Güncel Sayı

Cilt: 7 Sayı: 1, 30.06.2024

Yıl: 2024
Dr. Aylin KİRİŞÇİ SARIKAYA İZMİR DEMOKRASİ ÜNİVERSİTESİ 0000-0001-7443-8433
Eğitim Politikası, Yükseköğretim Yönetimi, Eğitimde Liderlik, Eğitim Yönetimi, Eğitim
Dilbilim, Eğitim, Karşılaştırmalı ve Kültürlerarası Eğitim, Eğitimde Program Değerlendirme, Eğitimde Program Geliştirme, İkinci Bir Dil Olarak İngilizce
Aile Danışmanlığı, Eğitim, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Okul Psikolojik Danışmanlığı, Psikolojik Danışmanlık Eğitimi
Okul Öncesi Eğitim
Eğitim Yönetimi
Doktora Hüseyin ASLAN TC MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI BURSA 0000-0001-9989-9666
Sınıf Eğitimi
Dr. Öğr. Üyesi Lütfü ÇAKIR İSTANBUL TİCARET ÜNİVERSİTESİ, İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ, EĞİTİM BİLİMLERİ BÖLÜMÜ
Eğitim
Dr. Öğr. Üyesi Meral HALİSDEMİR İSTANBUL TİCARET ÜNİVERSİTESİ
Eğitimde Liderlik, Eğitim, Eğitim Yönetimi
Yrd. Doç. Dr. Muhammet Emin TÜRKOĞLU AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ 0000-0003-3883-3414
Dr. Öğr. Üyesi Polat ERDOĞAN İSTANBUL TİCARET ÜNİVERSİTESİ 0000-0002-5802-0026
Eğitim Programları ve Öğretim
Dr. Yusuf AKYIL Bir kuruma bağlı değildir
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık

Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi (APJEC)((Academic Platform Journal of Education and Change), bütün teorik/uygulamalı bilimler ve eğitim bilimleri alanlarında yayın yapan hakemli bir dergidir. APJEC dergisi, güncel akademik araştırma sonuçlarının ve eğitimde yeni yaklaşımların paylaşılması amacıyla özgün araştırma makalelerini ve derleme makalelerini yayınlamaktadır. Bu bağlamda, APJEC dergisi tüm dünyadaki eğitim paydaşları, ülkeler, akademisyen, araştırmacılar arasında köprü oluşturarak dünya genelinde bilimsel bir ortamın oluşturulması hususunda önemli bir rol oynamaktadır. Derginin yayın dili Türkçe ve İngilizce’dir.

Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi’nin iki temel ilkesi vardır. Birincisi, eğitim bilimleri alanlarında en ilgi çekici araştırmaları yayınlamaktır. İkincisi ise dergiye sunulan çalışmalar için hızlı bir gözden geçirme ve yayınlama süresi sağlamak ve makaleleri araştırma, öğretim ve referans amaçlı ücretsiz bir şekilde yaymaktır. 

Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, alanındaki en son gelişmeleri güncel olarak takip etmekte olup, okuyucuların ve uluslararası bilimsel toplulukların dergide yayınlanan makalelere anında ve kalıcı olarak erişimi web sitesi (
www.apjec.net) üzerinden, dergi süreçleri de Dergipark'ta bulunan https://dergipark.org.tr/tr/pub/apjec adresinden doğrudan gerçekleşmektedir.

Yayıncılık etiği ve yayın etiğine uygunsuz bildirimi, ağırlıklı olarak “Etik Çalışma Kuralları ve Derginin Editörleri için En İyi Uygulama Kılavuzları’nı (the Code of Conduct and Best-Practice Guidelines) esas almaktadır (Yayın Etiği Komitesi, 2011). Bu kılavuz yazarların birbirlerine ve dergiye karşı zorunlulukları ve uyulması gereken kuralları içermektedir.

Kapsam

APJEC dergisi yılda 2 sayı olarak, Haziran ve Aralık aylarında yayınlanmaktadır. Seçkin bilimsel komite üyeleri, sisteme yüklenen makaleleri titiz bir şekilde ele almak ve değerlendirmek için geniş bir bilimsel alandan seçilmiştir. APJEC dergisi yalnızca özgün bilimsel çalışmaları kabul etmektedir. Bilimsel çalışmada üretilen bilgi, yeni olmalı, yeni bir metot önermeli veya var olan literatüre yeni bir boyut kazandırmalıdır.

