Giriş:
Ülkemizde Sağlıkta Dönüşüm Reformu ile birlikte hastaların hekimlere başvuru
sayısında yıllar içinde 3 kat artış yaşanmış ve hastaların beklenti ve şikâyetleri
de başvuru sayısı ile doğru orantılı olarak artmıştır. Ayrıca sağlık
sistemindeki problemlerin hızlı çözülmesi için hastaların sağlık hizmetleri ile
ilgili şikâyet, öneri ve taleplerini iletebileceği hasta hakları iletişim
birimleri oluşturulmuştur. Bu birimler incelendiğinde, yıllar içinde,
hastaların bu birimlere başvuru sayısı ve hastaların şikâyetlerini
iletebileceği başvuru kanalları artmıştır. Hasta hakları ile ilgili başvuru
kanalları Sağlık Bakanlığı İletişim Merkezi (SABİM), Cumhurbaşkanlığı İletişim
Merkezi (CİMER), İl Sağlık Müdürlükleri, İlçe Sağlık Müdürlükleri, Genel
Sekreterlikler ve hastanelerde bulunan Hasta Hakları İletişim Birimleri, Sağlık
Bakanlığı Teftiş Kuruludur. Çalışmamız, yıllar içinde artan hasta hakları
birimlerine yapılan şikâyet başvurularının hekimlerin defansif tıp uygulamalarına ait tutumlarında bir
farklılık oluşturup, oluşturmadığını değerlendirmek için planlandı.
Materyal
ve Metot: Araştırma, 2016 yılında Mayıs ve Haziran aylarında İstanbul Kadıköy
ilçesinde görev yapmakta olup çalışmaya katılmayı kabul eden 209 aile hekimine yüz
yüze anket yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Tüm katılımcılara defansif tıp
uygulamaları tutum ölçeği ve 14 soruluk, sosyodemografik özelliklerin
sorgulandığı bir anket uygulandı.
Bulgular:
Çalışmamıza katılan aile hekimlerinden hasta şikayetleri sonrasında bilgi
istenen aile hekimlerinde hem pozitif hem de negatif defansif (çekinik) tıp
uygulamaları tutum ölçek puanlarında diğer hekimlere oranla istatiksel olarak
yüksek saptandı. (p<0.001)
Tartışma
ve Sonuç: Hasta hakları başvuruları birçok kaynak tarafından Sağlık Bakanlığına
ulaşmaktadır. Sağlık Bakanlığı çözümleyicileri tarafından bu şikâyetler değerlendirilerek
sırasıyla İl Sağlık Müdürlüğü ve Başkanlık Hasta Hakları çözümleyicilerine ve daha
sonrasında hastane hasta hakları çözümleyicilerine ulaşmaktadır. Hastane hasta
hakları çözümleyicileri tarafından bu şikâyetler öncelikle değerlendirilerek başvuru
sahibinin iddiası titizlikle araştırılarak sonrasında ilgili hekime
gönderilmelidir. Aksi durumda hekimlerin hastalarla ilgili defansif tıp
uygulamalarını artırmakta ve çok değerli olan sağlıkla ilgili kaynakların
gereksiz kullanımı söz konusu olabilmektedir.
Introduction: With the Health Transformation Reform in Turkey, there has been a 3-fold increase in the number of patients applying to physicians over the years.Thus, expectations and complaints of the patients have increased in direct proportion to the number of applications. In addition, “Patients’ Rights Communication Units” have been formed to which the patients can deliver their complaints, suggestions and requests in order to solve the problems in the health system quickly. Over the years, the number of applications to these units and the application channels where the patients can deliver their complaints have increased. These units are SABIM , CIMER, Provincial Health Directorates, District Health Directorates, Presidency of Patient Rights Communication in the hospitals and Ministry of Health Inspection Board. Our study was planned to evaluate whether the increasing applications to the Patients’ Rights Services made a difference in the attitudes of the physicians towards the defensive medical practices.
Materials and Methods: The study was conducted in May and June 2016 in Kadikoy district of Istanbul with 209 family physicians. They were administered questionnaires using face to face method. A socio-demographic questionnaire and defensive medicine behavior scale was applied to all participants.
Results: The family physicians who were complained by the patients were found to have higher positive and negative defensive medicine behavior scale points than the other family physicians (P <0.001).
Defensive medicine; Patient rights; Physicians; Family practice; Physicians-patient relations.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | ORIGINAL ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2019 |
Acceptance Date | August 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 24 Issue: 3 |
This Journal licensed under a CC BY-NC (Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0) International License.