Smoking addiction is one of the most important health problems of our
time. One of the most effective ways to reduce cigarette addiction is
mediating. Public spots for smoking cessation, especially on television and
radio, are used to inform the public and to reduce smoking. The aim of the
research is to show how the public spots directed to the cigarette transmit the
message to the target group and show it in the relationship shown. In the
research, the public spots of "Stop Smoking", which the Ministry of
Health has made, were analyzed by the semiotic analysis method and it was tried
to show how the message transmission to the target group was done through the
indicators. As a result of the research, it was seen to be the three public
spots in the study also warn the target group against smoking and its harmful
effects, and also have instructive messages, visual indications used in the
point of raising awareness against smoking and harm, as well as giving meaning
to their meaning with their semantic meanings.
Sigara bağımlılığı çağımızın en önemli sağlık sorunlarından biridir.
Sigara bağımlılığını azaltmak için kullanılan en etkili yolardan biri de
medyadır. Özellikle televizyon ve radyolarda yer alan sigarayı bırakmaya
yönelik kamu spotları, halkı bilgilendirmek ve sigara kullanımını azaltmak için
kullanılmaktadır. Araştırmanın amacı sigaraya yönelik oluşturulan kamu
spotlarının hedef kitleye mesajları nasıl aktardığını gösteren ve gösterilen
ilişkisi içerisinde ortaya koyabilmektir. Araştırmada Sağlık Bakanlığının
yapmış olduğu “Sigarayı Bırak Hayatı Bırakma” kamu spotları göstergebilimsel
çözümleme yöntemi ile incelenerek, hedef kitleye mesaj aktarımının göstergeler
üzerinden ne şekilde yapıldığı ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırmada
sonuç olarak incelenen üç kamu spotunda da hedef kitleyi sigara ve zararlarına
karşı uyarıcı, aynı zamanda eğitici mesajların olduğu, sigaraya ve zararlarına
karşı farkındalık yaratma noktasında kullanılan görsel göstergelerin düz
anlamlarının yanı sıra yan anlamlarıyla da mesajı verebildiği, sigaranın
kendisi gösterilmeden tamamen göstergeler üzerinden sigaraya işaret edildiği
görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2019 |
Acceptance Date | October 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.