Objective: This study was carried out to determine the correlation between psychological well-being levels of Intern nursing students and negative childhood experiences.
Methods: The sample of this descriptive design was determined as 82 students using power analysis. Voluntary intern nursing students without any diagnosed mental health problems were included in the study. As data collection tools, the Student Information Form, Early Life Experiences Scale, and the Psychological Well-Being Scale were used. The data were collected online between 20-24 January 2020 and ended with the participation of 82 students. Descriptive statistics and Pearson correlation analysis were used for the evaluation of the data.
Results: It was reported that students were 63.1% female, 67.86% equivalent their family income-expense and 55.95% lived in dormitory/apartment, The mean age of students was 21.96 ± 0.71 years. It was found that the mean score of Early Life Experiences Scale was 31.90 ± 10.98 and the mean score of Psychological Well-Being Scale was 44.40 ± 7.01. It was determined statistically significant, a weak and negative correlation between the scores of these two scales (p = 0.002; r = -0.333).
Conclusion: It was found that their adverse childhood experiences were increasing while the psychological well-being were decreasing.
Amaç: Intörn hemşirelik öğrencilerinin psikolojik iyi oluş düzeyleri ile olumsuz çocukluk deneyimleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Tanımlayıcı tasarımda gerçekleştirilen çalışmanın örneklemi, güç analizi kullanılarak 82 öğrenci olarak belirlenmiştir. Tanılanmış herhangi bir ruh sağlığı sorunu olmayan gönüllü intörn hemşirelik öğrencileri araştırmaya dahil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak, Öğrenci Bilgi Formu, Çocukluk Deneyimleri Ölçeği ve Psikolojik İyi Oluş Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verileri; 20-24 Ocak 2020 tarihlerinde çevrimiçi olarak toplanmış ve 82 öğrencinin katılımıyla sonlandırılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; tanımlayıcı istatistikler ve Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %63.1’inin kadın cinsiyette, %55.95’inin yurt/apartta yaşadığı ve %67.86’sının ise ailesinin gelirinin-giderine denk olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin yaş ortalaması 21.96±0.71 yıldır. Çocukluk Deneyimleri Ölçek puan ortalamasının 31,90±10,98 ve Psikolojik İyi Oluş Ölçeği puan ortalamasının 44.40±7.01 olduğu bulunmuştur. İki ölçeğin puanları arasında zayıf düzeyde ve negatif yönde istatistiksel anlamlı ilişki olduğu belirlenmiştir (p=0.002; r= -0.331).
Sonuç: Intörn hemşirelik öğrencilerinin olumsuz çocukluk deneyimleri puanı arttıkça psikolojik iyi oluş puanlarının azaldığı bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.