Alımlama araştırmaları, mesaj iletilerinin yalnızca iletimiyle değil, hedefe ulaştıktan sonraki izler kitlenin nasıl kodlama-kodaçımlama yaptığı, başka bir ifadeyle gerçekleştirilen anlam üretimi üzerinde durur. Bu bağlamda Türk sinemasında yayınlandığı dönem içerisinde en çok izlenen film olma özelliğine sahip “7.koğuştaki mucize” filminin çalışmada, izler kitle tarafından belirlenen temalar altında nasıl alımlandığı, kültürel çalışmalar içerisinde yer alan Stuart Hall’in kodlama-kodaçımı (enconding-deconding) modeli üzerinden tespit etmeyi amaçlamaktadır. Aktif sinema izleyicisinin okumaları, iletilen kodlardaki metinler araştırmada üç farklı şekilde ele alınarak; hâkim okuma, müzakereci okuma ve muhalif okuma eğilimleri analiz edilmiştir. Çeşitli demografik özelliklere sahip sinema izleyicileri, amaçlı örneklemle seçilerek, derinlemesine yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi uygulanarak değerlendirilmiştir. Araştırmanın, medya izleyicilerinin sinema yapıtlarını nasıl yorumladığına dair katkı sağlayacağı, alımlamalarının film tercihlerinin belirlenmesinde veya yeni yapıtların oluşturulmasında rol alacağı düşünülmektedir.
Alımlama kuramı İngiliz Kültürel Çalışmalar Sinemada Alımlama Çalışmaları 7. Koğuştaki Mucize Filmi
Başkent Üniversitesi
Sayın hocam, Prof. Dr. Yavuz Erçil'e ilgisi ve katkılarından dolayı sonsuz teşekkür ederim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cinema Sociology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 4 |