Din,
felsefe ve psikoloji gibi birçok disiplin vicdan kavramını inceleme konusu
yaparak onu anlamaya ve tanımlamaya çalışmıştır. Din, felsefe ve psikoloji
alanındaki literatürde vicdan, kişide iyiyi kötüden ayırt etmeye yarayan içsel
bir parametre, kişiden kişiye değişen ve geliştirilebilir soyut bir kavram
olarak değerlendirilmektedir. Günümüz dünyasında ise değerlerden yoksun
pozitivist bilim anlayışının eksiklikleri ve aksaklıkları konuşulmaktadır. Bu
bağlamda dünyanın çeşitli yerlerinde ahlak eğitimi, karakter eğitimi ve
değerler eğitimi gibi eğitim programları düzenlenmektedir. Bu çalışma değerler
eğitiminde eğitim ve çevre gibi faktörlerin yanı sıra insanda doğduğu andan itibaren
var olduğuna inanılan vicdan olgusunu dini, felsefi ve psikolojik boyutları ile
incelemeyi ve değerlerin öğretimindeki yeri ve önemini değerlendirmeyi
amaçlamaktadır. Bu kapsamda dini, felsefi ve psikolojik farklı bakış açılarının
vicdan kavramına yönelik değerlendirmelerine yer verilmiş, yapılan tanımların
ortak noktalarından hareketle vicdanın “ne” liği üzerinde, vicdan eğitiminin
gerekliliği üzerinde durulmuş ve değerler eğitiminde nasıl işe koşulacağı
tartışılmıştır. Sonuç olarak, kişinin vicdanına hitap etmeyen hiçbir değerin
kişiye kazandırılamayacağı fikri savunulmaktadır.
Many
disciplines such as religion, philosophy and psychology have addressed the
issue of conscience and tried to understand and define it. In the literature of
religion, philosophy and psychology, conscience is considered as an intrinsic
parameter that helps the individuals to distinguish between good and evil and
as an abstract, subjective and improvable concept. Meanwhile the contemporary
world discusses the deficiencies and flaws of the value-free positivistic
science approach. In this context, many educational programs such as moral
education, character education and values education programs are being
organized in various parts of the world. This study aims to examine the factors
of education and environment in the context of values education, as well as the
concept of conscience-that is considered to be congenitally existent within the
human beings-together with its religious, philosophical and psychological
aspects and to assess its role and importance for the values education. In this
context, the study includes the assessments of the religious, philosophical and
psychological approaches on the concept of conscience and, with reference to
the common points in the definitions made, addresses the question of “what” the
conscience is, elaborates on the need to a conscience education and discusses
how to make use of it in the values education. In conclusion, it is argued that
no value that does not appeal to one’s conscience can be instilled in the
individuals.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 10 |