Derginin konu kapsamı aşağıdaki gibidir; (Bu konularla sınırlı değildir)

•              Akademik yükselme ve atama

•              Çok kültürlü eğitim

•              Düşünme eğitimi

•              Edebiyat

•              Eğitim psikolojisi

•              Eğitim teknolojisi

•              Eğitim ve kültür

•              Eğitim Yönetimi ve planlaması

•              Endüstri 4.0 ve eğitim

•              İlköğretimde program, öğrenme ve öğretim

•              Kritik ve analitik düşünme

•              Okul öncesi eğitimde program, öğrenme ve öğretim

•              Ortaöğretimde program, öğrenme ve öğretim

•              Öğretim tasarımı

•              Öğretmen eğitimi

•              Ölçme ve değerlendirme

•              Özel eğitim

•              Özel öğretim

•              Psikoloji eğitimi

•              Psikolojik danışma ve rehberlik

•              Yaşam boyu öğrenme

•              Yetişkin eğitimi

•              Yüksek öğretim

•              Yüksek öğretimde kariyer

•              Yüksek eğitimde program, öğrenme ve öğretim

•              Beden ve spor eğitimi

•              Biyoloji eğitimi

•              Coğrafya eğitimi

•              Çevre eğitimi

•              Din eğitimi

•              Felsefe eğitimi

•              Fen eğitimi

•              Fizik eğitimi

•              Kimya eğitimi

•              Matematik eğitimi

•              Mesleki teknik eğitim

•              Müzik eğitimi

•              Sağlık eğitimi

•              Sanat eğitimi

•              Sosyal bilgiler eğitimi

•              Sosyoloji eğitimi

•              Tarih eğitimi

•              Temel Eğitim

•              Türkçe eğitimi

•              İlk okuma yazma eğitimi

•              Uzaktan eğitim

•              Yabancı dil eğitimi

  • Kitap kritiği çalışmaları

Yayınlanmak için dergiye sunulan makaleler, iki veya eğer gerekliyse üç hakeme değerlendirilmek üzere gönderilir. Nihai kabul ve ret kararı editör kurulu tarafından alınır. Yazarlara yayını değerlendiren hakemler hakkında herhangi bilgi verilmez. Benzer bir şekilde hakemler yazarlar hakkında bilgilendirilmez. Derginin yayın kalitesine uygun olmayan yayınlar, açıklama yapılmadan reddedilebilir. 

Sunulan yayın hakkında herhangi bir bilgi editörler ve alan editörleri tarafından, sorumlu yazar dışında herhangi birine açıklanamaz. Hakemlik sürecinde elde edilen gizli olmayan bilgi veya fikirler şahsi çıkar için kullanılamaz.

Tamamen orijinal olan eserleri göndermek ve başkalarının çalışmalarına uygun şekilde atıfta bulunmak ve / veya sözlerini alıntılamak yazarların sorumluluğundadır. Bir yazar kendi yayınlanmış çalışmasında önemli bir hata veya yanlışlık bulduğunda, yazarın dergi editörünü veya yayıncısını derhal bilgilendirmesi ve bir hata bildirim formuyla makaleyi geri çekmesi veya düzeltmesi için editörle işbirliği yapması zorunludur.

Dergiye yayımlanması için gönderilen yazılarda aşağıdaki biçimsel esaslara uyulmalıdır.

