Bu araştırmanın amacı, spor eğitimi alan ve almayan öğretmen adaylarının bazı değişkenlere göre bireysel değerlerini incelemektir.
Araştırmada, nicel araştırma desenlerinden tarama (survey) modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2021-2022 öğretim yılında Trabzon Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi ile Eğitim Fakültesinde öğrenim gören toplam 200 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında, kişisel bilgi formu ve Roy (2003) tarafın¬dan geliştirilen; Asan, Ekşi, Doğan ve Ekşi, (2008) tarafından Türkçeye uyarlanması yapılan “Bireysel değer ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 24.00 paket programından yararlanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde değişkenler arasındaki farkı tespit etmek için ikili değişkenlerde T testi, ikiden fazla olan değişkenler için One-Way Anova testi uygulanmıştır. İstatistiksel anlamlılık derecesi Alpha p<0,05 olarak alınmıştır.
Sonuç olarak: Bireysel Değerler Envanteri’nin alt boyutlarına ilişkin istatistiki sonuçlara bakıldığında en yüksek ortalamanın ve farklılaşmanın disiplin ve sorumluluk alt boyutunda, en düşük ortalama ve farklılaşmanın da paylaşım ve saygı alt boyutunda olduğu anlaşılmıştır. Cinsiyet değişkeni açısından erkek ve kadın öğretmen adaylarının aritmetik ortalamaları arasındaki fark, “güven ve bağışlama”, “dürüstlük ve paylaşım” ve “saygı ve doğruluk” alt boyutlarında erkeklerin kadın öğretmen adaylara nazaran bu değerlere daha fazla sahip oldukları görülmüştür. Spor eğitimi alan ve almayan öğretmen adaylarının bireysel değerlerinde belirgin bir farklılığın olmadığı anlaşılmıştır
The purpose of this research is to examine the individual values of pre-service teachers who receive and do not receive sports education according to some variables.
Survey model, one of the quantitative research designs, was used in the research. The sample of the research consists of 200 teacher candidates studying at Trabzon University Faculty of Sport Sciences and Faculty of Education in the 2021-2022 academic year. In the collection of research data, personal information form and developed by Roy (2003); The "Individual Value Scale" adapted into Turkish by Asan, Ekşi, Doğan and Ekşi, (2008) was used. SPSS 24.00 package program was used in the analysis of the data. In order to determine the difference between the variables in the analysis of the data obtained, the T test was used for binary variables and the One-Way Anova test for variables with more than two. Statistical significance was taken as Alpha p<0.05.
As a result: When the statistical results regarding the sub-dimensions of the Individual Values Inventory are examined, it is understood that the highest average and differentiation are in the discipline and responsibility sub-dimension, the lowest average and differentiation are in the sharing and respect sub-dimension. The difference between the arithmetic averages of male and female teacher candidates in terms of gender variable, "trust and forgiveness", "honesty and sharing" and "respect and honesty" sub-dimensions, it was seen that males have these values more than female teacher candidates. It was understood that there was no significant difference in the individual values of the pre-service teachers who received and did not receive sports training.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2022 |
Submission Date | November 18, 2022 |
Acceptance Date | December 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı |
Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.