Research Article
BibTex RIS Cite

The Impact of Socio-Economic Factors on the Sales of Electric Vehicles: A Panel Data Analysis

Year 2019, Volume: 7 Issue: 1, 17 - 21, 03.02.2019

Abstract

The aim of this study is to investigate whether there is an effect of
socio-economic factors on the sales of electric vehicles from a macro perspective.
Therefore, electric vehicle sales figures of 12 countries between 2012 and 2015
and the per capita income, population density, education level, urbanization
rates, oil prices, electric vehicle market share and renewable energy
production variables were used. As a result of the work done with Unbalanced
Panel Data Analysis, it has been determined that sales of electric vehicles
significantly impact the educational level of the country, urbanization,
renewable energy production and oil prices. Moreover, it was determined that
the variable out of statistically significant variables is the urbanization
which has the highest impact level impact on electric vehicle sales.
  

References

  • Bunch, D. S., Bradley, M., Golob, T. F., Kitamura, R., & Occhiuzzo, G. P. (1993). Demand for clean-fuel vehicles in California: A discrete-choice stated preference pilot project. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 27(3), 237-253. doi:https://doi.org/10.1016/0965-8564(93)90062-P
  • Ertuğral, S. M. (2011). Otomotiv Sektörü ve Gümrük Birliği Sonrası Gelişmeler. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Sosyal Bilimler Dergisi, 2011(2), 75-83.
  • Hidrue, M. K., Parsons, G. R., Kempton, W., & Gardner, M. P. (2011). Willingness to pay for electric vehicles and their attributes. Resource and Energy Economics, 33(3), 686-705. doi:10.1016/j.reseneeco.2011.02.002
  • IEA. (2017). Global EV Outlook 2017. Retrieved from France:
  • İTO. Otomotiv Sektör Raporu. Retrieved from http://www.ito.org.tr/Dokuman/Sektor/1-69.pdf
  • Kerem, A. (2014). Elektrikli Araç Teknolojisinin Gelişimi ve Gelecek Beklentileri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(1), 1-13.
  • Kochhan, R., & Hörner, M. (2015). Costs and Willingness-to-Pay for Electric Vehicles. In Sustainable Automotive Technologies 2014 (pp. 13-21).
  • Korkmaz, T., Yıldız, B., & Gökbulut, İ. R. (2010). FVFM’nin İMKB ulusal 100 endeksindeki geçerliliğinin panel veri analizi ile test edilmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 39(1), 95-105.
  • Li, Q., Long, R., Chen, H., & Geng, J. (2017). Low Purchase Willingness for Battery Electric Vehicles: Analysis and Simulation Based on the Fault Tree Model. Sustainability, 9(5). doi:10.3390/su9050809
  • Li, X., Chen, P., & Wang, X. (2017). Impacts of renewables and socioeconomic factors on electric vehicle demands – Panel data studies across 14 countries. Energy Policy, 109, 473-478. doi:10.1016/j.enpol.2017.07.021
  • Li, Y., Davis, C., Lukszo, Z., & Weijnen, M. (2016). Electric vehicle charging in China’s power system: Energy, economic and environmental trade-offs and policy implications. Applied Energy, 173, 535-554. doi:10.1016/j.apenergy.2016.04.040
  • OECD. (2018a). Crude Oil Import Price Retrieved from https://data.oecd.org/energy/crude-oil-import-prices.htm
  • OECD. (2018b). Renewable energy (indicator). Retrieved from https://data.oecd.org/energy/renewable-energy.htm
  • Sandalow, D. (2008). Ending Oil Dependence Protecting National Securityi the Environment, and the Economy. In M. E. O'Hanlon (Ed.), Opportunity 08: Independent Ideas for America's Next President (pp. 79-94). Washington: Brookings Institution Press.
  • Sierzchula, W., Bakker, S., Maat, K., & van Wee, B. (2014). The influence of financial incentives and other socio-economic factors on electric vehicle adoption. Energy Policy, 68, 183-194. doi:10.1016/j.enpol.2014.01.043
  • Ustabaş, A. (2014). MİKRO VE MAKRO ETKİLERİ YÖNÜNDEN ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLER (TÜRKİYE EKONOMİSİ ÖRNEĞİ). Marmara Üniversitesi İ.İ.B. Dergisi, 36(1), 269-291. doi:10.14780/iibdergi.201417548
  • WorldBank. (2018). World Development Indicators. Retrieved 02/01/2018 http://databank.worldbank.org/data/reports.aspx?source=world-development-indicators
  • Yonga, T., & Park, C. (2017). A qualitative comparative analysis on factors affecting the deployment of electric vehicles. Energy Procedia, 128, 497-503.

