The purpose of this research is to examine parental opinions about the effects of physical activity on earthquake-affected children. Research; It was carried out with children and their parents residing in Bartın province due to the earthquake. Children participated in physical activity blended with play therapy, two days a week, one hour a day, for a total of eight weeks. Parents' opinions were examined using a phenomenological study, one of the qualitative research methods. In the selection of participants, homogeneous sampling and maximum diversity sampling methods, which are among the purposeful sampling methods, were used. A total of 25 parents, 11 male and 14 female, participated in the research. The data obtained from the research were obtained using the interview method and a semi-structured questionnaire. The obtained data were subjected to content analysis, independent coding was done by 3 faculty members who are experts in qualitative research and sports sciences, and then codes and themes were created within the framework of the common opinions of the experts. Research findings show that parents' thoughts include motor development (mobility and flexibility), autonomy (phobia and problem solving), sleep (regular sleep and fear), nutrition (regular nutrition and appetite), phobias (loneliness and darkness) and social development (socialization, It shows that it consists of themes (communication and initiative). As a result, according to parents' opinions about the activities their children participate in, their children make many improvements in physical terms (mobility, flexibility, etc.) after regular physical activity, and also get away from negative emotional states (fear, loneliness, darkness) psychologically and adapt to daily life faster. It can be said that it has started to provide.
Bu araştırmanın amacı, fiziksel aktivitenin depremzede çocuklar üzerindeki etkileri hakkında ebeveyn görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma; deprem sebebiyle Bartın ilinde ikamet eden çocuklar ve ebeveynleri ile gerçekleştirilmiştir. Çocuklar, oyun terapisi ile harmanlanmış fiziksel aktivite ile haftada iki gün, günde bir saat, toplamda sekiz hafta etkinliklere katılmışlardır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomolojik çalışma kullanılarak ebeveynlerin görüşleri incelemeye alınmıştır. Katılımcıların seçiminde amaçlı örnekleme yöntemlerinden benzeşik örnekleme ve maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmaya 11 erkek, 14 kadın toplamda 25 ebeveyn katılmıştır. Araştırma elde edilen veriler, görüşme yöntemi ile yarı yapılandırılmış soru formu kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuş, nitel araştırmalarda ve spor bilimlerinde uzman 3 öğretim üyesi tarafından bağımsız kodlama yapılmış ve ardından uzmanların ortak görüşleri çerçevesinde kodlar ve temaları oluşturulmuştur. Araştırma bulguları göstermektedir ki, ebeveynlerin düşüncelerinin motor gelişim (hareketlilik ve esneklik), özerklik (fobi ve problem çözme), uyku (düzenli uyku ve korku) beslenme (düzenli beslenme ve iştah), fobiler (yalnızlık ve karanlık) ve sosyal gelişim (sosyalleşme, iletişim ve girişkenlik) temalarından oluştuğunu göstermektedir. Sonuç olarak, ebeveynlerin çocuklarının katıldığı etkinliler ilgili düşüncelerine göre çocuklarının düzenli fiziksel aktivite sonrasında fiziksel (hareketlilik, esneklik vb.) yönden birçok gelişme kaydettiği aynı zamanda psikolojik yönden (korku, yalnızlık, karanlık vb.) olumsuz duygu durumlarından uzaklaştığı ve gündelik hayata daha hızlı uyum sağlamaya başladığı söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Activity and Health, Sports and Recreation, Exercise and Sports Psychology |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Early Pub Date | October 25, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | October 11, 2023 |
Acceptance Date | October 23, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1-Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .