Relations between sects are primarily based on perceptions. These
perceptions can be either compliance with the phenomenon or irrelevant. Thus,
one of the main purposes of the History of the İslamic Sects is to ensure that
the perception about the sects must be based on the right information. However,
there are very serious perception problems related to sects in some classical
sources of history of sects. At the beginning of this, there are problems
caused by process neglect. Process neglect is the name of the approach of not
considering the changes in the ideas of the sects and even the developments and
reaching a general judgment about them through historical views. When we look
at the Ash’arite heresiographers’ perception of Imāmiyya, we can see some
examples of this. For example, according to Isferāyinī, all the Imāmite sects
believe that Qur’an is distorted. However, this perception is largely wrong. Because
only some Imāmite scholars have this idea. Isferāyinī has openly generalized an
individual and historical opinion. In addition, there are very serious problems
of perception on the issues of denial of sharī‘ah, anthropomorphic concept of
God and attributes of Allah. In this article we will focus on these and similar
problems and try to analyze their historical and religious background.
History of İslamic Sects Imāmiyya Ash‘arite Heresiographers Corruption of the Qur’an
Mezhepler
arası ilişkiler, öncelikle algılar üzerine bina edilir. Bu algılar, olgu ile
birebir mutabık olabildiği gibi hiç alakasız da olabilmektedir. Bu yüzden
fırkalarla ilgili algının doğru bilgilere dayanmasını sağlamak, Mezhepler
Tarihi araştırmalarının ana amacıdır. Ne var ki bilhassa bazı klasik dönem
Mezhepler Tarihi kaynaklarında mezheplerle ilgili çok ciddi algı sorunları yar
almaktadır. Bunların başında da süreç ihmalinden kaynaklanan sorunlar yer alır.
Süreç ihmali, fırkaların fikirlerindeki değişim ve hatta gelişimleri dikkate
almama ve tarihsel görüşler üzerinden onlarla ilgili genel bir yargıya ulaşma
şeklindeki yaklaşımın adıdır. Örneğin İsferâyinî’ye göre bütün İmâmî fırkalar,
Kur’an’ın tahrif edildiğine inanmaktadır. Ancak onun bu algısı büyük oranda
gerçek dışıdır. Çünkü bu, sadece bir kısım İmâmî âlimin fikridir. İsferâyinî,
açık bir şekilde bireysel ve tarihsel bir fikri genelleştirmiştir. Bunun
yanında şeriatın reddi, teşbihe dayalı Allah tasavvuru ve Allah’a ait
sıfatlarının hâdisliği meselelerinde de çok ciddi algı problemleri mevcuttur.
Biz makalemizde bu ve benzeri sorunlar üzerinde duracak ve bunun tarihsel ve
dinsel sebeplerini tespit etmeye çalışacağız.
İslam Mezhepleri Tarihi İmâmiyye Eş‘arî Makâlât Kur’an’ın Tahrifi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 11 |
nnn