Günümüzde de genç ve ergen
gruplarında artan şiddet olgusu dikkat çekmektedir. Şiddete yönelten faktörler
kişilik özellikleri, ailevi özellikler ve okul ortamına ait özellikler olarak
sınıflandırılmaktadır. Şiddet türlerine eğilimi etkileyen sebeplerin tespit
edilmesi ve bu nedenlerin özel ve devlet okullarında farklılık gösterip
göstermediğinin ortaya çıkarılması bu çalışmanın amacını teşkil etmektedir.
Çalışma Elazığ ili merkez ilçeye bağlı olan devlet ve özel liselerde
gerçekleştirilmiş 42 liseye anket uygulaması yapılarak tamamlanmıştır.
Çalışmada; lise öğrencilerinin çoğunun yaşamlarında şiddetin var olduğu ve bunu
sıklıkla arkadaş ve okul ortamında yaşadıkları, şiddeti daha çok “dayak ve
kavga” gibi fiziksel boyutuyla tanımladıkları, cinsiyetin, sınıfın, özellikle
babanın ve annenin işsiz olmasının, ekonomik durumun, gelir seviyesinin şiddet
eğiliminde etkili faktörler olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Today,
the phenomenon violence increasing in the young and adolescent ages attracts
attention. The factors directing to violence are classified as personality
traits, familial characteristics, and characteristics belonging to school
environment. The aim of this
study is to identify the causes affecting the tendency to the sort of violence and reveal whether or not these
causes becomes different in the private and public
schools. The study was carried out in
the public and private high schools under the central district
of the
province Elâzığ and completed by administering survey in 42 high schools. In the study,
it was concluded that
there was violence in the lives
of most of high school student;
that they experienced this in the
classmate and school environments; that
they defined violence in its physical dimensions such as “beating and fighting”; that the gender, class, especially the mother and father that are
unemployed, economic state, and income level were the effective factors on propensity for violence.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 27, 2019 |
Acceptance Date | January 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 4 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.