Proper
heavy vehicle selection is an extremely important issue for international
freight transportation companies in an aspect of operational efficiency and
performance. Effectivity of transportation activities depends on proper vehicle
and equipment selection mostly. In addition to that, heavy vehicle selection is
a process, which was affected by many factors and it is not possible to succeed
depending on only personal judgments and intuitional approaches of
decision-makers. Therefore, in a systematic and structural perspective,
evaluation of heavy vehicle selection process by using the multi-criteria
decision-making methodologies can provide an opportunity for selection of
proper and the best heavy vehicle. Within this scope, a hybrid multi-criteria
decision-making model, which integrated the AHP, Entropy, and TOPSIS method is
proposed in order to use in the selection process of the heavy vehicle, which
is used in the international freight transportation activities by logistics
companies. It İs foreseen that the obtained results by using the selected model
can be useful for logistics companies, other parties of logistics processes as
well as researchers who work İn the academic field.
Uluslararası taşımacılık işletmelerinin doğru araç seçimi operasyonel
verimlilik ve etkinlik açısından son derece önemli bir konudur. Taşımacılık
faaliyetlerinin etkinliği uygun araç ve ekipman seçimine büyük ölçüde
bağımlılık göstermektedir. Öte yandan araç seçimi karar alıcıların sezgileri ve
kişisel yargıları ile yapılamayacak kadar çok sayıda faktör tarafından
etkilenen bir süreçtir. Bu nedenle bir lojistik İşletmenin çekici araç seçimine
ilişkin süreci çok kriterli karar verme yöntemleri kullanarak sistematik ve
yapısal bir perspektifte değerlendirmesi en iyi ve uygun aracın seçimine olanak
sağlayabilir. Bu kapsamda lojistik işletmelerin karayolu taşıma faaliyetlerinde
kullanacaklar çekici araçların seçiminde kullanılmak üzere entegre Analitik
Hiyerarşi Prosesi (AHP), Entropi ve TOPSIS yöntemlerinden oluşan hibrid bir model
önerilmektedir. Önerilen bu model kullanılarak elde edilen sonuçların konu ile
ilgili olarak akademik alanda çalışanların yanı sıra, lojistik işletmeler ile
lojistik süreçlerde yer alan diğer aktörler tarafından da kullanılabilir
nitelikte olacağı öngörülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Law |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Submission Date | February 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.