• Makaleler İngilizce veya Türkçe yazılmalıdır.
• Gönderilen metin daha önceden yayımlanmamış ve herhangi bir dergiye değerlendirilmek üzere sunulmamış olmalıdır (veya Editöre Notlar kısmında bir açıklama yapılmalıdır).
• Gönderi dosyası Microsoft Word dokümanı dosyası biçiminde olmalıdır.
• Mevcut olduğu durumlarda referansların URL'leri verilmelidir.
• Metin; 1,5 satır aralıklı, 12 punto, Times New Roman ile yazılarak, altını çizme yerine italik kullanılmış (URL adresleri hariç) ve tüm şekil, resim ve tablolar metin içinde uygun kısımlara yerleştirilerek teslim edilmelidir. Baskı için, resimlerin kaliteli kopyaları (JPG veya TIFF formatında ) ek dosya olarak gönderilmelidir.
• Makalenin başlığı, makalenin içeriğine uygun ve anlaşılır olmalıdır. Tüm başlıklar kalın yazı tipinde yazılmalıdır.
• Araştırma için sağlanan bireysel veya kurumsal mali desteklerle ilgili teşekkür yazıları makalenin sonunda ayrı bir bölümde yer almalıdır.
• Özet, teşekkür ve referans bölümleri dışında kalan tüm makale bölümlerinde numaralandırma yapılmalıdır. Makale düzenlemesi sırası ile Özet, Makale Ana Metin, Teşekkür (gerekli olması durumunda) ve Referanslar şeklinde yapılmalıdır.
• Matematiksel ifadeler “Denklem Düzenleyicisi” kullanılarak yazılmalıdır. Matematiksel ifadeler parantez içinde numaralandırılmalıdır.
• Makale aşağıda verilen sırada düzenlenmelidir.

a.) Özet: Özet’in uzunluğu en fazla 250 kelime olmalıdır. En az 3 (üç) kelimeden oluşacak anahtar kelimeler ile özet arasında bir satır boşluk bırakılmalı ve italik olarak yazılmalıdır. Matematiksel ifadeler özete dâhil edilmemelidir.
b.) Ana Metin: Makale, bilimsel bir dille, farklı disiplinlerdeki ispata dayalı bilgiler ve mantıksal tartışmaların birleştirilmesi ile oluşan fikirleri içeren ve makalenin temel amaç ve yaklaşımlarını ifade eden bir giriş bölümü ile başlamalıdır. Bu bölüm tüm okuyucular dikkate alınarak yazılmalıdır. Teknik terimler, semboller ve kısaltmalar makalede ilk kullanıldıklarında tanımlanmalıdır. Tüm bölümler numaralandırılarak şu sırada biçimlendirilmelidir. 

1. Giriş, 
2. Yöntem, 
3. Bulgular, 
4. Tartışma, Sonuç ve Öneriler

5.Kaynakça 


Ana metin alt başlıklara sahip olabilir. ( 2.1, 2.1, ..etc.)


Referanslar

Referanslar APA 6 kaynak gösterme esasları doğrultusunda hazırlanmalıdır. Metin içi gönderme ve atıflar tam metnin diline uygun verilmelidir. Türkçe tam metin için Türkçe kaynak gösterme usul ve esasları, İngilizce tam metin için İngilizce kaynak gösterme usul ve esasları dikkate alınmalıdır.

Font ailesi Palatino Linotype ve satır aralığı 3 nk olacak şekilde verilmelidir. Girinti 4. Harf altına gelecek şekilde verilmelidir.

Ekler **

Ek tablo, şekil, grafik ve resimler kaynakça sonrasında yeni bir sayfada verilmelidir. Her bir ek için Ek 1., Ek 2. gibi sınıflandırılmalı ve her bir ek ayrı ayrı başlıklandırılmalıdır.

* Tartışma, Sonuç ve Öneriler yazarlar tarafından tek başlık altında toplanabileceği gibi ayrı ayrı da verilebilir.

** Teşekkür ve Ek bilgileri yer alması durumunda bu başlıklar Giriş, Yöntem gibi ana başlık şeklinde verilmelidir.

Tablo ve Şekiller

Tablo ve Şekil başlık ve metin özellikleri Şablon içerisindeki örneklerdeki yapı dikkate alınarak verilmelidir. 
Tablo ve Şekillerden öncesine ve sonrasına 12 nk boşluk verilir. 
Tablo başlıkları ve metin 10 Punto 
Tablo ve Numarası Koyu Örn. Tablo 1. Tablo Başlığı 
Şekil eğer grafik ve düzenlenebilir bir formatta ise başlık ve iç metinler 10 punto 
Şekil ve Numarası Koyu Örn. Şekil 1. Şekil Başlığı 
Şekiller bir resim veya düzenlenemez bir görsel içeriyorsa 300 DPI çözünürlüğünde Word içerisinde aktarılmalı ve Makale Gönderme basamaklarının 4. Basamağında Ek Bir Dosya Yükle seçeneği ile orijinal şekil yüklenmelidir.

