Research Article
BibTex RIS Cite

THE IMPORTANCE OF DIGITAL MARKETING AND TECHNOLOGY IN UZBEKISTAN

Year 2024, Volume: 11 Issue: 3, 310 - 323, 01.08.2024

Abstract

Özbekistan, Türkiye'nin ileri teknolojik bilgi ve becerilerini elde etmekten büyük fayda sağlayabilir. Ülke içinde geleneksel sanayinin gelişmesinin yanı sıra, Özbek hükümetinin araştırma ve teknolojinin gelişmesine öncelik vermesi de hayati önem taşıyor. Ayrıca devletin teknoloji parklarının kurulmasına ve genişletilmesine öncelik vermesi zorunludur. Literatürde Özbekistan'ın pazarlaması ve teknolojisine ilişkin çok sayıda çalışma incelenmiştir. İnceleme sonucunda bu alanlardaki literatür çalışmaları çok az bulunmuştur. Çalışmanın amacı literatürde bu alanlarda çalışma yapılmasına teşvik etmektir. Özbekistan'ı daha derinlemesine anlamak için dijital teknolojileri kullanan çalışmalara ağırlık vermek gerekiyor. Daha fazla araştırma gerektiren teknolojiler arasında metaverse, yapay zeka, meta insanlar, artırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik, blok zinciri ve siber güvenlik yer alıyor. Bu araştırmada, Özbekistan'daki pazarlama ve inovasyon teknikleri incelenmiş, duruma ilişkin genel bir bakış sunulmuş ve Özbekistan'da dijital teknolojilerin kullanımı incelenmiştir. Bununla beraber Özbekistan'ın dijital çağdaki ilerlemesini hızlandırmak için öncelik vermesi gereken temel teknolojileri belirlemek amacıyla kapsamlı bir araştırma yapılmıştır.

