It is stated that individuals with high emotional intelligence are happy and optimistic individuals with high self-esteem, emotional awareness, sense of responsibility, empathy skills, ability to communicate and express themselves, to assume social responsibility, to control their emotions, and to solve problems. Based on this idea, the aim of the research is to examine the emotional intelligence levels of sports science students, who will shape the future and have responsibility in raising young generations, with the determined variables. The research was carried out by applying the "Emotional Intelligence Scale" to the participants studying at Trabzon Faculty of Sports Sciences in the 2022-2023 academic year. In the study, together with the information obtained from the descriptive statistics results, the values of kurtosis and skewness for the assumption of normality, the significance value of p<0.05 were taken as criteria, and t-test for independent groups and onewayANOVA analyzes were applied. It has been observed that individuals participating in the research have above-average emotional intelligence. Considering the results obtained with the independent variables; While there is a significant difference in emotional intelligence levels according to age, gender, place of residence, number of siblings, income level, years of doing sports, and smoking; No differentiation was found depending on the family structure (nuclear and extended family) variable. It is thought that the results obtained are important for teacher candidates, trainers, sports trainers and stakeholder employees who have important roles in the construction of future generations, and it is anticipated that they will shed light on the literature.
Duygusal zekâsı yüksek bireylerin, öz-saygısı, duygusal farkındalıkları, sorumluluk duyguları, empati kurma yetenekleri, iletişim kurma ve kendini ifade edebilme becerisi, sosyal sorumluluk üstlenme, duygularını kontrol etme, problem çözme yetisi yüksek mutlu ve iyimser bireyler olduğu ifade edilmektedir. Bu düşünceden hareketle geleceğe yön verecek ve genç nesillerin yetiştirilmesinde sorumluluk sahibi olan spor bilimleri öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerinin belirlenen değişkenlerle incelenmesi araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırma 2022-2023 öğretim yılında Trabzon Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören katılımcılara “Duygusal Zekâ Ölçeği” uygulanarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada betimsel istatistik sonuçlarından elde edilen bilgilerle birlikte, normallik varsayımı için basıklık ve çarpıklık değerleri, anlamlılık değeri p<0,05 ölçüt alınarak, bağımsız gruplar için t-testi, oneway ANOVA analizleri uygulanmıştır. Araştırmaya katılım sağlayan bireylerin ortalamanın üstünde duygusal zekâya sahip olduğu görülmüştür. Bağımsız değişkenlerle elde edilen sonuçlara bakıldığında; yaş, cinsiyet, yaşadığı yer, kardeş sayısı, gelir düzeyi, spor yapma yılı, sigara kullanımı değişkenlerine göre duygusal zekâ düzeylerinde anlamlı farklılaşma görülürken; aile yapısı (çekirdek ve geniş aile) değişkenine bağlı farklılaşma saptanmamıştır. Elde edilen sonuçların gelecek nesillerin inşasında önemli rolleri bulunan öğretmen adayları, antrenör, spor eğitmeni ve paydaş çalışanlar açısından önemli olduğu düşünülmekte ve literatüre ışık tutacağı öngörülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sport and Exercise Psychology, Physical Training and Sports Pedagogy, Exercise and Sports Psychology |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Early Pub Date | September 28, 2023 |
Publication Date | September 28, 2023 |
Submission Date | May 7, 2023 |
Acceptance Date | July 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 3 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .