Research Article
BibTex RIS Cite

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Spor Takımı Evangelizmi (eFANgelizm) Davranışlarının İncelenmesi

Year 2022, Volume: 5 Issue: 3, 675 - 685, 28.09.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1148591

Abstract

Bu araştırmada Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenimine devam eden lisans öğrencilerinin spor takımı evangelizmi tutumlarının incelenmesi ve ilgili bağımsız değişkenler açısından karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırma grubu, 164 kadın ve 214 erkek olmak üzere toplam 378 gönüllü katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formunun yanı sıra Dwyer, Greenhalgh ve LeCrom (2015) tarafından geliştirilen, Türkçeye uyarlaması ve geçerlilik güvenirlik çalışması Yüksekbilgili (2017) tarafından yapılan 12 madde, 4 faktör ve 5’li likert tipindeki “Spor Takımı Evangelizmi (eFANgelizm) Ölçeği” (STEÖ) kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirlilik düzeyini belirlemek için Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı hesaplanmıştır. Normal dağılıma uyum gösteren örneklem grubunun ölçümlerinde parametrik test teknikleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda örneklem grubunun cinsiyeti, desteklediği takım ve okuduğu bölüm değişkenleri açısından STEÖ toplam ortalama puanlarının anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Bulgular, aile aylık geliri ve yaş değişkeni açısından incelendiğinde ise anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür. Sonuç olarak Spor Bilimleri Fakültesi’ndeki öğrencilerin yüksek evangelist davranış içerisinde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca erkek öğrencilerin kadın öğrencilere kıyasla bu tip davranışları daha yoğun olarak gösterdiği tespit edilmiştir.

References

  • Altın, Ş., Bezgin-Diş, L., Tüfekçi, İ., ve Altın, B. (2020). Spor pazarlamasında lisanslı ürünlerin tercihinde, kulüp imajı. marka efangelizmi, takım sadakati ve takımla özdeşleşme değişkenlerinin etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(4), 3759-3775. https://doi.org/10.20491/isarder.2020.1071
  • Altungul, O., & Karahüseyinoğlu, M.F. (2017). Determining the level of fanaticism and football fanship to university athletess. Journal of Education and Training Studies, 5(11), 171-176.
  • Apaydın, F., Giray, C., ve Amanvermez, İ. (2016). Futbol kulüpleri için hedef kitle olan kadınların stadyumlarda maç izleme tutumlarını incelemeye yönelik ampirik bir araştırma. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 92-104. https://doi.org/10.17828/yalovasosbil.288379
  • Belli, E., Gürbüz, A., & Biricik, Y.S. (2016). An analysis of motivation of students at sports science faculty as football sports fans. Universal Journal of Management, 4(7): 397-404. https://doi.org/10.13189/ujm.2016.040704
  • Chiu, W., Won, D., & Leng, H. K. (2019). The relationship between sport involvement, perceived event prestige, and the intention to attend annual spectator events. Asia Pacific Journal of Marketing And Logistics, 31(5), 1405–1421. https://doi.org/10.1108/apjml-03-2018-0103
  • Demirel, M., Güven Karahan, B., & Ünlü, H. (2007). Farklı üniversitelerdeki spor taraftarlarının takımları ile özdeşleşme düzeyleri. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 76-82.
  • Dwyer, B., Greenhalgh, G. P., & LeCrom, C. W. (2015). Exploring fan behavior: developing a scale to measure sport efangelism. Journal of Sport Management, 29(6), 642-656. https://doi.org/10.1123/JSM.2014-0201
  • Eime, R.M., Harvey, J.T., Charity, M.J., Casey, M.M., Westerbeek, H., & Payne, W.R. (2016). Age profiles of sport participants. BMC Sports Science Medicine and Rehabilitation, 8(1), 6. https://doi.org/10.1186/s13102-016-0031-3
  • Erdoğan, A., Öztaş, M., & Şirin, E. F. (2021). Futbol taraftarlarının seyircilik durumları ile spor takımı evangelizm (efangelizm) ilişkisi üzerine ampirik bir araştırma, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1), 476-484. https://doi.org/10.33206/mjss.681321
  • Göktaş, B., & Erdoğan-Tarakçı, İ. (2020). Marka ecangelizminin satın alma bağımlılığı, satın alma niyeti ve tavsiyede bulunma üzerindeki etkisi: taraftar ürünleri örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(1), 126-145. https://doi.org/10.20491/isarder.2020.832
  • Grima, S. and E. Thalassinos (2017). Theoretical models for sports participation. literature review. International Journal of Economics and Business Administration, 5(3), 94-116.
  • Güven, S.A. (2019). Sporda taraftar fanatikliği ve takım evangelizmi (efangelizm) ilişkisi (futbol takımları örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Spor Yönetimi Bilim Dalı, İstanbul.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler (30. Basım). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Küçükibiş, H. F., & Yurtsızoğlu, Z. (2019). Investigation of the evangelism of sport team’s attitudes of the high school students. Journal of Education and Training Studies, 7(3), 106-112. https://doi.org/10.11114/jets.v7i3S.4154
  • Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370-396.
  • Park, S., Kim, S. & Chiu, W. (2021). Segmenting sport fans by eFANgelism: A cluster analysis of South Korean soccer fans. Managing Sport and Leisure, 1-15. https://doi.org/10.1080/23750472.2021.1873169
  • Strawinski, P. (2010). Economic determinants of sport participation in Poland. Rivista di Diritto ed Economia Dello Sport, 6(3), 55-76.
  • Şimşek, M., ve Akın, E. (2021). Futbol taraftarlığının müşteri sadakati ve tüketici davranışı temelinde incelenmesi. Business and Economics Research Journal, 12(3), 669-684. http://doi.org/10.20409/berj.2021.344
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th Edition). Pearson.
  • Yaşar, OM., & Turgut, M. (2019). E-fangelsim of Turkish football supporters. Sportif bakış. Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(SI1), 353-366. https://doi.org/10.33468/sbsebd.106
  • Yildiz, Y. (2016). The relationship between fan ıdentification and moral disengagement of physical education and sports students. Educational Research and Reviews, 11(7), 402-410.
  • Yüksekbilgili, Z. (2017). Spor takımı evangelizmi (efangelizm) ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: güvenirlik ve geçerlilik çalışması. Yönetim ve ekonomi. Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(3), 959-969. https://doi.org/10.18657/yonveek.372004