References

  • Abdullaeva, F. (2007). Öğrencilerin girişimcilik özellikleri ve iş değerleri: Kırgızistan, Özbekistan, Azerbaycan ve Türkiye karşılaştırılması (Doctoral dissertation, Sakarya Universitesi (Turkey)).
  • Abdurakhmanov, K., & Zokirova, N. K. (2019). New challenges and priorities of the labor market development in Uzbekistan. Espacios, 40(10), 1-14.
  • Avsar, Z. (2022). Özbekistan’da medya tarihine bir bakış. İletişim ve diplomasi, (8), 59-74.
  • Aydin, A., & Bashimov, G. (2022). Kiraz İhracatında Özbekistan’ın Rekabet Gücünün Belirlenmesi. Tarım Ekonomisi Araştırmaları Dergisi, 8(2), 96-104.
  • Aydin, S., & Nalbant, K. G. (2023). The Significance of Artificial Intelligence in the Realms of Marketing, Advertising, and Branding inside the Metaverse. JOEEP: Journal of Emerging Economies and Policy, 8(2), 301-316.
  • Aydin, S., Nalbant, K. G., & Altuntas, C. (2023). Dijital Dönüşümde Yapay Zeka Ve Avrupa Yeşil Mutabakatı Sürecinde Sürdürülebilir Yeşil Pazarlama Stratejileri. İmgelem, 7(13), 467-492.
  • Aydin, S. (2024). Art Marketıng Technıques And The Development Of Art Marketıng Wıth Dıgıtal Transformatıon. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 14(2), 463-478.
  • Azimovna, M. S., Ilkhomovna, U. D., & Shokhrukhovich, U. F. (2022). Innovative Strategies Of Tourism Development In Uzbekistan. European Journal Of Innovation In Nonformal Education, 2(1), 1-4.
  • Balcıoğlu, S. (2019). Türkiye-Özbekistan ticari ilişkileri (1992-2017) (Doctoral dissertation, Marmara Universitesi (Turkey)).
  • Bashimov, G. (2023). Yaş Meyve İhracatında Karşılaştırmalı Üstünlüğün Ölçülmesi: Özbekistan Örneği. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 10(2), 438-449.
  • Budulgan, S. A. (2020). Özbekistan’ın Jeopolitik Önemi. Asya Araştırmaları Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 167-184.
  • Cengiz Toklu, M. (2023). Türk Dünyasında Bilim ve Teknoloji: Karşılaştırmalı Performans Analizi. Şahin, K. ve Kol, S. (Ed.), Bağımsızlığın 30. Yılında Türk Dünyası Analizleri (s. 48-67). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Yayınları.
  • Dumitriu, D., & Popescu, M. A. M. (2020). Artificial intelligence solutions for digital marketing. Procedia Manufacturing, 46, 630-636.
  • Durukan, T., & Hamurcu, Ç. (2009). Mobil İletişimde Pazar Yoğunlaşması: Türkiye ile Kazakistan, Kırgızistan Tacikistan, Türkmenistan ve Özbekistan Karşılaştırması. Karadeniz Araştırmaları, 22(22), 75-86.
  • Gulyamov, S., Karieva, G., & Rasulova, M. (2023). Experience of development of digital technologies in Uzbekistan. In E3S Web of Conferences (Vol. 389, p. 03040). EDP Sciences.
  • Hepaktan, C. E. (2016). Geçmişten günümüze Türkiye ile Özbekistan’ın dış ticaret ilişkileri. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(02), 97-110.
  • Jain, D., Dash, M. K., Kumar, A., & Luthra, S. (2021). How is blockchain used in marketing: a review and research agenda. International Journal of Information Management Data Insights, 1(2), 100044.
  • Javeed, S., Rasool, G., & Pathania, A. (2024). Augmented reality in marketing: a close look at the current landscape and future possibilities. Marketing Intelligence & Planning.
  • Kayimova, Z. A., & Bakayeva, M. A. (2022). The Role of Islamic Finance in the Capital Market in Uzbekistan. European journal of innovation in nonformal education, 2(1), 370-373.
  • Kirbasoglu, F. (2023). Özbek Türklerinin Hayatında Pazarların Yeri. Turcology Research, (76), 39-44.
  • Kurt, D. (2019). Özbekistan'ın Geçiş Döneminde Uyguladığı Politikaların Makroekonomik Performansa Etkisi (Master's thesis, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi).
  • Luangrath, A. W., Peck, J., Hedgcock, W., & Xu, Y. (2022). Observing product touch: The vicarious haptic effect in digital marketing and virtual reality. Journal of Marketing Research, 59(2), 306-326.
  • Mexmonov, S. (2020). Stages of Development of the Stock Market of Uzbekistan. Архив научных исследований, 33(1).
