The aims of the study were to determine the factors
impacting on drinking milk consumption decisions of the consumers in Erzurum,
and to provide the information to suppliers on how to implement the strategic
marketing decisions by considering the main factors effecting on the milk
consumption amounts based on homogenous consumer segments. The primary data
obtained from a face-to-face questionnaire with 250 households residing in
Erzurum, therefore, were the main material of the research. Principal Component
Analysis (PCA) for the consumption preference factors of consumers’ drinking
milk, K-means Cluster Analysis for homogenous cluster segments related to high,
middle, low-income professionals and Multiple Regression Analyses (MRC) to
determine the efficiencies of the factors affecting the milk consumption
amounts were used by taking into consideration these data. The results of the
study highlighted that the high, middle and low-income consumers gave purchase
decisions towards drinking milk with the augmented product image processed as
organic, with actual product image differentiated under the price
discriminations and the generic raw milk focused on the core benefits,
respectively. According to these results, the brand strategies related to the
global/national brands under organic milk mix with high image, the private
labels covering the actual product mix and the generic brands with region of
origin focused on the core benefit could be implemented for homogeneous
consumers segments, respectively.
Drinking milk principal component analysis K-means cluster analysis multiple regression analysis
Çalışmanın amacı, Erzurum ilinde tüketicilerin içme
sütü tüketim kararı üzerinde etkili olan faktörlerin belirlenmesi ve homojen
hedef tüketici kitleleri bazında süt tüketim miktarı üzerinde etkili olan ana
faktörlere bağlı olarak, arz birimlerine stratejik pazarlama kararlarının
alınmasına olanak sağlayacak bilgilerin aktarılmasıdır. Bu yüzden Erzurum’da
ikamet eden 250 hane halkı ile yüz yüze yapılan anketlerden elde edilen
birincil veriler, araştırmanın ana materyalini oluşturmuştur. Bu veriler
dikkate alınarak; tüketicilerin içme sütü tüketim tercih faktörleri için
Principal Componet Analiz (PCA), tüketicilerin yüksek, orta ve düşük gelirli
meslek mensuplarına ilişkin küme segmentleri için K-Means Cluster analizi ve
süt tüketim miktarını etkileyen faktörlerin etkinliğini belirlemek için Çoklu
Doğrusal Regresyon Analizi (MRC) kullanılmıştır. Araştırma sonuçları; yüksek
gelirli tüketicilerin organik şartları haiz işlenmiş bütünleşik mamul imajlı,
orta gelirli tüketicilerin fiyat farklılaştırmasına olanak sağlayan
farklılaştırılmış gerçek ürün imajlı işlenmiş sütlere ve düşük gelirlilerin ise
işlenmemiş temel faydayı ön plana çıkaran jenerik ham sütlere doğru satın alma
kararı verdiklerini ortaya koymuştur. Elde edilen sonuçlara göre; bu homojen
hedef tüketici segmentleri için sırasıyla yüksek imajlı organik süt karması
altında global/ulusal marka, gerçek ürün karması kapsamında perakende/bireysel
marka ve temel fayda altında bölge orijinli jenerik marka stratejileri
uygulanmalıdır.
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 30, 2016 |
Acceptance Date | November 21, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 31 Issue: 2 |