REFERANS ÖRNEKLERİ

Kitap

Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için beri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (20. bs.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Gönderme: (Büyüköztürk, 2014, s. 194)

Kitap İçi Bölüm

Bayır, D. (1997). USMARC uygulamasına genel bir bakış. B. Yılmaz (Yay. Haz.). Kütüphanecilik Bölümü 25.Yıl'a armağan içinde (s. 199-218). Ankara: Hacettepe üniversitesi Kütüphanecilik Bölümü.

Gönderme: (Bayır, 1997, s. 207)

Çeviri Kitap

Lewis, B. (2000). Modern Türkiye'nin doğuşu (M. Kıratlı, çev.). Ankara: Türk Tarih Kurumu.

Gönderme: Lewis, 2000, s. 12

Makale

Karakelle, S. (2012). Üstbilişsel farkındalık, zeka, problem çözme algısı ve düşünme ihtiyacı arasındaki bağlantılar. Eğitim ve Bilim, 37(164), 237-250. doi:10.15390/EB.2014.3078

Gönderme: (Karakelle, 2012, s. 245)

Elektronik Makale

Karakelle, S. (2012). Üstbilişsel farkındalık, zeka, problem çözme algısı ve düşünme ihtiyacı arasındaki bağlantılar. Eğitim ve Bilim, 37(164), 237-250. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/779/376 adresinden erişildi.

Gönderme: (Karakelle, 2012, s. 240)

Tez

Mantar, E. (2003). Kütüphanecilikte sürekli eğitim: Ankara'da bulunan üniversite kütüphaneleri üzerine bir inceleme. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe üniversitesi, Ankara.

Gönderme: (Mantar, 2003, s. 67)

Bildiri

Çakmak, T. ve Körpeoğlu, H. (2012). Web content management within the organizational identity framework: A Study for Hacettepe University Department of Information Management web content management system. BOBCATSSS 2012 Information in E-motion 23-25 Ocak 2012 içinde (s. 91-93). Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam.

Gönderme: (Çakmak ve Körpeoğlu, 2012, s. 92)

Web Sayfası

UNESCO. (2013). World Heritage list. http://whc.unesco.org/en/list adresinden erişildi.

Gönderme: (UNESCO, 2013)

Yayımlanmak üzere gönderilen makaleler için kontrol listesi 

Makaleler eksiksiz olmalı ve şunları kapsamalıdır:

o Editöre sunum sayfası
o Kapak sayfası
o Yazı bölümleri
o Türkçe ve İngilizce başlık
o Özet (250 sözcük) (Türkçe ve İngilizce)
o Anahtar sözcükler (en az 3) (Türkçe ve İngilizce)
o Uygun bölümlere ayrılmış makale
o Dergi yazı kurallarına uygun olarak hazırlanmış kaynaklar listesi
o Bütün şekil, tablo ve grafikler
o Tüm yazarlarca imzalanmış
 telif hakları devir formu

 

