Dokuma resim; tapestry, goblen, duvar halısı gibi isimlerle de anılan ve tarihi, toplumsal, dini ve mitolojik sahnelerin anlatıldığı figüratif dokumalara verilen addır. İç mekânı süslemek ve ısıtmak amacı ile saray, kilise, soylulara ait mekanlar gibi önemli yapıların içinde duvara asılan bu dokumalar büyük boyutlarda olup kilim tekniği ile dokunmaktadır. Geçmişi M.Ö. 3. yüzyıla kadar gitse de yapımının çok daha eski dönemlere dayandığı düşünülmektedir. En eski örnekleri Mısır’a ait Kopt kumaşlarıdır. Dokuma resimler dünyanın pek çok yerinde yüzyıllar boyu dokunmuştur. Ancak en hızlı gelişimini 14. yüzyılda Avrupa’da yaşamıştır. Özellikle Fransa, Belçika ve Hollanda’da birçok bölge bu dokumaların merkezi haline gelmiştir. Sanayi Devrimi sonrası yaşanan teknolojik ilerlemeler ile dokuma resme olan ilgi azalmış ancak 19. yüzyılın sonlarından itibaren yeniden canlanmıştır. Dokuma resimler; bu dönemden sonra yaygınlaşmış, 20. yüzyılda modern dokuma akımı olarak gelişen Lif Sanatı’nın ortaya çıkmasını etkilemiştir. Bu makalede; özgün baskı resim sanatının ülkemizdeki önemli temsilcilerinden Mustafa Aslıer’in dokuma resimleri anlatılmaktadır. On dokumadan oluşan koleksiyon Mine Taylan tarafından kilim tekniği ile dokunmuş olup malzeme olarak doğal boyalı yün kullanılmıştır. Boyutları 1 m2 ile 2,5 m2 arasında değişen dokumalarda “anne-çocuk”, “zeybek” ve “emekçi” temaları işlenmiştir. Mustafa Aslıer sadece bu dokumalardan oluşan bir sergi planlamış ancak 2015 yılında onuncu dokuma tamamlanmadan vefat etmiştir. Dokumaların birkaç tanesi karma sergilerde izleyici ile buluşmuştur. Çalışmada amaç; Mustafa Aslıer’in dokuma resimlerini ilk defa hep birlikte sunarak literatüre kazandırmak ve sanatçının sergi projesini kısmen gerçekleştirebilmektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Art Theory, Art History, Theory and Criticism (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 4 |