Introduction: Health literacy is the degree to which an individual can consciously make decisions about health, reach, understand and use information. This study aimed to examine the relationship between the attitudes of the students studying at the health sciences faculty of a university towards vaccines and their health literacy.
Methods: This study is of descriptive type and the sample of the study consisted of 199 students studying at the health sciences faculty of a state university. The data were collected using “Information Form”, “Turkey Health Literacy Scale-32” and “Attitudes Towards Vaccination Scale”.
Results: It was determined that the variables of gender, age, class level, marital status and family type had no effect on the mean scores of attitudes towards vaccines and Turkey Health Literacy Scale-32 scores. The mean scores of the students on the Turkey Health Literacy Scale-32 scale were 36.98±7.53; vaccine-related attitude score averages were determined to be 50.58±8.36. The results show that that as the health literacy levels of the students increase, their attitudes towards vaccines also increase in a weak and positive way.
Conclusion: As a result of the research, it was seen that the health literacy level of the students studying at the faculty of health sciences was sufficient and their attitudes towards the vaccine were positive. It is suggested to organize various training programs and increase the awareness level of students in order to increase awareness with the level of health literacy.
Giriş: Sağlık okuryazarlığı; bireyin bilinçli olarak sağlıkla ilgili karar alma, bilgiye ulaşma, anlama ve kullanma derecesidir. Bu araştırmada bir üniversitenin, Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören öğrencilerin aşılara ilişkin tutumları ile sağlık okuryazarlığı arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışma tanımlayıcı tiptedir. Araştırmanın örneklemini bir devlet üniversitesinin, sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören 199 öğrenci oluşturmuştur. Verileri toplamak için “Bilgi Formu”, “Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği-32” ve “Aşıya İlişkin Tutumlar Ölçeği” kullanılmıştır.
Bulgular: Cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, medeni durum ve aile tipi değişkenlerinin, Aşıya İlişkin Tutum Ölçeği puan ortalamaları ve Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği-32 puan ortalamalarına etkisinin olmadığı belirlenmiştir. Araştırmada öğrencilerin; Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği-32 puan ortalamalarının 36.98±7.53, Aşıya İlişkin Tutum Ölçeği puan ortalamalarının 50.58±8.36 olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin sağlık okuryazarlık düzeyleri arttıkça aşılara ilişkin tutumlarının da pozitif yönde zayıf düzeyde arttığı görülmektedir.
Sonuç: Araştırma sonucunda sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin sağlık okuryazarlığı düzeyinin yeterli, aşıya ilişkin tutumlarının olumlu olduğu görülmüştür. Sağlık okuryazarlığı düzeyinin arttırılması amacıyla çeşitli eğitim programlarının düzenlenmesi ve öğrencilerin farkındalık düzeylerinin arttırılması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 22, 2023 |
Submission Date | May 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 3 |
AIJHS journal and all articles published in AIJHS are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.