Research Article
BibTex RIS Cite

Şenkaya Yöresi’nde Bardız, Goşken ve Şabani Dokumaları

Year 2011, Issue: 6, 40 - 59, 10.11.2011
https://doi.org/10.34242/akmbaris.2019.18

Abstract

Erzurum’un kuzeydoğusunda yer alan Şenkaya, kendine has yöresel özellikleri olan düz dokumaları ile dikkat çekmektedir. Geometrik ve
bitkisel desenlerin ağırlıklı olduğu yöre dokumalarında, Goşken, Gojgun, Şabani, Bardız gibi
yöresel adlar kullanılmaktadır. Düz dokuma
yaygıların malzemesi yündür. Siyah, kahverengi
ve beyaz renkli yünler boyanmadan saf olarak
kullanılır. Boyalar eskiden doğal malzeme ve
bitkilerden elde edilmiş olup, günümüzde sentetik ve doğal boyalar birlikte kullanılmaktadır.
Kırmızı, siyah, kahverengi, yeşil, turuncu ve
beyaz renkler hakimdir. Kilimler tek şak olarak
dokunmaktadır.

References

  • Akgün, Tahsin (1955), Erzurum, İstanbul: Tan Matbaası.
  • Aşıroğlu, Tahsin (1972), Erzurum İli Tarihçesi, C.I., Erzurum 50Yıl Armağanı
  • Divan-ı Lügat-ı Türk (Besim Atalay Tercümesi), Ankara 1939.
  • Ergüder, Ayşe Aslıhan (2005), Çoruh Vadisi Düz Dokumaları,Ankara: Kariyer Matbaası.
  • Ergüder, Ayşe Aslıhan (2009), Kars Yöresi Düz Dokumaları, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler. Enstitüsü, (Doktora Tezi), Erzurum.
  • Erzurum Vilayeti, Harita Genel Müdürlüğü Matbaası, Ankara 1960.
  • Görgünay, Neriman (1983), “Bardız Kilimleri”, II. Milletlerarası Türk Folklor Bildirileri, C.5 Ankara.
  • Görgünay, Neriman (1987), “Anadolu’da Cecim Çeşitleri”, II. Milletlerarası Türk Folklor Bildirileri, C.5 Ankara.
  • Görgünay Kırzıoğlu, Neriman (1997), “XVI-XVII. Yüzyıl Saray Kilimlerinin Bardız, Karabağ, Moldovya/ Komrat ve Bulgaristan’da Devam Edegelen Benzerleri”, V. Türk Halk Kültürü Kongresi, Maddi Kültür Seksiyon Bildirileri, Ankara.
  • Kuşhan, Gülhan (1986), Bardız Kilimleri, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Ens. (Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • Parlak, Tahsin - Ergüder, Ayşe Aslıhan, (2010), Bardız Kilimleri, Erzurum.
  • Selek, Elif Türkan (1996), Bardız Kilimleri, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler. Ens. (Yüksek Lisans Tezi), Erzurum.
Year 2011, Issue: 6, 40 - 59, 10.11.2011
https://doi.org/10.34242/akmbaris.2019.18

Abstract

References

  • Akgün, Tahsin (1955), Erzurum, İstanbul: Tan Matbaası.
  • Aşıroğlu, Tahsin (1972), Erzurum İli Tarihçesi, C.I., Erzurum 50Yıl Armağanı
  • Divan-ı Lügat-ı Türk (Besim Atalay Tercümesi), Ankara 1939.
  • Ergüder, Ayşe Aslıhan (2005), Çoruh Vadisi Düz Dokumaları,Ankara: Kariyer Matbaası.
  • Ergüder, Ayşe Aslıhan (2009), Kars Yöresi Düz Dokumaları, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler. Enstitüsü, (Doktora Tezi), Erzurum.
  • Erzurum Vilayeti, Harita Genel Müdürlüğü Matbaası, Ankara 1960.
  • Görgünay, Neriman (1983), “Bardız Kilimleri”, II. Milletlerarası Türk Folklor Bildirileri, C.5 Ankara.
  • Görgünay, Neriman (1987), “Anadolu’da Cecim Çeşitleri”, II. Milletlerarası Türk Folklor Bildirileri, C.5 Ankara.
  • Görgünay Kırzıoğlu, Neriman (1997), “XVI-XVII. Yüzyıl Saray Kilimlerinin Bardız, Karabağ, Moldovya/ Komrat ve Bulgaristan’da Devam Edegelen Benzerleri”, V. Türk Halk Kültürü Kongresi, Maddi Kültür Seksiyon Bildirileri, Ankara.
  • Kuşhan, Gülhan (1986), Bardız Kilimleri, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Ens. (Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • Parlak, Tahsin - Ergüder, Ayşe Aslıhan, (2010), Bardız Kilimleri, Erzurum.
  • Selek, Elif Türkan (1996), Bardız Kilimleri, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler. Ens. (Yüksek Lisans Tezi), Erzurum.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Ayşe Aslıhan Ergüder

Publication Date November 10, 2011
Published in Issue Year 2011 Issue: 6

Cite

APA Ergüder, A. A. (2011). Şenkaya Yöresi’nde Bardız, Goşken ve Şabani Dokumaları. Arış Dergisi(6), 40-59. https://doi.org/10.34242/akmbaris.2019.18