The Kut-al-Amara Victory, won by Ottoman Empire against United Kingdom in the First World War, became an effective propaganda tool for German Empire in the context of a new victory in the war locked on the Western Front, and cartoons about the victory were published in German humor magazines. The study aimed to determine how German humor magazines in the First World War reflected the Kut-Al-Amara Victory in the propaganda dimension. For this purpose, cartoons in German humor magazines were analyzed using the semiotic method in the light of Karl Bühler's Organon Model. In the study, it was determined that the magazines reflected United Kingdom as a weak and unsuccessful country through Kut-Al-Amara Victory, focusing on the defeat of United Kingdom. In this way, it was concluded that German propaganda sought to strengthen the belief in German public opinion that Central Powers would win the First World War.
Osmanlı İmparatorluğu’nun Birinci Dünya Savaşı’nda Birleşik Krallık’a karşı kazandığı Kut'ül-Amare Zaferi, Batı Cephesi’nde kilitlenen savaşta yeni bir zafer bağlamında Alman İmparatorluğu için etkili bir propaganda aracı olmuş ve Alman mizah dergilerinde zaferi konu alan karikatürler yayımlanmıştır. Çalışmada Birinci Dünya Savaşı’nda Alman mizah dergilerinin Kut'ül-Amare Zaferi’ni propaganda boyutunda ne şekilde yansıttığının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla Alman mizah dergilerindeki karikatürler, Karl Bühler’in Organon Modeli ışığında göstergebilim yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmada dergilerde Kut'ül-Amare Zaferi üzerinden doğrudan Birleşik Krallık’ın yenilgisine odaklanılarak Birleşik Krallık’ın güçsüz ve başarısız bir ülke şeklinde yansıtıldığı tespit edilmiştir. Bu şekilde Alman propagandasının Alman kamuoyunda İttifak Devletleri’nin Birinci Dünya Savaşı’nı kazanacağına yönelik inancı güçlendirmeye çalıştığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political Communication |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | May 14, 2024 |
Acceptance Date | September 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 25 Issue: 4 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License since 2023.