Investigation of Sport Team Evangelism (eFANgelism) Behaviors of Faculty of Sports Sciences Students

Year 2022, Volume: 5 Issue: 3, 675 - 685, 28.09.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1148591

Abstract

This research aimed to examine the sports team evangelism attitudes of undergraduate students studying at the Faculty of Sport Sciences at Universities in Turkey and to compare them in terms of some demographic variables. The sample group consists of 378 volunteer participants. The “Sports Team Evangelism (eFANgelism) Scale (STES)”, which was developed by Dwyer et al. (2015) and adapted into Turkish by Yüksekbilgili’s (2017) validity and reliability study, was used as a data collection tool, together with the form containing demographic information. The reliability level of the scale was determined by calculating the Cronbach’s Alpha internal consistency coefficient. Parametric test techniques were used in the analysis of the sample that showed a normal distribution. The findings showed that there was a significant difference in the total mean scores of STES in terms of gender, the team they supported, and the variables of the department they studied. On the other hand, there was no significant difference in the monthly income of the family and age variable. The result of this research revealed that the students in the Faculty of Sport Sciences were in high efangelistic behaviors. In addition, it was determined that male students showed more efangelistic behaviors than female students.

References

  • Altın, Ş., Bezgin-Diş, L., Tüfekçi, İ., ve Altın, B. (2020). Spor pazarlamasında lisanslı ürünlerin tercihinde, kulüp imajı. marka efangelizmi, takım sadakati ve takımla özdeşleşme değişkenlerinin etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(4), 3759-3775. https://doi.org/10.20491/isarder.2020.1071
  • Altungul, O., & Karahüseyinoğlu, M.F. (2017). Determining the level of fanaticism and football fanship to university athletess. Journal of Education and Training Studies, 5(11), 171-176.
  • Apaydın, F., Giray, C., ve Amanvermez, İ. (2016). Futbol kulüpleri için hedef kitle olan kadınların stadyumlarda maç izleme tutumlarını incelemeye yönelik ampirik bir araştırma. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 92-104. https://doi.org/10.17828/yalovasosbil.288379
  • Belli, E., Gürbüz, A., & Biricik, Y.S. (2016). An analysis of motivation of students at sports science faculty as football sports fans. Universal Journal of Management, 4(7): 397-404. https://doi.org/10.13189/ujm.2016.040704
  • Chiu, W., Won, D., & Leng, H. K. (2019). The relationship between sport involvement, perceived event prestige, and the intention to attend annual spectator events. Asia Pacific Journal of Marketing And Logistics, 31(5), 1405–1421. https://doi.org/10.1108/apjml-03-2018-0103
  • Demirel, M., Güven Karahan, B., & Ünlü, H. (2007). Farklı üniversitelerdeki spor taraftarlarının takımları ile özdeşleşme düzeyleri. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 76-82.
  • Dwyer, B., Greenhalgh, G. P., & LeCrom, C. W. (2015). Exploring fan behavior: developing a scale to measure sport efangelism. Journal of Sport Management, 29(6), 642-656. https://doi.org/10.1123/JSM.2014-0201
  • Eime, R.M., Harvey, J.T., Charity, M.J., Casey, M.M., Westerbeek, H., & Payne, W.R. (2016). Age profiles of sport participants. BMC Sports Science Medicine and Rehabilitation, 8(1), 6. https://doi.org/10.1186/s13102-016-0031-3