Etik İlkeler ve Yayın Politikası
Yayın Etiğ
i
Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi’nin yayın süreçleri, bilginin bilimsel yöntemle yansız biçimde üretilmesi, geliştirilmesi ve paylaşılmasına dayanır.
Hakemli makaleler, bilimsel yöntemin uygulanmasını, yansızlığı sağlayan çalışmalardır. Bilimsel üretimin gerçekleştirilmesinde yayın sürecinin tüm bileşenlerinin; yayıncı, editörler, yazarlar, hakemler ve okuyucuların etik ilkelere uymaları gerekir. Bu kapsamda Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi’nin yayın etiği ile açık erişim politikası da, Yayın Etiği Komitesi’nin (Committee on Publication Ethics, COPE) açık erişimde yayınladığı kılavuzlar ve politikalar doğrultusunda (Örneğin “Yayın Etiği Komitesi (COPE) Davranış Kuralları ve Dergi Editörleri İçin En İyi Uygulama Kılavuzları; “Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors” ve “COPE Best Practice Guidelines for Journal Editors”) yayın sürecinin tüm bileşenlerinin etik ilkelere uymasını gerektirmektedir.
Makalelerde kullanılan verilerin manipüle edilmesi, çarpıtılması ve uydurma verilerin kullanılması gibi durumlar tespit edilirse, makale yazarının çalıştığı kuruma bu durum resmi yollardan bildirilecek ve makale red edilecektir. Dergimiz, editör ve/veya hakemler tarafından verilen dönütlere göre yazarlardan analiz sonuçlarına ilişkin çıktı dosyalarını isteme hakkına sahiptir.
Bir (yıl) içerisinde aynı yazar (lar) a ait sisteme yüklenen çalışmalardan sadece 1(bir) tanesi değerlendirmeye alınır. Kabul alması durumunda yayımlanır.
Aşağıda yer alan etik görev ve sorumluluklar oluşturulurken açık erişim olarak Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayınlanan rehberler ve politikalar dikkate alınarak hazırlanmıştır.
Yazarların Etik Sorumlulukları
Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi’ne çalışma gönderen yazar(lar)ın aşağıdaki etik sorumluluklara uyması beklenmektedir:
• Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi’nde uygulanan yayın süreçleri, bilginin tarafsız ve saygın bir şekilde gelişimine ve dağıtımına temel teşkil etmektedir. Bu doğrultuda uygulanan süreçler, yazarların ve yazarları destekleyen kurumların çalışmalarının kalitesine doğrudan yansımaktadır. Hakemli çalışmalar bilimsel yöntemi somutlaştıran ve destekleyen çalışmalardır. Bu noktada sürecin bütün paydaşlarının (yazarlar, okuyucular ve araştırmacılar, yayıncı, hakemler ve editörler) etik ilkelere yönelik standartlara uyması önem taşımaktadır Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi yayın etiği kapsamında tüm paydaşların aşağıdaki etik sorumlulukları taşıması beklenmektedir.
• Yazar(lar)ın gönderdikleri çalışmaların özgün olması beklenmektedir. Yazar(lar)ın başka çalışmalardan yararlanmaları veya başka çalışmaları kullanmaları durumunda eksiksiz ve doğru bir biçimde atıfta bulunmaları ve/veya alıntı yapmaları gerekmektedir.
• Çalışmanın oluşturulmasında içeriğe entelektüel açıdan katkı sağlamayan kişiler, yazar olarak belirtilmemelidir.
• Yayınlanmak üzere gönderilen tüm çalışmaların varsa çıkar çatışması teşkil edebilecek durumları ve ilişkileri açıklanmalıdır.
• Yazar(lar)dan değerlendirme süreçleri çerçevesinde makalelerine ilişkin ham veri talep edilebilir, böyle bir durumda yazar(lar) beklenen veri ve bilgileri yayın kurulu ve bilim kuruluna sunmaya hazır olmalıdır.
• Yazar(lar) kullanılan verilerin kullanım haklarına, araştırma/analizlerle ilgili gerekli izinlere sahip olduklarını veya deney yapılan deneklerin rızasının alındığını gösteren belgeye sahip olmalıdır.
• Yazar(lar)ın yayınlanmış, erken görünüm veya değerlendirme aşamasındaki çalışmasıyla ilgili bir yanlış ya da hatayı fark etmesi durumunda, dergi editörünü veya yayıncıyı bilgilendirme, düzeltme veya geri çekme işlemlerinde editörle işbirliği yapma yükümlülüğü bulunmaktadır.
• Yazarlar çalışmalarını aynı anda birden fazla derginin başvuru sürecinde bulunduramaz. Her bir başvuru önceki başvurunun tamamlanmasını takiben başlatılabilir. Başka bir dergide yayınlanmış çalışma Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi ne gönderilemez.
• Bir (yıl) içerisinde aynı yazar (lar) a ait sisteme yüklenen çalışmalardan sadece 1(bir) tanesi değerlendirmeye alınır. Kabul alması durumunda yayımlanır.
• Değerlendirme süreci başlamış bir çalışmanın yazar sorumluluklarının değiştirilmesi (Yazar ekleme, yazar sırası değiştirme, yazar çıkartma gibi) teklif edilemez.