  • Muhammadsidikov, M. (2015). Özbekistan’da toplumsal yaşamin ana özelliği hoşgörü. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (54), 7-14.
  • Nalbant, K. G., & Uyanik, S. (2021). Computer vision in the metaverse. Journal of Metaverse, 1(1), 9-12.
  • Nalbant, K. G., & Uyanik, S. (2022). A look at the new humanity: metaverse and metahuman. International Journal of Computers, 7.
  • Nalbant, K. G., & Aydin, S. (2023). Development and transformation in digital marketing and branding with artificial intelligence and digital technologies dynamics in the Metaverse universe. Journal of Metaverse, 3(1), 9-18.
  • Nalbant, K. G., Aydin, S., & Uyanik, Ş. (2023). Generative Adversarial Network and Digital Art Interactions with Metaverse Marketing. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2), 375-396.
  • Nalbant, K. G., & Aydin, S. (2024). Marketing Strategies and Benefits in the Real Estate Industry in Technologically Advancing Urban Areas. Kent Akademisi, 17(2), 606-625.
  • Navruz-Zoda, B., & Navruz-Zoda, Z. (2016). The destination marketing development of religious tourism in Uzbekistan. International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, 4(7), 3.
  • Rathore, B. (2018). Metaverse marketing: Novel challenges, opportunities, and strategic approaches. Eduzone: International Peer Reviewed/Refereed Multidisciplinary Journal, 7(2), 72-82.
  • Saura, J. R., Ribeiro-Soriano, D., & Palacios-Marqués, D. (2021). Setting B2B digital marketing in artificial intelligence-based CRMs: A review and directions for future research. Industrial Marketing Management, 98, 161-178.
  • Sharopova, N. (2021). Marketing strategies for the development of the market of preschool education services in Uzbekistan. Berlin Studies Transnational Journal of Science and Humanities, 1(1.1 Economical sciences).
  • Statista Research Department, (2023a). Number of enterprises in Uzbekistan 2023-2023, by sector. URL: https://www.statista.com/statistics/1350403/uzbekistan-number-of-enterprises-by-industry/ (accessed date: July 23, 2024).
  • Statista Research Department, (2023b). Leading trade partners of Uzbekistan 2022, by value. URL: https://www.statista.com/statistics/1353393/uzbekistan-leading-trade-partners/ (accessed date: July 24, 2024).
  • O'Neill, A. (2024). Urbanization in Uzbekistan 2022. URL: https://www.statista.com/statistics/455954/urbanization-in-uzbekistan/ (accessed date: July 6, 2024).
  • Teshabaeva, O., & Yulchiev, A. (2022). Innovative marketing strategy aimed at maximizing the development of the tourist industry in Uzbekistan. Asia pacific journal of marketing & management REVIEW ISSN: 2319-2836 Impact Factor: 7.603, 11(05), 1-6.
  • Theglobaleconomy (2024). Uzbekistan: Internet users. URL: https://www.theglobaleconomy.com/Uzbekistan/Internet_users/ (accessed date: June 15, 2024).
  • Tillyaxodjayev, A. A. (2020). The importance of marketing communications in the development of kind of sports in Uzbekistan. South Asian Journal of Marketing & Management Research, 10(12), 18-29.
  • Yigit, A. Y., Ali, U. L. V. İ., & Varol, F. (2020). Artırılmış Gerçeklik Uygulaması Ile Kültürel Mirasın 3 Boyutlu Belgelenmesi: Özbekistan Chashma-Ayub Türbesi Örneği (3d Documentation Of Cultural Heritage With Augmented Reality Application: The Case Of Uzbekistan Chashma-Ayub Mausoleum). Journal Of Tourism & Gastronomy Studies, 8(4), 3155-3172.
  • Yuldashev, N., Nabokov, V., Nekrasov, K., & Tursunov, B. (2019, June). Innovative development of Uzbekistan agroindustrial complex. In International Scientific and Practical Conference “Digital agriculture-development strategy”(ISPC 2019) (pp. 334-337). Atlantis Press.
  • Yuliarni, N., Hurriyati, R., Disman, D., Hendrayati, H., & Warlina, L. (2023). Marketing strategy of ecotourism in Uzbekistan and Indonesia. Journal of Eastern European and Central Asian Research (JEECAR), 10(4), 638-649.
  • Zaki, H. O., Fernandez, D., Dastane, O., Aman, A., & Sanusi, S. (2023). Virtual reality in digital marketing: research agenda based on bibliometric reflection. Marketing Intelligence & Planning, 41(4), 505-524.

