Research Article
BibTex RIS Cite

7.8 Sınıf Özel Okul Öğrencilerinin Sınav Kaygısı ile Anne-Baba Tutumları ve Mükemmeliyetçi Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2018, Volume: 4 Issue: 2, 55 - 68, 07.10.2018

Abstract

Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin anne-baba
tutumlarının, mükemmeliyetçi kişilik özelliklerini ve sınav kaygısını etkileyip
etkilemediğini belirlemek amaçlanmıştır. Anne ve baba tutumları, bireyin
sağlıklı bir kişilik yapılandırması, akademik gelişimi ve aynı zamanda bireyin
sosyal ve uyum becerilerini geliştirebilmesi için “aile danışmanlığı” alanının
önemli konuları arasında yer alır. Yurtdışında ve ülkemizde anne-baba tutumu
ile ilgili önemli sayıda araştırma göze çarpmaktadır. Son yıllarda uygulanan
eğitim sisteminde sınavların hayatımızdaki yerinin ve öneminin artması ile
sağlıksız anne ve baba tutumlarının öğrenci üzerinde baskı oluşturması,
öğrencide mükemmeliyetçi kişilik özelliklerini ve sınav kaygısının yaygınlığı
arttırmıştır. Bu araştırmadan yola çıkarak; anne-baba tutumlarının,
mükemmeliyetçi kişilik ve sınav kaygısını, ne kadar etkilediği, öğrencinin
sınıf düzeyine, cinsiyetine,  algılanan
akademik başarı düzeyine, anne-babanın birliktelik durumuna ve sosyo-ekonomik
düzeye göre farklılık göstereceği gözlenmiştir. Öğrencilerin sınav kaygısına
ilişkin verilerini saptamak amacıyla Sınav Kaygısı Envanteri (Öner, 1990),  Ana-Baba Tutum Ölçeği (Kuzgun ve
Eldeleklioğlu, 2005) ve Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği (Özbay ve Taşdemir
2003) kullanılmıştır. Demografik değişkenlere ilişkin veriler araştırmacı
tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” kullanılarak elde edilmiştir.
Araştırmada anne-baba tutumlarının ve mükemmeliyetçiliğin öğrenci üzerinde
sınav kaygısını yordayıp yordamadığı, çoklu doğrusal regresyon analizi tekniği
ile belirlenmiştir ve bunun sonucunda, anne-baba tutumları, sınav kaygısı ve
mükemmeliyetçi kişilik özellikleri arasında önemli ilişkiler saptanmıştır.

References

  • [1] Özdemir, O. Özdemir, P. Kadak, M. ve Nasıroğlu, S. (2014). Kişilik gelişimi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry 2012;4(4):566-589 doi:10.5455/cap.20120433
  • [2] Sak, R. Sak, İ. Atlı, B. ve Şahin, K. (2015). Okul Öncesi Dönem: Anne- Baba Tutumları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2015; 11(3).
  • [3] Günalp, A. (2007). Farklı Anne Baba Tutumlarının Okul Öncesi Eğitim Çağındaki Çocukların Özgüven Duygusunun Gelişimine Etkisi (Aksaray ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya
  • [4] Sümer, N. Gündoğdu Aktürk, E. ve Helvacı, E. (2010). Anne-baba tutum ve davranışlarının psikolojik etkileri: Türkiye’de yapılan çalışmalara toplu bakış. Türk Psikoloji Yazıları, 13 (25), 42-59.
  • [5] Ümmet, D. (2007). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Kaygının Cinsiyet Rolleri ve Aile Ortamı Bağlamında İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • [6] Cüceloğlu, D. (2004). İnsan ve davranışı: Psikolojinin temel kavramları (17. Baskı). İstanbul: Remzi.
  • [7] Başol, G. ve Zabun, E. (2014). Seviye belirleme sınavında başarının yordayıcılarının incelenmesi: Dershaneye gitme, mükemmeliyetçilik, ana-baba tutumu ve sınav kaygısı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(1), 63-87. DOI: 10.12738/estp.2014.1.1980
  • [8]Öbekli, T. (2013). Şizofreni Ve Bipolar Bozukluk Tanısı İle Ayaktan Tedavi Gören Hastaların Eşlerinin Depresyon, Anksiyete Ve Cinsel İşlev Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Arel Üniversitesi, İstanbul
  • [9]Yeşilyurt, F. (2007). ÖSS ve OKS’de Sınav Kaygısı ve Baş Etme Yolları. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • [10]Gökçedağ, S. (2001). Lise Öğrencilerinin Okul Başarısı ve Kaygı Düzeyi Üzerinde Anne- Baba Tutumlarının Etkilerinin Belirlenip Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bilim Dalı.
  • [11]Yavuzer, H. (1993).Çocuk Psikolojisi. Remzi Kitabevi, İstanbul.
Year 2018, Volume: 4 Issue: 2, 55 - 68, 07.10.2018

Abstract

References

  • [1] Özdemir, O. Özdemir, P. Kadak, M. ve Nasıroğlu, S. (2014). Kişilik gelişimi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry 2012;4(4):566-589 doi:10.5455/cap.20120433
  • [2] Sak, R. Sak, İ. Atlı, B. ve Şahin, K. (2015). Okul Öncesi Dönem: Anne- Baba Tutumları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2015; 11(3).
  • [3] Günalp, A. (2007). Farklı Anne Baba Tutumlarının Okul Öncesi Eğitim Çağındaki Çocukların Özgüven Duygusunun Gelişimine Etkisi (Aksaray ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya
  • [4] Sümer, N. Gündoğdu Aktürk, E. ve Helvacı, E. (2010). Anne-baba tutum ve davranışlarının psikolojik etkileri: Türkiye’de yapılan çalışmalara toplu bakış. Türk Psikoloji Yazıları, 13 (25), 42-59.
  • [5] Ümmet, D. (2007). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Kaygının Cinsiyet Rolleri ve Aile Ortamı Bağlamında İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • [6] Cüceloğlu, D. (2004). İnsan ve davranışı: Psikolojinin temel kavramları (17. Baskı). İstanbul: Remzi.
  • [7] Başol, G. ve Zabun, E. (2014). Seviye belirleme sınavında başarının yordayıcılarının incelenmesi: Dershaneye gitme, mükemmeliyetçilik, ana-baba tutumu ve sınav kaygısı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(1), 63-87. DOI: 10.12738/estp.2014.1.1980
  • [8]Öbekli, T. (2013). Şizofreni Ve Bipolar Bozukluk Tanısı İle Ayaktan Tedavi Gören Hastaların Eşlerinin Depresyon, Anksiyete Ve Cinsel İşlev Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Arel Üniversitesi, İstanbul
  • [9]Yeşilyurt, F. (2007). ÖSS ve OKS’de Sınav Kaygısı ve Baş Etme Yolları. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • [10]Gökçedağ, S. (2001). Lise Öğrencilerinin Okul Başarısı ve Kaygı Düzeyi Üzerinde Anne- Baba Tutumlarının Etkilerinin Belirlenip Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bilim Dalı.
  • [11]Yavuzer, H. (1993).Çocuk Psikolojisi. Remzi Kitabevi, İstanbul.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Bilge Küçüker This is me

Uğur Tekin

Publication Date October 7, 2018
Submission Date August 19, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Küçüker, B., & Tekin, U. (2018). 7.8 Sınıf Özel Okul Öğrencilerinin Sınav Kaygısı ile Anne-Baba Tutumları ve Mükemmeliyetçi Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Aydın Sağlık Dergisi, 4(2), 55-68.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)