Editörlerin Etik Görev ve Sorumlulukları
Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi editör ve alan editörleri, açık erişim olarak Committee on Publication Ethics (COPE)tarafından yayınlanan "COPE Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors" ve "COPE Best Practice Guidelines for Journal Editors" rehberleri temelinde aşağıdaki etik görev ve sorumluluklara sahip olmalıdır:
Genel görev ve sorumluluklar
Editörler, Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi’nde yayınlanan her yayından sorumludur. Bu sorumluluk bağlamında editörler, aşağıdaki rol ve yükümlülükleri taşımaktadır:
• Okuyucuların ve yazarların bilgi ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik çaba sarf etme,
• Sürekli olarak derginin gelişimini sağlama,
• Dergide yayınlanan çalışmaların kalitesini geliştirmeye yönelik süreçleri yürütme,
• Düşünce özgürlüğünü destekleme,
• Akademik açıdan bütünlüğü sağlanma,
• Fikri mülkiyet hakları ve etik standartlardan taviz vermeden iş süreçlerini devam ettirme,
• Düzeltme, açıklama gerektiren konularda yayın açısından açıklık ve şeffaflık gösterme.
Okuyucu ile ilişkiler
Editörler tüm okuyucu, araştırmacı ve uygulayıcıların ihtiyaç duydukları bilgi, beceri ve deneyim beklentilerini dikkate alarak karar vermelidir. Yayınlanan çalışmaların okuyucu, araştırmacı, uygulayıcı ve bilimsel literatüre katkı sağlamasına ve özgün nitelikte olmasına dikkat etmelidir. Ayrıca editörler okuyucu, araştırmacı ve uygulayıcılardan gelen geri bildirimleri dikkate almak, açıklayıcı ve bilgilendirici geri bildirim vermekle yükümlüdür.
Yazarlar ile ilişkiler
Editörlerin yazarlara karşı görev ve sorumlulukları aşağıdaki şekildedir:
• Editörler, çalışmaların önemi, özgün değeri, geçerliliği, anlatımın açıklığı ve derginin amaç ve hedeflerine dayanarak olumlu ya da olumsuz karar vermelidir.
• Yayın kapsamına uygun olan çalışmaların ciddi problemi olmadığı sürece ön değerlendirme aşamasına almalıdır.
• Editörler, çalışma ile ilgili ciddi bir sorun olmadıkça, olumlu yöndeki hakem önerilerini göz ardı etmemelidir.
• Yeni editörler, çalışmalara yönelik olarak önceki editör(ler) tarafından verilen kararları ciddi bir sorun olmadıkça değiştirmemelidir.
• "Kör Hakemlik ve Değerlendirme Süreci" mutlaka yayınlanmalı ve editörler tanımlanan süreçlerde yaşanabilecek sapmaların önüne geçmelidir.
• Yazarlara açıklayıcı ve bilgilendirici şekilde bildirim ve dönüş sağlanmalıdır.
• Bir (yıl) içerisinde aynı yazar (lar) a ait sisteme yüklenen çalışmalardan sadece 1(bir) tanesi değerlendirmeye alınır. Kabul alması durumunda yayımlanır.
Hakemler ile ilişkiler
Editörlerin hakemlere karşı görev ve sorumlulukları aşağıdaki şekildedir:
• Hakemleri çalışmanın konusuna uygun olarak belirlemelidir.
• Hakemlerin değerlendirme aşamasında ihtiyaç duyacakları bilgi ve rehberleri sağlamakla yükümlüdür.
• Yazarlar ve hakemler arasından çıkar çatışması olup olmadığını gözetmek durumundadır.
• Körleme hakemlik bağlamında hakemlerin kimlik bilgilerini gizli tutmalıdır.
• Hakemleri tarafsız, bilimsel ve nesnel bir dille çalışmayı değerlendirmeleri için teşvik etmelidir.
• Hakemlerin performansını artırıcı uygulama ve politikalar belirlemelidir.
• Hakem havuzunun dinamik şekilde güncellenmesi konusunda gerekli adımları atmalıdır.
• Nezaketsiz ve bilimsel olmayan değerlendirmeleri engellemelidir.
• Hakem havuzunun geniş bir yelpazeden oluşması için adımlar atmalıdır.
Yayın kurulu ile ilişkiler
Editörler, tüm yayın kurulu üyelerinin süreçleri yayın politikaları ve yönergelere uygun ilerletmesini sağlamalıdır. Yayın kurulu üyelerini yayın politikaları hakkında bilgilendirmeli ve gelişmelerden haberdar etmelidir. Ayrıca editörler;
• Yayın kurulu üyelerinin çalışmaları tarafsız ve bağımsız olarak değerlendirmelerini sağlamalıdır.
• Yeni yayın kurulu üyelerini, katkı sağlayabilir ve uygun nitelikte belirlemelidir.
• Yayın kurulu üyelerinin uzmanlık alanına uygun çalışmaları değerlendirme için göndermelidir.
• Yayın kurulu ile düzenli olarak etkileşim içerisinde olmalıdır.
• Yayın kurulu ile belirli aralıklarla yayın politikalarının ve derginin gelişimi için toplantılar düzenlemelidir.
Dergi sahibi ve yayıncı ile ilişkiler
Editörler ve yayıncı arasındaki ilişki editoryal bağımsızlık ilkesine dayanmaktadır. Editörler ile yayıncı arasında yapılan yazılı sözleşme gereği, editörlerin alacağı tüm kararlar yayıncı ve dergi sahibinden bağımsızdır.
Editoryal ve kör hakemlik süreçleri
Editörler; dergi yayın politikalarında yer alan "Kör Hakemlik ve Değerlendirme Süreci" politikalarını uygulamakla yükümlüdür. Bu bağlamda editörler her çalışmanın adil, tarafsız ve zamanında değerlendirme sürecinin tamamlanmasını sağlar.
Kalite güvencesi
Editörler; dergide yayınlanan her makalenin dergi yayın politikaları ve uluslararası standartlara uygun olarak yayınlanmasından sorumludur.
Kişisel verilerin korunması
Editörler; değerlendirilen çalışmalarda yer alan deneklere veya görsellere ilişkin kişisel verilerin korunmasını sağlamakla yükümlüdür. Çalışmalarda kullanılan bireylerin açık rızası belgeli olmadığı sürece çalışmayı reddetmekle görevlidir. Ayrıca editörler; yazar, hakem ve okuyucuların bireysel verilerini korumaktan sorumludur.
Etik kurul, insan ve hayvan hakları
Editörler; değerlendirilen çalışmalarda insan ve hayvan haklarının korunmasını sağlamakla yükümlüdür. Çalışmalarda kullanılan deneklere ilişkin etik kurul onayı, deneysel araştırmalara ilişkin izinlerin olmadığı durumlarda çalışmayı reddetmekle sorumludur.
Olası suistimal ve görevi kötüye kullanmaya karşı önlem
Editörler; olası suistimal ve görevi kötüye kullanma işlemlerine karşı önlem almakla yükümlüdür. Bu duruma yönelik şikâyetlerin belirlenmesi ve değerlendirilmesi konusunda titiz ve nesnel bir soruşturma yapmanın yanı sıra, konuyla ilgili bulguların paylaşılması editörün sorumlulukları arasında yer almaktadır.
Akademik yayın bütünlüğünü sağlamak
Editörler çalışmalarda yer alan hata, tutarsızlık ya da yanlış yönlendirme içeren yargıların hızlı bir şekilde düzeltilmesini sağlamalıdır.
Fikri mülkiyet haklarının korunması
Editörler; yayınlanan tüm makalelerin fikri mülkiyet hakkını korumakla, olası ihlallerde derginin ve yazar(lar)ın haklarını savunmakla yükümlüdür. Ayrıca editörler yayınlanan tüm makalelerdeki içeriklerin başka yayınların fikri mülkiyet haklarını ihlal etmemesi adına gerekli önlemleri almakla yükümlüdür.
Yapıcılık ve tartışmaya açıklık
Editörler;
• Dergide yayınlanan eserlere ilişkin ikna edici eleştirileri dikkate almalı ve bu eleştirilere yönelik yapıcı bir tutum sergilemelidir.
• Eleştirilen çalışmaların yazar(lar)ına cevap hakkı tanımalıdır.
• Olumsuz sonuçlar içeren çalışmaları göz ardı etmemeli ya da dışlamamalıdır.
