The photographic narrative emphasizes the processes of making sense through an image focused on the critical moment. The way they are positioned with the main and auxiliary elements in a still image and the relationships between the layers give identity to the photos. Decipherment of the main and auxiliary elements in a still image. The fact that photographs have an aesthetic that transcends ideological attitudes with symbols and indicators can make it perfect. The before and after of each photo is a story. The photo itself, on the other hand, expresses a coded structure that is the most shocking and brought to the fore of that story. For this reason, it is necessary to separate the perspective of the viewer subject who is examining the photo from the raw reality. The photo is decorated with a number of codes from a semiotic point of view and needs some cultural and semantic scientific methods in order to be resolved in a common language. Visual analyses are studies prepared with scientific techniques in order to understand and correctly interpret the background of the image. In the new media period, where seeing is equated with understanding and visual communication is becoming increasingly important, the subject of semiotic analysis on photographic narrative is also a frequently used method. Photography is a document that records the moment and has a visual identity as evidence, so the issue of what the plain or side meaning of the meaning it contains corresponds to was started for the first time with the studies carried out in the twentieth century. In this study, a semiotic analysis is carried out on five Pulitzer Prize-winning photographs, which are considered cult in the field of photography.
Fotoğrafik anlatı, kritik ana odaklanmış bir görüntü üzerinden anlamlandırma süreçlerini vurgulamaktadır. Hareketsiz bir görüntünün içerisinde ana ve yardımcı ögelerle konumlandırılma biçimleri ile katmanlar arası ilişkiler fotoğraflara kimlik kazandırmaktadır. Fotoğrafların simgeler ve göstergelerle ideolojik tavırları aşan bir estetiğe sahip olması onu mükemmel hale getirebilmektedir. Her fotoğrafın öncesi ve sonrası bir hikayedir. Fotoğrafın kendisi ise o hikâyenin en şok edici ve ön plana çıkarılan kodlanmış bir yapıyı ifade etmektedir. Bu nedenle fotoğrafı inceleyen izleyici öznenin perspektifini ham gerçeklikten ayrıştırmak gerekmektedir. Fotoğraf, göstergebilimsel açıdan birtakım kodlarla süslenmiş olup ortak bir dille çözümlenebilmesi için bazı kültürel ve anlam bilimsel yöntemlere ihtiyaç duymaktadır. Görsel çözümlemeler, görüntünün arka planını anlamak ve doğru yorumlamak üzere yapılan bilimsel tekniklerle hazırlanmış çalışmalardır. Görmenin anlamak ile eşdeğer tutulduğu ve görsel iletişimin giderek önem kazandığı yeni medya döneminde fotoğraf anlatısı üzerine göstergebilimsel çözümleme konusu da sıklıkla kullanılan bir yöntemdir. Fotoğraf, bir belgedir, anı kaydeden ve kanıt niteliğinde görsel bir kimliğe sahip olması sebebiyle içerdiği anlamın düz ya da yan anlamının nelere karşılık geldiği konusu, ilk kez yirminci yüzyılda yapılan çalışmalar ile başlatılmıştır. Bu çalışmada, fotoğraf konusunda kült olarak kabul edilen Pulitzer ödüllü beş fotoğraf üzerinden göstergebilimsel çözümleme yapılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | August 31, 2023 |
Publication Date | August 31, 2023 |
Acceptance Date | August 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 11 Issue: 2 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.