ve anlaşılır olmasını
beklemek mümkün değildir. Yazım eğitimi alanı öğrencilerin düşünme becerilerini
geliştiren, akademik başarılarına etki eden bir alandır. Bununla birlikte yazım
eğitimi, öğrencinin ana diline hâkim olmasını sağlar ve Türkçeyi yazım
kurallarına uygun olarak bilinçli, doğru ve özenli olarak kullanmasına teşvik
eder.
Ancak
yazım eğitimi alanının öğretimi konusunda çeşitli sorunlar bulunmaktadır. Bu
sorunların başında, yazım eğitimi konusunun öğretim programlarında başlı başına
bir ders olarak ele alınmaması; yazma, dilbilgisi kısmen de olsa okuma
becerilerinin altında kendisine yer bulması gelmektedir. Ayrıca Türkçe öğretim
programları incelendiği zaman bu alanla ilgili ciddi bir çalışmanın
yapılmadığı, yazım bilgisi konusuna yönelik amaç ve kazanımların hangi
sınıflarda ne şekilde uygulanacağı detaylı bir şekilde anlatılmamıştır. Bununla
birlikte belirli kademelerde öğretilmesinin gerekli olduğu kazanımların öğretim
programlarında yer almadığı, uygulamaların öğretim programı değiştikçe
değişiklik gösterdiği görülür. Yazım eğitimi alanındaki başarı iyi analiz
edilmiş yöntem ve uygulamalardan geçmektedir.
Bu
çalışmamızda temel eğitimden orta öğretimin sonuna kadar yaşadığımız sorunlar
ele alınmış ve bu sorunlara çözüm önerileri getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2018 |
Submission Date | November 16, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 20 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.