Şikayetler
Editörler; yazar, hakem veya okuyuculardan gelen şikayetleri dikkatlice inceleyerek aydınlatıcı ve açıklayıcı bir şekilde yanıt vermekle yükümlüdür.
Politik ve Ticari kaygılar
Dergi sahibi, yayıncı ve diğer hiçbir politik ve ticari unsur, editörlerin bağımsız karar almalarını etkilemez.
Çıkar çatışmaları
Editörler; yazar(lar), hakemler ve diğer editörler arasındaki çıkar çatışmalarını göz önünde bulundurarak, çalışmaların yayın sürecinin bağımsız ve tarafsız bir şekilde tamamlamasını garanti eder.
Hakemlerin Etik Sorumlulukları
Tüm çalışmaların "Körleme Hakemlik" ile değerlendirilmesi yayın kalitesini doğrudan etkilemektedir. Bu süreç yayının nesnel ve bağımsız değerlendirilmesi ile güven sağlar. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi’nde değerlendirme süreci, çift taraflı kör hakemlik ilkesiyle yürütülür. Hakemler yazarlar ile doğrudan iletişime geçemez, değerlendirme ve yorumlar dergi yönetim sistemi aracılığıyla iletilir. Bu süreçte değerlendirme formları ve tam metinler üzerindeki hakem yorumları editör aracılığıyla yazar(lar)a iletilir. Bu bağlamda Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi için çalışma değerlendiren hakemlerin aşağıdaki etik sorumluluklara sahip olması beklenmektedir:
• Sadece uzmanlık alanı ile ilgili çalışma değerlendirmeyi kabul etmelidir.
• Tarafsızlık ve gizlilik içerisinde değerlendirme yapmalıdır.
• Değerlendirme sürecinde çıkar çatışması ile karşı karşıya olduğunu düşünürse, çalışmayı incelemeyi reddederek, dergi editörünü bilgilendirmelidir.
• Gizlilik ilkesi gereği inceledikleri çalışmaları değerlendirme sürecinden sonra imha etmelidir. İnceledikleri çalışmaların sadece nihai versiyonlarını ancak yayınlandıktan sonra kullanabilir.
• Değerlendirmeyi nesnel bir şekilde sadece çalışmanın içeriği ile ilgili olarak yapmalıdır. Milliyet, cinsiyet, dini inançlar, siyasal inançlar ve ticari kaygıların değerlendirmeye etki etmesine izin vermemelidir.
• Değerlendirmeyi yapıcı ve nazik bir dille yapmalıdır. Düşmanlık, iftira ve hakaret içeren aşağılayıcı kişisel yorumlar yapmamalıdır.
• Değerlendirmeyi kabul ettikleri çalışmayı zamanında ve yukarıdaki etik sorumluluklarda gerçekleştirmelidir.
Yayıncının Etik Sorumlukları
Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi Editörleri ve Yayın Kurulu aşağıdaki etik sorumlulukların bilinciyle hareket etmektedir:
• Editörler, Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi’ne gönderilen çalışmaların tüm süreçlerinden sorumludur. Bu çerçevede ekonomik ya da politik kazançlar göz önüne alınmaksızın karar verici kişiler editörlerdir.
• Bağımsız editör kararı oluşturulmasını taahhüt eder.
• Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi’nde yayınlanmış her makalenin mülkiyet ve telif hakkını korur ve yayınlanmış her kopyanın kaydını saklama yükümlüğünü üstlenir.
• Editörlere ilişkin her türlü bilimsel suistimal, atıf çeteciliği ve intihalle ilgili önlemleri alma sorumluluğuna sahiptir.

Etik Olmayan Bir Durumla Karşılaşırsanız
Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi’nde yukarıda bahsedilen etik sorumluluklar ve dışında etik olmayan bir davranış veya içerikle karşılaşırsanız lütfen ismailanar@gmail.com adresine e-posta yoluyla bildiriniz

Makale gönderim/süreç işletimin tamamen ücretsizdir.

asos-index.png