THE IMPORTANCE OF DIGITAL MARKETING AND TECHNOLOGY IN UZBEKISTAN

Year 2024, Volume: 11 Issue: 3, 310 - 323, 01.08.2024

Abstract

Uzbekistan may greatly benefit from obtaining Turkey's advanced technological knowledge and skills. In addition to the progress of traditional industry inside the nation, it is crucial for the Uzbek government to give priority to the development of research and technology. Furthermore, it is imperative for the government to give precedence to the establishment and enlargement of technology parks. Multiple studies on the marketing and technology of Uzbekistan have been examined in the literature. As a result of the review, literature studies in these areas were found to be very few. The aim of the study is to encourage studies in these areas in the literature. To understand Uzbekistan more deeply, it is necessary to focus on studies that use digital technologies. The technologies that require more investigation encompass the metaverse, artificial intelligence, metahumans, augmented reality, virtual reality, blockchain, and cyber security. In this research, marketing and innovation techniques in Uzbekistan were examined, an overview of the situation was presented, and the use of digital technologies in Uzbekistan was investigated. Furthermore, comprehensive research was undertaken to identify the key technologies that Uzbekistan should prioritize to expedite its progress in the digital era.

References

  • Abdullaeva, F. (2007). Öğrencilerin girişimcilik özellikleri ve iş değerleri: Kırgızistan, Özbekistan, Azerbaycan ve Türkiye karşılaştırılması (Doctoral dissertation, Sakarya Universitesi (Turkey)).
  • Abdurakhmanov, K., & Zokirova, N. K. (2019). New challenges and priorities of the labor market development in Uzbekistan. Espacios, 40(10), 1-14.
  • Avsar, Z. (2022). Özbekistan’da medya tarihine bir bakış. İletişim ve diplomasi, (8), 59-74.
  • Aydin, A., & Bashimov, G. (2022). Kiraz İhracatında Özbekistan’ın Rekabet Gücünün Belirlenmesi. Tarım Ekonomisi Araştırmaları Dergisi, 8(2), 96-104.
  • Aydin, S., & Nalbant, K. G. (2023). The Significance of Artificial Intelligence in the Realms of Marketing, Advertising, and Branding inside the Metaverse. JOEEP: Journal of Emerging Economies and Policy, 8(2), 301-316.
  • Aydin, S., Nalbant, K. G., & Altuntas, C. (2023). Dijital Dönüşümde Yapay Zeka Ve Avrupa Yeşil Mutabakatı Sürecinde Sürdürülebilir Yeşil Pazarlama Stratejileri. İmgelem, 7(13), 467-492.
  • Aydin, S. (2024). Art Marketıng Technıques And The Development Of Art Marketıng Wıth Dıgıtal Transformatıon. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 14(2), 463-478.
  • Azimovna, M. S., Ilkhomovna, U. D., & Shokhrukhovich, U. F. (2022). Innovative Strategies Of Tourism Development In Uzbekistan. European Journal Of Innovation In Nonformal Education, 2(1), 1-4.
  • Balcıoğlu, S. (2019). Türkiye-Özbekistan ticari ilişkileri (1992-2017) (Doctoral dissertation, Marmara Universitesi (Turkey)).
  • Bashimov, G. (2023). Yaş Meyve İhracatında Karşılaştırmalı Üstünlüğün Ölçülmesi: Özbekistan Örneği. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 10(2), 438-449.
  • Budulgan, S. A. (2020). Özbekistan’ın Jeopolitik Önemi. Asya Araştırmaları Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 167-184.
  • Cengiz Toklu, M. (2023). Türk Dünyasında Bilim ve Teknoloji: Karşılaştırmalı Performans Analizi. Şahin, K. ve Kol, S. (Ed.), Bağımsızlığın 30. Yılında Türk Dünyası Analizleri (s. 48-67). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Yayınları.
  • Dumitriu, D., & Popescu, M. A. M. (2020). Artificial intelligence solutions for digital marketing. Procedia Manufacturing, 46, 630-636.
  • Durukan, T., & Hamurcu, Ç. (2009). Mobil İletişimde Pazar Yoğunlaşması: Türkiye ile Kazakistan, Kırgızistan Tacikistan, Türkmenistan ve Özbekistan Karşılaştırması. Karadeniz Araştırmaları, 22(22), 75-86.
  • Gulyamov, S., Karieva, G., & Rasulova, M. (2023). Experience of development of digital technologies in Uzbekistan. In E3S Web of Conferences (Vol. 389, p. 03040). EDP Sciences.
  • Hepaktan, C. E. (2016). Geçmişten günümüze Türkiye ile Özbekistan’ın dış ticaret ilişkileri. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(02), 97-110.
  • Jain, D., Dash, M. K., Kumar, A., & Luthra, S. (2021). How is blockchain used in marketing: a review and research agenda. International Journal of Information Management Data Insights, 1(2), 100044.
  • Javeed, S., Rasool, G., & Pathania, A. (2024). Augmented reality in marketing: a close look at the current landscape and future possibilities. Marketing Intelligence & Planning.
  • Kayimova, Z. A., & Bakayeva, M. A. (2022). The Role of Islamic Finance in the Capital Market in Uzbekistan. European journal of innovation in nonformal education, 2(1), 370-373.
  • Kirbasoglu, F. (2023). Özbek Türklerinin Hayatında Pazarların Yeri. Turcology Research, (76), 39-44.
