Kızılkarlar Village in the Söke district of Aydın is located at the foot of the Beşparmak Mountains, 20 km from the district center. The village was continuously inhabited from the Ottoman period until the 1960s. In the 1960s, the residents abandoned their homes due to inadequate water, electricity, and transportation, and moved to Akçakaya and Söke. In this study, the mosque in Kızılkarlar Village, which is difficult to distinguish from the rural architecture houses due to its lack of a minaret, is introduced in detail in terms of its architectural, decorative, material, and technical features. The mosque has a longitudinal rectangular plan oriented northwest-southeast, a flat wooden ceiling covered with a hipped roof, and a three-part prayer hall. While similar mosques can be found in almost every region and period in Anatolia regarding their plan scheme and covering system, this mosque is distinguished from its counterparts by its pencil decorations. The decoration composition includes floral, geometric, object, and inscription elements. The floral decorations feature trees, flowers, and leaves; the geometric decorations include rectangular panels and lozenge shapes; the object decorations consist of motifs such as oil lamps, ewers, vases, and candlesticks; and the inscription decorations include the names Allah, Muhammad, Cıhâr Yâr-ı Güzîn, Hasan, and Hüseyin. The inscriptions on the walls are not merely decorative but are part of a cohesive thematic composition. In terms of pencil decoration, the mosque represents an example of those decorated with pencil work by a group of traveling craftsmen in Western and Central Anatolia during the 1950s.
Aydın’ın Söke ilçesine bağlı Kızılkarlar köyü ilçe merkezine 20 km mesafede, Beşparmak Dağları’nın eteğinde yer almaktadır. Kızılkarlar köyünde Osmanlı Dönemi’nden itibaren 1960’lı yıllara kadar kesintisiz olarak yerleşim devam etmiştir. Köyde yaşayanlar 1960’lı yıllarda su, elektrik ve ulaşımın elverişsizliğinden dolayı yerleşim yerini terk ederek Akçakaya ve Söke’ye taşınmışlardır. Çalışmada Kızılkarlar köyünde kırsal mimariye özgü evlerin arasında minaresi olmadığı için evlerden zor ayırt edilen cami mimari, bezeme, malzeme ve teknik özellikleri bakımından ayrıntılı bir şekilde tanıtılmıştır. Cami, kuzeybatı güneydoğu yönünde boyuna dikdörtgen plânlı, düz ahşap tavan üzerine kırma çatı örtülü ve üç bölümlü son cemaat yeri bulunan bir eserdir. Plan şeması ve örtü sistemi bakımından Anadolu’da hemen hemen her bölge ve dönemde görülebilen cami, duvarlarındaki kalemişi bezemelerle benzerlerinden ayrılmaktadır. Bezeme kompozisyonu bitkisel, geometrik, nesneli ve yazılardan oluşturmaktadır. Bitkisel bezemeler, ağaç, çiçek ve yapraklar; geometrik bezemeler, dikdörtgen panolar ve baklava dilimleri; nesneli bezemeler, gaz lambası, ibrik, vazo ve kandil motifleri; yazılı bezemeler Allah, Muhammed, Cıhâr Yâr-ı Güzîn, Hasan ve Hüseyin isimlerinden meydana gelmektedir. Duvarlardaki yazılar, sıradan bir bezeme şeklinde değil, içerikleri itibariyle belirli bir insicam içerisindedir. Yapı, kalemişi bezemeleri bakımından değerlendirildiğinde 1950’li yıllarda Batı ve Orta Anadolu’da gezici usta grubu tarafından duvarları kalemişi bezemelerle donatılmış camilere bir örnek teşkil etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Art History |
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Early Pub Date | August 31, 2024 |
Publication Date | August 31, 2024 |
Submission Date | July 14, 2024 |
Acceptance Date | August 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 29 |