  • Erdoğan, A., Öztaş, M., & Şirin, E. F. (2021). Futbol taraftarlarının seyircilik durumları ile spor takımı evangelizm (efangelizm) ilişkisi üzerine ampirik bir araştırma, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1), 476-484. https://doi.org/10.33206/mjss.681321
  • Göktaş, B., & Erdoğan-Tarakçı, İ. (2020). Marka ecangelizminin satın alma bağımlılığı, satın alma niyeti ve tavsiyede bulunma üzerindeki etkisi: taraftar ürünleri örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(1), 126-145. https://doi.org/10.20491/isarder.2020.832
  • Grima, S. and E. Thalassinos (2017). Theoretical models for sports participation. literature review. International Journal of Economics and Business Administration, 5(3), 94-116.
  • Güven, S.A. (2019). Sporda taraftar fanatikliği ve takım evangelizmi (efangelizm) ilişkisi (futbol takımları örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Spor Yönetimi Bilim Dalı, İstanbul.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler (30. Basım). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Küçükibiş, H. F., & Yurtsızoğlu, Z. (2019). Investigation of the evangelism of sport team’s attitudes of the high school students. Journal of Education and Training Studies, 7(3), 106-112. https://doi.org/10.11114/jets.v7i3S.4154
  • Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370-396.
  • Park, S., Kim, S. & Chiu, W. (2021). Segmenting sport fans by eFANgelism: A cluster analysis of South Korean soccer fans. Managing Sport and Leisure, 1-15. https://doi.org/10.1080/23750472.2021.1873169
  • Strawinski, P. (2010). Economic determinants of sport participation in Poland. Rivista di Diritto ed Economia Dello Sport, 6(3), 55-76.
  • Şimşek, M., ve Akın, E. (2021). Futbol taraftarlığının müşteri sadakati ve tüketici davranışı temelinde incelenmesi. Business and Economics Research Journal, 12(3), 669-684. http://doi.org/10.20409/berj.2021.344
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th Edition). Pearson.
  • Yaşar, OM., & Turgut, M. (2019). E-fangelsim of Turkish football supporters. Sportif bakış. Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(SI1), 353-366. https://doi.org/10.33468/sbsebd.106
  • Yildiz, Y. (2016). The relationship between fan ıdentification and moral disengagement of physical education and sports students. Educational Research and Reviews, 11(7), 402-410.
  • Yüksekbilgili, Z. (2017). Spor takımı evangelizmi (efangelizm) ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: güvenirlik ve geçerlilik çalışması. Yönetim ve ekonomi. Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(3), 959-969. https://doi.org/10.18657/yonveek.372004
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Sports Activity Management
Journal Section Arşiv
Authors

Nuran Kandaz Gelen 0000-0003-4018-5698

Yavuz Öntürk 0000-0001-5472-8652

Abdurrahman Yaraş 0000-0001-6177-2571

Sinan Erdem Satılmış 0000-0002-1535-1669

İbrahim Şahin 0000-0002-5956-6274

Publication Date September 28, 2022
Submission Date July 25, 2022
Acceptance Date September 22, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 5 Issue: 3

Cite

APA Kandaz Gelen, N., Öntürk, Y., Yaraş, A., Satılmış, S. E., et al. (2022). Investigation of Sport Team Evangelism (eFANgelism) Behaviors of Faculty of Sports Sciences Students. Mediterranean Journal of Sport Science, 5(3), 675-685. https://doi.org/10.38021/asbid.1148591

27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .

2624526366