The concept of compassion is an emotion being felt towards people who are suffering or experiencing trouble. Compassion is also explained by taking action to reduce someone else's pain, difficulties, and trouble. In this study, it was aimed to compare the compassion levels of teachers, nurses and police officers according to their professions and various demographic characteristics. This study examines the compassion level of 330 professionals working with people, including 124 teachers, 112 nurses, and 94 police officers. A personal information form and the Adult Compassion Scale were used as data collection tools. One-factor analysis of variance (ANOVA) and independent samples t-test were used in data analysis. In addition, four sub-dimensions of the scale (cognitive compassion, emotional compassion, behavioral compassion and motivational compassion) were taken into account during the data analysis process. According to the results of the analysis, there was no significant difference between the compassion score of the participants based on their monthly income and the place of residence. According to their marital status, the mean scores of their compassion showed a significant difference in favor of the married participants only in the cognitive compassion sub-dimension. According to their age, the level of their compassion showed a significant difference only in the cognitive compassion sub-dimension. According to their gender, a significant difference was found in the cognitive compassion dimension in favor of male participants. According to their occupations, compassion score means of the participants did not show a significant difference in the emotional compassion and cognitive compassion sub-dimensions. However, in the behavioral and motivational compassion sub-dimensions, and in the sum of compassion scale, the compassion levels of the police officers were found to be significantly higher than the compassion levels of the nurses.
Merhamet acı çeken ya da sıkıntı yaşayan kişilere karşı hissedilen bir duygu olarak tanımlanmaktadır. Merhamet aynı zamanda başkasının acılarını, zorluklarını ve sıkıntılarını azaltmak için eyleme geçmekle açıklanmaktadır. Bu araştırmada öğretmenlerin, hemşirelerin ve polislerin merhamet düzeylerinin mesleklerine ve çeşitli demografik özelliklerine göre karşılaştırılması amaçlanmaktadır. Araştırmanın örneklemi 124 öğretmen, 112 hemşire ve 94 polis memuru olmak üzere insanlarla çalışan 330 profesyonelden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, kişisel bilgi formu ve Yetişkin Merhamet Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Veri analizinde, tek faktörlü varyans analizi (ANOVA) ve bağımsız örneklemler için t-testi kullanılmıştır. Ayrıca veri analizi sürecinde ölçeğin dört alt boyutu (bilişsel merhamet, duygusal merhamet, davranışsal merhamet ve motivasyonel merhamet) dikkate alınmıştır. Analizler sonucunda, katılımcıların aylık gelirlerine ve yaşadıkları yerleşim yerine göre merhamet puan ortalamaları arasındaki fark anlamlı bulunmamıştır. Medeni durum değişkenine göre, evli katılımcıların bilişsel merhamet alt boyutu puan ortalamalarının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Benzer şekilde, 42 ve üstü yaştaki katılımcıların bilişsel merhamet alt boyutu puan ortalamalarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Cinsiyet değişkenine göre, erkek katılımcıların bilişsel merhamet alt boyutu puan ortalamalarının kadınların puan ortalamasından daha yüksek olduğu anlaşılmıştır. Bununla birlikte polislerin davranışsal ve motivasyonel merhamet alt boyutu puan ortalamalarının hemşirelerin puan ortalamasından yüksek olduğu bulunmuştur. Son olarak polislerin merhamet ölçeği toplamından aldıkları ortalamaların hemşirelerin puan ortalamasından yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Education |
Authors | |
Publication Date | March 28, 2023 |
Submission Date | January 4, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 25 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.