The media provides a field of self-expression for individuals, as well as an area for them to announce other avenues of self-expression they’re participating in. Individuals usually express their thoughts and feelings at moments of solitude when they are away from their loved ones and their homeland. Such themes of longing, alienation, solitude, connection, home, and separation are quite often the subject of literature and songs. Those who live far from their homeland, or who have been forced to do so, are more attuned to the events unfolding “back home,” and more sensitive to the plight of their fellow citizens. Even the most ordinary news from their homeland can be an exciting piece of information. This study is linked to the author’s own journeys, and its timing was made more fitting by the earthquake. The author has distilled her own knowledge and views from the ocean of existing literature available to them and brought them together. This article examines every aspect of the concept of the diaspora; its main focus is to showcase how a displaced community living in a foreign county has attempted to create a network of mass communication. As well as investigating the profiles and the eco-politics of six Syrian-origin media companies based in Turkey, interviews with directors and employees reveal the views on diaspora media of those who fled to Turkey as a result of the “Arab Spring” rebellion. Turkey has always been a land of migration due to its geographical location, but this is perhaps the first time in its history that it has been so closely acquainted with the concept of diaspora media.
YOK
Medya, bireylerin kendini ifade edebilecekleri bir alan olduğu gibi kendini ifade ettikleri diğer alanların da duyurulabilmesine imkân sağlayan bir mecradır. İnsanların duygu ve düşüncelerini ifade ettikleri zamanlar genellikle yalnız oldukları, sevdiklerinden, memleketinden uzakta oldukları zamanlardır. Bu nedenle özellikle edebiyat, müzik alanlarında; özlem, gurbet, yalnızlık, bağlılık, memleket, ayrılık gibi konuların işlendiğine sıkça rastlanır. Memleketinden uzak yerlere giden -gitmek zorunda kalan/bırakılan- insanlar hem memleketleri hem de orada yaşayanlarla ilgili olaylara karşı daha duyarlı olurlar. Memleketinden aldığı “sıradan bir haber” bile o kişi için heyecan verici olabilmektedir. Bu çalışma, yazarının kendi yolculuğu ile bütünleşen ve zamanlaması depremle isabetli hale gelen bir yazıdan ibaret. Yazar kendi entelektüel ve kişisel birikimini literatürün okyanus büyüklüğündeki bilgisinden damıtarak bir araya getirdiler. Makale, diyaspora kavramını tüm boyutları ile ele alarak temelde, ana vatanından başka bir yere göç edip yerleşen bir kitlenin ev sahibi ülkede oluşturdukları kitlesel iletişim kurma çabasını ortaya koymayı amaçlıyor. Bu araştırma, Türkiye’de yerleşik Suriye kökenli 6 medya kuruluşunun profillerini, eko-politiğini ortaya koyarken yöneticileri/çalışanları ile yapılmış görüşmeler sayesinde “Arap Baharı” başkaldırıları sonucu Türkiye’ye sığınan/göç eden grubun diyaspora medyası hakkındaki bakış açılarını saptamaya çalıştı. Türkiye coğrafi konumu açısından hep bir göçler ülkesi oldu ama belki de tarihinde ilk kez “diyaspora medyası” kavramıyla bu denli yakından tanışıyor.
MAKALE ETİK KURALLARA UYGUN OLARAK YAZILMIŞTIR.
YOK
YOK
ÜNİVERSİTEME ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Advertising (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | YOK |
Early Pub Date | December 25, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | September 5, 2024 |
Acceptance Date | October 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 3 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.