2011 yılında Suriye’de başlayan ve günümüzde de devam eden iç
savaş nedeniyle ülkemize sığınan Geçici Koruma Altındaki Suriyeli çocukların
eğitim süreçlerinde yaşadıkları en önemli sorunlardan biri dil sorunudur. Bu
çalışmanın amacı, Geçici Koruma Altındaki Suriyeli çocukların eğitim
süreçlerinde yaşadıkları dil ve iletişim sorunlarını belirlemek ve bu
sorunların berberinde hangi sorunları getirdiğini tespit etmektir. Nitel
yöntemle yapılan bu çalışma, bir durum (vaka) çalışmasıdır. Araştırmanın
çalışma grubunu, İstanbul ili Fatih ilçesindeki bir Geçici Eğitim Merkezinde Türkçe öğreten 8 Türkçe öğretmeni,
sınıfında Suriyeli öğrenci bulunan devlet okulunda görev yapan 2 branş
öğretmeni ve 2 devlet okulu müdürü olmak üzere toplam 12 kişi oluşturmaktadır. Araştırma konusu ile ilgili alan yazını
taranmış ve araştırma verilerini toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından
yapılandırılmış görüşme formları geliştirilmiştir. Derinlemesine yapılan
görüşmeler ile öğretmenlerin ve okul
müdürlerinin tecrübelerinden yola çıkarak, dil ve iletişim sorunlarının neler
olduğu, bu sorunların beraberinde hangi sorunları getirdiği belirlenmeye
çalışılmıştır. Araştırma kapsamında yapılan görüşmeler sonucunda Suriyeli
öğrencilerin okullarda yaşadıkları temel sorunun dil sorunu olduğu ortaya
çıkmıştır. Suriyeli öğrencilerin yeterli düzeyde Türkçe bilememeleri, başta
okul idarecileri, öğretmenleri ve akranlarıyla iletişim kuramama olmak üzere,
okula uyumsuzluk, akademik başarısızlık, devlet okuluna gelmek istememe, sık
sık devamsızlık yapma ve okulu terk etme gibi birçok sorunu da beraberinde
getirmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 9 |