Mainstream economic theory, which tries to analyze economic events with mathematical formulas, acts on the assumption that the economy can be analyzed with quantitative methods and axioms in its analyzes centered on the individual. Although such an approach contributes to the literature in terms of simplifying the analysis, ignoring the interaction between psychology and economics causes the theory to weaken. Behavioral economics, which aims to eliminate this deficiency, does not reject mathematical proof, but argues that social, cultural, institutional and psychological factors should be considered in all analyzes involving human relations. Based on the aforementioned requirement, this article examines the insurance sector and natural disaster insurance, which is shaped by consumer behavior, from the perspective of behavioral economics, and in this context, brings political and analytical suggestions for the problem of low demand. Study findings; It has been shown that in order to solve the low demand problem related to natural disaster insurance, it would be beneficial to make compulsory and multi-year insurance contracts of individuals, to prevent access to public services for those who do not have insurance, and to reduce behavioral bias problems by making use of paternalist liberal policies in the form of descriptive social norms.
İktisadi olayları matematiksel formüllerle çözümlemeye çalışan ana akım iktisat teorisi, bireyi merkezine aldığı analizlerinde, ekonominin niceliksel yöntem ve aksiyomlarla çözümlenebileceği varsayımıyla hareket etmektedir. Bu tür bir yaklaşım analizleri basitleştirme noktasında literatüre katkı sunsa da psikoloji ve iktisat arasındaki etkileşimi göz ardı etmesi teorinin zayıflamasına neden olmaktadır. Bu eksikliği gidermeyi amaçlayan davranışsal iktisat, matematiksel ispatı reddetmemekle birlikte beşerî ilişkilerin yer aldığı tüm analizlerde sosyal, kültürel, kurumsal ve psikolojik faktörlerin de dikkate alınması gerektiğini savunmaktadır. Söz konusu gereklilikten hareketle hazırlanan bu makale tüketici davranışlarıyla şekillenen sigortacılık sektörünü ve doğal afet sigortalarını, davranışsal iktisat perspektifiyle irdelemekte ve bu bağlamda düşük talep sorununa yönelik politik ve çözümleyici öneriler getirmektedir. Çalışma bulguları; doğal afet sigortasına ilişkin düşük talep sorununun çözümü için bireylerin sigorta sözleşmelerinin zorunlu ve çok yılı kapsayacak şekilde yapılmasının, sigorta yaptırmayanların kamu hizmetlerine erişimlerinin engellenmesinin ve betimleyici sosyal normlar şeklinde paternalist liberal politikalardan yararlanarak davranışsal yanlılık sorunlarının azaltılmasının faydalı olacağını göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 27, 2022 |
Publication Date | December 30, 2022 |
Acceptance Date | September 19, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 3 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.