Bu çalışmada, Türkiye’nin Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) 2012 sonuçlarına göre OECD’ye üye ve aday ülkeler arasındaki yerinin, matematik hakkındaki özbenlik, özyeterlik, motivasyon ve kaygı değişkenlerinin birlikte matematik başarısını sınıflama derecesi açısından incelenmesi amacıyla kümeleme ve ayırma (diskriminant) analizleri yapılmıştır. Kümeleme analizi sonucunda birinci kümenin matematik başarı puanları ortalaması 446,95 ve ikinci kümenin matematik başarı puanları ortalaması 529,07 olarak belirlenmiş ve ülkelerin sınıflandırılmasının ardından gruplar arası ayrım yapmada etkili olan değişken ya da değişkenleri belirlemek amacıyla diskriminant analizi uygulanmıştır. Analiz yapılmadan önce alt gruptan Türkiye ve üst gruptan Finlandiya ülkeleri seçilmiştir. Türkiye’ de başarılı olarak adlandırılan grupta 455, başarısız olarak adlandırılan grupta ise 1097 öğrenci yer almıştır. Benzer şekilde Finlandiya’da başarılı olarak adlandırılan grupta 1675, başarısız olarak adlandırılan grupta ise 1130 öğrenci yer almıştır. Diskriminant analizi sonucunda Finlandiya için ayırma fonksiyonun özyeterlik değişkeni ile en yüksek korelasyonu (0,894), ikinci sırada özbenlik (0,646) değişkeni ile korelasyon gösterdiği, aynı zamanda ayırma fonksiyonunun kaygı değişkeni ile negatif yönlü bir korelasyon (-0,737) göstermiştir. Benzer şekilde Türkiye için ayırma fonksiyonunun da özyeterlik değişkeni ile korelasyonu en yüksek (0,892) ve ikinci sırada özbenlik değişkeni ile (0,194) korelasyon gösterdiği, aynı zamanda ayırma fonksiyonunun kaygı bağımsız değişkeni ile de negatif yönlü korelasyon (-0,404) gösterdiği görülmektedir. Ayırma fonksiyonu yardımıyla Finlandiya için 1120 kişi (%67,8) başarılı grupta, 816 kişi (%72,2) başarısız grupta doğru tahmin edilmiş, Türkiye için 313 kişi (%68,8) başarılı grupta, 781 kişi (%71,2) başarısız grupta doğru olarak tahmin edilerek gruplandırılmıştır. Ayrıca Finlandiya ve Türkiye için motivasyon ve kaygı değişkenlerinin özbenlik, özyeterlik ve kaygı değişkenlerine göre grupları ayırmada daha az etkili olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 7, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 7 |