Elektrikli Araçların Satışı Üzerinde Sosyo-Ekonomik Faktörlerin Etkisi: Bir Panel Veri Analizi

Year 2019, Volume: 7 Issue: 1, 17 - 21, 03.02.2019

Abstract

Bu çalışmanın amacı,
elektrikli araç satışlarında sosyo ekonomik faktörlerin etkisinin bulunup
bulunmadığının makro açıdan incelenmesidir. Dolayısıyla 12 ülkenin 2012-2015
yılları arasındaki elektrikli araç satış rakamları ve bu ülkelere ait kişi
başına düşen gelir, nüfus yoğunluğu, eğitim düzeyi, kentleşme oranları, petrol
fiyatları, elektrikli araç pazar payı ve yenilenebilir enerji üretimi
değişkenleri kullanılmıştır.
Dengesiz Panel Veri Analizi ile yapılan çalışmanın sonucunda elektrikli
araç satışlarını ülkenin eğitim düzeyinin, kentleşmenin, yenilenebilir enerji
üretiminin ve petrol fiyatlarının istatistiki açıdan anlamlı olarak etkilediği
tespit edilmiştir. Ayrıca istatistiksel açıdan anlamlı çıkan değişkenlerden
elektrikli araç satışları üzerinde en yüksek etki düzeyine sahip olan
değişkenin kentleşme değişkeni olduğu belirlenmiştir.

References

  • Bunch, D. S., Bradley, M., Golob, T. F., Kitamura, R., & Occhiuzzo, G. P. (1993). Demand for clean-fuel vehicles in California: A discrete-choice stated preference pilot project. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 27(3), 237-253. doi:https://doi.org/10.1016/0965-8564(93)90062-P
  • Ertuğral, S. M. (2011). Otomotiv Sektörü ve Gümrük Birliği Sonrası Gelişmeler. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Sosyal Bilimler Dergisi, 2011(2), 75-83.
  • Hidrue, M. K., Parsons, G. R., Kempton, W., & Gardner, M. P. (2011). Willingness to pay for electric vehicles and their attributes. Resource and Energy Economics, 33(3), 686-705. doi:10.1016/j.reseneeco.2011.02.002
  • IEA. (2017). Global EV Outlook 2017. Retrieved from France:
  • İTO. Otomotiv Sektör Raporu. Retrieved from http://www.ito.org.tr/Dokuman/Sektor/1-69.pdf
  • Kerem, A. (2014). Elektrikli Araç Teknolojisinin Gelişimi ve Gelecek Beklentileri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(1), 1-13.
  • Kochhan, R., & Hörner, M. (2015). Costs and Willingness-to-Pay for Electric Vehicles. In Sustainable Automotive Technologies 2014 (pp. 13-21).
  • Korkmaz, T., Yıldız, B., & Gökbulut, İ. R. (2010). FVFM’nin İMKB ulusal 100 endeksindeki geçerliliğinin panel veri analizi ile test edilmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 39(1), 95-105.
  • Li, Q., Long, R., Chen, H., & Geng, J. (2017). Low Purchase Willingness for Battery Electric Vehicles: Analysis and Simulation Based on the Fault Tree Model. Sustainability, 9(5). doi:10.3390/su9050809
  • Li, X., Chen, P., & Wang, X. (2017). Impacts of renewables and socioeconomic factors on electric vehicle demands – Panel data studies across 14 countries. Energy Policy, 109, 473-478. doi:10.1016/j.enpol.2017.07.021
  • Li, Y., Davis, C., Lukszo, Z., & Weijnen, M. (2016). Electric vehicle charging in China’s power system: Energy, economic and environmental trade-offs and policy implications. Applied Energy, 173, 535-554. doi:10.1016/j.apenergy.2016.04.040
  • OECD. (2018a). Crude Oil Import Price Retrieved from https://data.oecd.org/energy/crude-oil-import-prices.htm
  • OECD. (2018b). Renewable energy (indicator). Retrieved from https://data.oecd.org/energy/renewable-energy.htm
  • Sandalow, D. (2008). Ending Oil Dependence Protecting National Securityi the Environment, and the Economy. In M. E. O'Hanlon (Ed.), Opportunity 08: Independent Ideas for America's Next President (pp. 79-94). Washington: Brookings Institution Press.
  • Sierzchula, W., Bakker, S., Maat, K., & van Wee, B. (2014). The influence of financial incentives and other socio-economic factors on electric vehicle adoption. Energy Policy, 68, 183-194. doi:10.1016/j.enpol.2014.01.043
  • Ustabaş, A. (2014). MİKRO VE MAKRO ETKİLERİ YÖNÜNDEN ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLER (TÜRKİYE EKONOMİSİ ÖRNEĞİ). Marmara Üniversitesi İ.İ.B. Dergisi, 36(1), 269-291. doi:10.14780/iibdergi.201417548
  • WorldBank. (2018). World Development Indicators. Retrieved 02/01/2018 http://databank.worldbank.org/data/reports.aspx?source=world-development-indicators
  • Yonga, T., & Park, C. (2017). A qualitative comparative analysis on factors affecting the deployment of electric vehicles. Energy Procedia, 128, 497-503.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hüseyin Önder 0000-0002-3779-1067

Orhan Can Kaya This is me 0000-0001-6295-3534

Publication Date February 3, 2019
Acceptance Date April 21, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Önder, H., & Kaya, O. C. (2019). Elektrikli Araçların Satışı Üzerinde Sosyo-Ekonomik Faktörlerin Etkisi: Bir Panel Veri Analizi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 17-21.

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.