Yaşam
becerileri, çatışma çözme, problem çözme, arkadaşlık kurma ve sürdürme,
işbirliği, öz-farkındalık, yaratıcı düşünme, karar verme, eleştirel düşünme,
stresle baş edebilme, müzakere, değerlerin belirlenmesi, hayal kırıklığı ile
başa çıkma, geleceği planlama, empati,
olumsuz duygularla baş etme, girişkenlik, aktif dinleme, saygı, hoşgörü, güven,
paylaşma, sempati, merhamet, sosyallik, benlik saygısı gibi prososyal becerileri kapsamaktadır. Okulöncesi
yıllarında kazandırılması önemli olan yaşam becerileri sınıf ortamında,
okulöncesi öğretmenleri tarafından programın içerisinde yer verilmelidir. Yaşam
becerileri erken çocukluk döneminde prososyal davranışları gelişimini
desteklemekle birlikte, uyum ve davranış
problemlerinin oluşmasını engellemekte ve çocukların sınıfa uyum kurmalarına
yardımcı olabilmektedir. Alan yazında yaşam becerileri programlarının
okulöncesi dönemdeki çocukların
prososyal becerilerini desteklemesi
ve problem davranışlarını azaltması üzerinde etkisi
ile ilgili araştırmalar yer almaktadır.
Yaşam becerileri programları, okulöncesi çocuklarına “yönergelere uyma,
uygun bir şekilde arkadaşının ve öğretmenin dikkatini/ilgisini çekme, öğretmenlerinden ve arkadaşlarından yardım
talep etme, paylaşma ve işlevsel iletişim becerileri, isteklerinin elde
edilmesinde yaşanan gecikmelere karşı toleranslı olmayı öğretmiştir. Bu
makalede, alan yazında yer alan Hanley,
Heal, Tiger ve Ingvarsson (2007) tarafından hazırlanan okulöncesi yaşam
becerileri programı (Preschool Life Skills Program) incelenerek, öğretmenler
tarafından sınıf içerisinde uygulanabilir okulöncesi yaşam becerileri ve
ebeveyn katılımı tanıtılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 12 |