On sekizinci yüzyılda İstanbul’da yaşayan Müstakimzâde
Süleyman Sâdeddin Efendi ömrünü ilme tahsis etmiş önemli bir şahsiyettir. Eserlerinden
Tuhfe-i Hattâtîn, hattatları konu alan bir biyografi kitabıdır. Çalışmanın
amacı, Tuhfe-i Hattâtîn’de yer alan hattat şairlerin şiirlerini,
özellikle “hat”tı ele alan manzumelerini incelemektir. Böylelikle sanat,
edebiyat, mimari, iktisat, düşünce, teoloji ve ahlak gibi çeşitli alanlardaki
temsil edici eserlerin, İslam medeniyetinin kurucu kaynağı olan Kur’an
üzerinden nasıl sentezlendiğini, bu kaynağa yapılan atıfları, sanat dallarının
birbirleriyle kurdukları ilişkileri özellikle hat-şiir / hattat-şair bağlamında
ele almaktır.
Müstakimzade
Süleyman Efendi was a very important person who lived in the18thcentury in Istanbul
and devoted his life to science and indited many works. From his works, Tuhfe-i Hattâtîn will be the basis of
our work which is a biography work mentions calligraphists. The aim of this
study is to analyze Tuhfe-i Hattâtîn
poets’ poems which are the symbols of their existence experience, and
especially the ones includes “calligraphy” in their divans. Thus, this study
aims to discuss how the presentive works in different fields like art,
literature, architecture, economy, consideration, theology and morals were
synthesized over Qur’an, the founder source of Islamic civilization, the
citations to this source, and the relationship of art fields with one another
especially in the context of calligraphy-poem/calligraphist-poet.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 7, 2019 |
Acceptance Date | March 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 5 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.