  • Kurt, D. (2019). Özbekistan'ın Geçiş Döneminde Uyguladığı Politikaların Makroekonomik Performansa Etkisi (Master's thesis, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi).
  • Luangrath, A. W., Peck, J., Hedgcock, W., & Xu, Y. (2022). Observing product touch: The vicarious haptic effect in digital marketing and virtual reality. Journal of Marketing Research, 59(2), 306-326.
  • Mexmonov, S. (2020). Stages of Development of the Stock Market of Uzbekistan. Архив научных исследований, 33(1).
  • Muhammadsidikov, M. (2015). Özbekistan’da toplumsal yaşamin ana özelliği hoşgörü. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (54), 7-14.
  • Nalbant, K. G., & Uyanik, S. (2021). Computer vision in the metaverse. Journal of Metaverse, 1(1), 9-12.
  • Nalbant, K. G., & Uyanik, S. (2022). A look at the new humanity: metaverse and metahuman. International Journal of Computers, 7.
  • Nalbant, K. G., & Aydin, S. (2023). Development and transformation in digital marketing and branding with artificial intelligence and digital technologies dynamics in the Metaverse universe. Journal of Metaverse, 3(1), 9-18.
  • Nalbant, K. G., Aydin, S., & Uyanik, Ş. (2023). Generative Adversarial Network and Digital Art Interactions with Metaverse Marketing. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2), 375-396.
  • Nalbant, K. G., & Aydin, S. (2024). Marketing Strategies and Benefits in the Real Estate Industry in Technologically Advancing Urban Areas. Kent Akademisi, 17(2), 606-625.
  • Navruz-Zoda, B., & Navruz-Zoda, Z. (2016). The destination marketing development of religious tourism in Uzbekistan. International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, 4(7), 3.
  • Rathore, B. (2018). Metaverse marketing: Novel challenges, opportunities, and strategic approaches. Eduzone: International Peer Reviewed/Refereed Multidisciplinary Journal, 7(2), 72-82.
  • Saura, J. R., Ribeiro-Soriano, D., & Palacios-Marqués, D. (2021). Setting B2B digital marketing in artificial intelligence-based CRMs: A review and directions for future research. Industrial Marketing Management, 98, 161-178.
  • Sharopova, N. (2021). Marketing strategies for the development of the market of preschool education services in Uzbekistan. Berlin Studies Transnational Journal of Science and Humanities, 1(1.1 Economical sciences).
  • Statista Research Department, (2023a). Number of enterprises in Uzbekistan 2023-2023, by sector. URL: https://www.statista.com/statistics/1350403/uzbekistan-number-of-enterprises-by-industry/ (accessed date: July 23, 2024).
  • Statista Research Department, (2023b). Leading trade partners of Uzbekistan 2022, by value. URL: https://www.statista.com/statistics/1353393/uzbekistan-leading-trade-partners/ (accessed date: July 24, 2024).
  • O'Neill, A. (2024). Urbanization in Uzbekistan 2022. URL: https://www.statista.com/statistics/455954/urbanization-in-uzbekistan/ (accessed date: July 6, 2024).
  • Teshabaeva, O., & Yulchiev, A. (2022). Innovative marketing strategy aimed at maximizing the development of the tourist industry in Uzbekistan. Asia pacific journal of marketing & management REVIEW ISSN: 2319-2836 Impact Factor: 7.603, 11(05), 1-6.
  • Theglobaleconomy (2024). Uzbekistan: Internet users. URL: https://www.theglobaleconomy.com/Uzbekistan/Internet_users/ (accessed date: June 15, 2024).
  • Tillyaxodjayev, A. A. (2020). The importance of marketing communications in the development of kind of sports in Uzbekistan. South Asian Journal of Marketing & Management Research, 10(12), 18-29.
  • Yigit, A. Y., Ali, U. L. V. İ., & Varol, F. (2020). Artırılmış Gerçeklik Uygulaması Ile Kültürel Mirasın 3 Boyutlu Belgelenmesi: Özbekistan Chashma-Ayub Türbesi Örneği (3d Documentation Of Cultural Heritage With Augmented Reality Application: The Case Of Uzbekistan Chashma-Ayub Mausoleum). Journal Of Tourism & Gastronomy Studies, 8(4), 3155-3172.
  • Yuldashev, N., Nabokov, V., Nekrasov, K., & Tursunov, B. (2019, June). Innovative development of Uzbekistan agroindustrial complex. In International Scientific and Practical Conference “Digital agriculture-development strategy”(ISPC 2019) (pp. 334-337). Atlantis Press.
  • Yuliarni, N., Hurriyati, R., Disman, D., Hendrayati, H., & Warlina, L. (2023). Marketing strategy of ecotourism in Uzbekistan and Indonesia. Journal of Eastern European and Central Asian Research (JEECAR), 10(4), 638-649.
  • Zaki, H. O., Fernandez, D., Dastane, O., Aman, A., & Sanusi, S. (2023). Virtual reality in digital marketing: research agenda based on bibliometric reflection. Marketing Intelligence & Planning, 41(4), 505-524.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Digital Advertising
Journal Section Research Article
Authors

Sevgi Aydın 0000-0002-9507-5448

Publication Date August 1, 2024
Submission Date July 9, 2024
Acceptance Date July 24, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 11 Issue: 3

Cite

APA Aydın, S. (2024). THE IMPORTANCE OF DIGITAL MARKETING AND TECHNOLOGY IN UZBEKISTAN. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 11(3), 310-323.