Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin mesleki etik ve mesleki motivasyon durumlarını incelemektir. Araştırma nicel bir çalışma olup çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Muş İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nde çalışan beden eğitimi ve spor öğretmenleri oluştururken, örneklem grubunu ise kolaylama örnekleme yöntemi ile belirlenen Muş Merkez’de görev yapan 20 kadın 104 erkek toplamda 124 beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklem grubuna araştırmacılar tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu, beden eğitimi öğretmeni ‘’Mesleki Etik Ölçeği’’ ve beden eğitimi öğretmenleri için ‘’Mesleki Motivasyon Ölçeği’’ uygulanmıştır. Yapılan analiz sonuçlarına göre mesleki etik ve mesleki motivasyon alt boyutlarının cinsiyet, medeni durum, çalışılan okul, öğretmenlik kıdemi ve idari görev değişkeni ile arasında anlamlı bir fak saptanmamıştır. Veli ve Öğrencilerden kaynaklanan Motivasyon, Mesleki sorumluluk ve mesleki etik genel alt boyutlarının yaş değişkeni ile arasında anlamlı bir fark saptanmıştır. Mesleki etik ile mesleki motivasyon alt boyutları arasında pozitif ve negatif korelasyon görülmüştür. Regresyon analizine göre mesleki etik ve mesleki sorumluluk alt boyutlarının mesleki motivasyon genel düzeyini arttırdığı görülmüştür.
Muş Alparslan Üniversitesi
The aim of this study is to examine the professional ethics and professional motivation levels of physical education and sports teachers. The research is a qualitative study conducted with the correlational survey model. The population of the study is comprised of the physical education and sports teachers working under Muş provincial directorate of national education, and the sample group is comprised of 124 physical education and sports teachers (20 females and 104 males), who were selected through the convenience sampling method and working in central Muş. The Personal Information Form that was prepared by the researchers, ‘’Professional Ethics Scale’’ for the physical education teachers, and ‘’Professional Motivation Scale’’ for the physical education teachers were administered to the sample group. According to the results of the analyses, it was determined that there was statistically no significant difference between the sub-dimensions of professional ethics and professional motivation and the variables of gender, marital status, the school of the teacher, teaching experience, and administrative task. On the other hand, a statistically significant difference was determined between the age variable and the sub-dimensions of motivation, professional responsibility, and professional ethics that are parent and student oriented. Additionally, it was determined that there were positive and negative correlations between the professional ethics and professional motivation sub-dimensions. Based on the regression test, it was observed that professional ethics and professional motivation sub-dimensions increased the general level of professional motivation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 16, 2020 |
Acceptance Date | March 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 2 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.