The narrative structures of cinema, a modern art, have been formed in a long process. Cinema, which gives the audience a magical awe, has created certain conventions and invented genre/auteur cinemas. Genres in cinema are fed by codes, elements and narratives that play with audience expectations. In cinema, genres are enriched by codes, elements and narratives that play with audience expectations. Elements that create fear remain and attract attention even after the movie is over. Even if the bad and disturbing elements and characters do not cleanse the audience's emotions with a complete catharsis, the state of dread persists in the audience. Horror opens problematic issues and closes them cursorily. Horror films constantly engage with the human body while at the same time irritating it. In this study, based on the main examples of horror cinema, the audience's struggle based on pleasure, horror materials and which of our basic fears are imitated in fiction will be discussed. Despite the simplicity and falseness of the horror elements, they can still affect us.
Sinemanın modern bir sanat olduğu göz önüne alındığında, anlatı yapıları uzun bir süreç içinde oluşmuştur. Seyirciye büyülü bir ürperti sunan sinema, belirli kuralların oluşmasına katkıda bulunmuş ve tür/auteur sinemalarını icat etmiştir. Sinemada türler, seyircinin beklentileriyle oynayan kodlar, öğeler ve anlatılar aracılığıyla zenginleşir. Korku yaratan unsurlar, film sona erdikten sonra bile etkisini sürdüren ve dikkat çeken özelliklerdir. Kötü ve rahatsız edici karakterler, izleyicinin duygusal olarak tam anlamıyla arınmasını sağlamasa bile ürperti duygusu izleyicilerde devam eder. Korku, sorunlu konuları açıp, üstün körü kapatır. Korku filmleri, insan bedeniyle sürekli bir etkileşim halinde olurken aynı zamanda onu tahriş eder. Bu çalışmada korku sinemasının temel örneklerinden hareketle, seyircinin hazza dayalı mücadelesi, korku malzemeleri ve hangi temel korkularımızın kurgu içinde taklit edildiği tartışılacaktır. Korku öğelerinin kiçe varan beden taklitleri, basitlik ve sahteliğine rağmen yine de bize tesir edebilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cinema Sociology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 4 |