This research aims to examine the predictability
of students’ parental bonding levels and false self-perceptions of social appearance
anxiety. The sample of the research consists of 330 students. The study has
been conducted with a multi-predictor correlation model. Literate sample group;
‘Parental bonding instrument’, ‘Social appearance anxiety scale’, and ‘Perception
of false self-scale’ have been given together. The data have been analyzed
using multiple regression techniques. As a result of the analyzes, it has been
found that relations between false self-perception, anxiety of social appearance
and parental bonding variables are significant dichotomously. As for a result
of regression analysis, it has been seen that the social appearance anxiety,
bonding to mother, and bonding to father together predict false self-perception.
From these variables, social anxiety and bonding to father have been seen to be
significant predictors. Findings obtained have been discussed in the light of
the literature and some suggestions have been made.
Bu
araştırma, öğrencilerin ana baba bağlanma düzeyleri ve sosyal görünüş
kaygılarının sahte benlik algılarını yordayıcılığını incelemeyi amaçlamaktadır.
Araştırmanın örneklemini 330 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma çoklu yordayıcı
korelasyonel model ile yapılmıştır. Örneklem grubuna “Ana baba bağlanma
ölçeği”, “Sosyal görünüş kaygısı ölçeği”, ve “Sahte benlik algısı ölçeği”
birlikte verilmiştir. Veriler çoklu regresyon tekniği kullanılarak analiz
edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda sahte benlik algısı, sosyal görünüş
kaygısı ve ana babaya bağlanma değişkenleri arasında ikili olarak ilişkiler
anlamlı bulunmuştur. Regresyon analizi sonucunda ise sosyal görünüş kaygısı,
anneye bağlanma ve babaya bağlanma değişkenlerinin birlikte sahte benlik
algısını yordadığı görülmüştür. Bu değişkenlerden sosyal görünüş kaygısı ve
babaya bağlanmanın anlamlı yordayıcılar olduğu görülmüştür. Elde edilen
bulgular literatür ışığında tartışılmış ve bazı önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 16, 2018 |
Acceptance Date | October 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: STEMES’18 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.