Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik tutumları ve COVID-19 salgını boyunca verilen uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin araştırıldığı bu çalışmada karma araştırma yöntemi benimsenmiştir. Araştırma deseni, açıklayıcı sıralı desendir. Çalışmada, Orta Anadolu’da yer alan bir üniversitede öğrenim gören 272 öğrenciden veri toplanmıştır. Veri toplama araçları, 35 madde ve tek boyuttan oluşan Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği ve açık uçlu sorulardan oluşan Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşler Formudur. Tutum ölçeği örneklemin tamamına uygulanırken görüş formu örneklem içerisinden seçilen 17 öğrenciye uygulanmıştır. Bulgular, üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik tutum ortalamalarının düşük olduğunu ve tutumun cinsiyet, sınıf düzeyi, günlük ortalama internete giriş süresi, aile gelir durumu ve sahip olunan teknolojik cihaz sayısı değişkenlerine göre farklılaşmadığını göstermektedir. Uzaktan eğitime yönelik görüşler, uzaktan eğitimin avantajları ve dezavantajları, öğretim elemanlarının uzaktan eğitimdeki rolü ve tercih edilen eğitim modeli temaları altında incelenmiştir. Öğrencilere göre uzaktan eğitim, ekonomik yönden avantaj sağlamaktadır. Esnek olması ve teknolojiye uyumu kolaylaştırması da uzaktan eğitimin olumlu yönlerindendir. Teknik problemler ve derslerden tam olarak verim alınamaması uzaktan eğitimin dezavantajları olarak belirlenmiştir. Uzaktan eğitimde yapılan sınavların daha kolay olması avantajlı bir durum olarak belirtilirken sınavlarla ilgili etik sorunlar yaşanması dezavantaj olarak görülmektedir. Öğrencilerin uzaktan eğitim sürecinde öğretim elemanlarının rolüyle ilgili görüşleri genel olarak olumludur. Öğrenciler, yüz yüze, uzaktan ve hibrit eğitim modelleri arasında büyük çoğunlukla yüz yüze eğitimi tercih etmektedirler.
COVID-19 Uzaktan eğitim Uzaktan eğitime yönelik görüşler Uzaktan eğitime yönelik tutumlar Üniversite öğrencileri
The mixed research method was adopted in this study, which investigated the attitudes of university students towards distance education and their views on distance education during the COVID-19 epidemic. The research design is the explanatory sequential pattern. In the study, data were collected from 272 students studying at a university in Central Anatolia. Data collection tools are the Attitude towards Distance Education Scale, consisting of 35 items and one dimension, and the Views towards Distance Education Form, which consists of open-ended questions. While the attitude scale was applied to the whole sample, the opinion form was applied to 17 students selected from the sample. The findings show that the average of university students' attitude towards distance education is low and that the attitude does not differ according to the variables of gender, grade level, average daily internet access time, family income and the number of technological devices owned. Views on distance education are examined under the themes of advantages and disadvantages of distance education, the role of instructors in distance education, and the preferred education model. According to the students, distance education provides an economic advantage. The other positive aspects of distance education are that it is flexible and makes it easy to adapt to technology. The disadvantages of distance education have been identified as technical problems and inability to gain full efficiency from lessons. While it is stated as an advantageous situation that exams in distance education are easier, experiencing ethical problems related to exams is seen as a disadvantage. Students' opinions about the role of instructors in the distance education process are generally positive. Students mostly prefer face-to-face education among face-to-face, distance and hybrid education models.
COVID-19 Distance education Views towards distance education Attitudes towards distance education University students
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | June 25, 2021 |
Publication Date | June 25, 2021 |
Submission Date | May 24, 2021 |
Acceptance Date | May 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 1 |